Gerkub
Gelékub
Det kan bero på vad den spottande spelaren hade för förväntningar och avsikt med spottandet. Men om jag hittar på lite, så kan kanske det vara att hen ville ha en cool filmisk scen med spottandet. Då hade kanske ett mer filmiskt spel passat bättre med förväntningarna, där man sätter scener och där spelarkaraktärer inte kan dö utan spelarens tillåtelse. Typ kanske Fiasco eller nåt i den stilen? Något Tales from the loop-liknande?Är det möjligt att exemplifiera det, gärna med @Gerkub's Twitter-exempel ovan i åtanke?
(jag har helt enkelt lite svårt att förstå, och det är nog bara för att jag behöver ett exempel)
Eller så kan det vara att spelaren ville vara "in character" och agera som karaktären "borde" agera i den situationen. Då tänker jag på Burning Wheel som har ett intrikat belöningssystem för det. T ex om Instincts (s.63): "Fate points are earned for playing Instincts when such play gets the character into trouble or creates a difficult or awkward situation".
Eller om spelaren ville göra en humoristisk och flippig grej utan en tanke på konsekvenser kanske hen hade blivit mindre besviken om de hade spelat något OSR-aktigt som tydligt signalerar grymhet och hög dödlighet, men där det "bara" är att rulla upp en ny karaktär och köra. Typ en Mörk Borgig slusk som dreglar och spottar på allt och till slut får halsen avskuren.
Jag tänker mig att detta är olika exempel hur olika spel mer eller mindre försöker "renodla" förväntningarna på spelet. Sen vet jag inte hur nytt det är, vissa av de spelen är väl 10-15 år gamla. Jag kan gilla alla sätten eller till och med en blandning av dem, men helst om alla i gruppen är överens om vad som gäller.
Edit: Burning Wheel firar 20-årsjubileum nästa år!
Last edited: