Man har skippat hela originalhandlingen från boken för att göra en äventyrshistoria som tilltalar tonåringar.
Paul är en typisk upprorisk tonåring, lite lagom uppkäftig. Du hittar inget sådant i bokan, och skulle han varit som i filmen skulle han knappast haft någon större överlevnadspotential i intrigerna i Dune-universat. Man kan tycka vad man vill om Kyle McLachlans träighet, men han är rätt för rollen.
Hela romans-grejan mellan Paul och Irulan är omotiverad, inte med i boken och direkt skadlig för möjligheterna att göra en uppföljare som ens liknar de seanre böckerna.
Hela bokserien kretsar kring hur den absouluta makten i total precognition samtidigt är det slutgiltiga frihetsberövandet. I Lynchs film ser man det lite grann mot slutet, det finns inget sådant i nya, ingen bitter eftersmak i segern.
Allting, kulisser, skådespelare, manus, effekter känns väldigt mycket att den är producerad direkt för TV, som gamla Star Trek. Lynchs version känns som biofilm.
Kläder, scenerier etc är överdrivet och teatraliskt i båda, men det käns bättre i Lynchs version. Den känns på något sätt trovärdigare och mer sammanhållen, i den nya känns det mer som att man ansträngt sig för att göra det udda.
Sedan är det massor av småsaker. Öknen kändes inte varm eftersom man totalt misslyckats med ljuset. Intrigerna, den verkliga handlingen som sker under ytan, syntes mycket sämre. Paul gillar och utnyttjar sin messias-status, vilket han är mycket motvillig till i boken och första filmen.
Folk gnäller på att LOTR är en våldtäkt på boken. Dune 2000 är inte bara en våldtäkt på boken, den våldtar även författarens hamster medan den vrålar "Säg att du vill ha mer kuk! Säg att du vill ha mer kuk!".
Duneserien (1-4, sedan går den utför) är en av mina favoritböcker och jag har läst dem flera gånger och roat mig mycket med att analysera dem. Det är sorgligt att behöva se dem hanteras så här. För att göra saken änne värre är uppföljare planerade baserade på bok 2 & 3.
Bortsett från ovanstående så är den väl en OK äventyrsfilm, men den borde inte ha kallats för Dune.
Har jag klassificerat mig som Dune-taliban nu?