Mogger
Hipsteranka
Intressant att vi tycker olika! Vad är det som gör att du tycker att upplägget för just kampanjer funkar? Vi kan ju objektivt (eller?) konstatera att det inte finns några ramar för att skapa metaplotter eller liknande. Själv tycker jag som bekant att just metaplotter särskilt väl bör passa ett spel med stora företag, som rimligen har hemliga agendor. Det är, påstår jag, en del av genren (samma handlingsdrivande trop finns också i Bladerunner och Neuromancer, för att nu nämna två hyfsat närbesläktade dystopiska verk). Men du tycker alltså att det räcker med förslag på missions, eller?
Det är ju inte bara förslag på missions, det är en karta över den kända rymden, det är en uppräkning av de stora spelarna, de mindre spelarna och hur saker och ting funkar i rymden, en cool bild på ett rymdskepp RP kan flyga runt i (samt regler kring detta), tabeller för hur man genererar system och planeter och en fin startmiljö i stationen Novgorod.
När det gäller metaplott så tycks den vara ganska rörig i Alienverse. Jag slutade hänga med efter de senare filmerna, men jag tycker att den främst är att likna vid "metaplotten" i Call of Cthulu - Det finns kosmiska krafter som tycks ha en helt egen agenda och vilka de var, är etc vet vi inte. Det hade jag gärna läst mer om. När det gäller företagshemligheter så är det ju inte alls konstigt. "Kan vi profitera på detta? Om ja, kan vi lägga vantarna på detta före våra konkurrenter?"
Jag skulle gärna se mer fluff, och gärna lite mer prylar som inte har direkt koppling till filmerna. Men spelet funkar utmärkt som det är. Jag har kört långa kampanjer i spel med betydligt mindre stöd för det.