Poängen, för min egna del utifrån mina egna preferenser, är att det är skitsamma hur kärnkraft fungerar, men ideologierna påverkar rollpersonernas vardag.
Fast är det inte väldigt svårt att köpa en ideolgi utan att förstå de bakomliggande orsakerna till varför den finns? Eller är det jag som är rationell?
Det jag menar är att för att i spel kunna stå upp för sin ideologi och använda den som grund för val etc så krävs det väl någon form av kunskap om varför och hur? Om nu ideologin ska spela roll alltså. Annars blir ju alla val exakt lika giltliga.
Säg att vi har en fantasikraft som grupp A är mot och grupp B är för. Måste man inte ha någon form av förklaringsmodell för hur denna kraft funkar/ter sig? Varför är man för/mot?
Jag menar, orsaken till att man är mot kärnkraft bottnar säkert i något slags miljöengagemang där man anser att slutförvaring, uranbrytning etc är värre än nyttan av energin? Och är man för värderar man ett pålitlig energislag högre än risken för olyckor, eventuella konsekvenser för miljö odyl?
Alltså tekniken och driften är själva orsaken till varför man tycker som man gör.
Det jag menar är, att om världen ska kännas levande måste den typen av förklaringsmodell finnas. Annars vet jag ju inte vad jag tycker i andra frågor?
Ps. Mina preferenser såklart. Undrar mest hur andra swr på detta.