Jag tror det var för att "Elric skulle kunna bli BÄTTRE med MODERN design".
Det som fascinerar mig mest med påståendet är väl egentligen att det gamla
Stormbringer (från 1981) är ett rätt bra rollspel än idag, i synnerhet sett som ett spel där du skall leka fantasylek i Young Kingdoms. Personligen kan jag nästan uppleva att rollspelsarkeologi visar på hur mycket smart design vi inte tänker på längre, som var högst medveten när den skrevs. Det gör inte den moderna sämre eller den äldre bättre - det gör det bara till en informerad helhet när vi skriver nya spel
idag.
Tycker det även är värt att kika på den här (säkert inkompletta) listan och faktiskt iaktta hur mycket cool shit som släppts under olika årtionden:
en.wikipedia.org
Det är lite för lätt att avfärda saker som "nittiotalsspel" eller "gammalt" annars. Tycker som
@Christoffer att det är synd att det behöver handla om vad som är bra eller dåligt, när det är mycket intressantare att fundera på vad de filosofiska skillnaderna kan vara.
Ett praktiskt exempel är ju alla spion- och postapokalypsspel på 80-talet, mitt under kyligt kallt krig, och hur detta eventuellt färgar både vad folk vill spela och hur spel designas.
Eller att mycket konversation idag handlar om representation och diversifiering - något som
knappast var en tanke de tänkte när de skrev
Stormbringer och valde ut den nakna kvinnan som rider på en drake som baksidesbild.