Rickard
Urverk speldesign
Det är min övertygelse att alla spelmakare producerar den typ av spel de vill spela, oavsett om det är medvetet eller inte. Funderar på om det ens är vettigt att säga, trots att jag själv ofta brukar göra det, om någon gjort ett dåligt designval eller inte. Det finns fler perspektiv än mitt i huruvida designvalet passar settingen eller om ett regelsystem ens ska passa till settingen.En av de viktigaste sakerna med en modern designfilosofi är att man medvetet konstruerar reglerna för producera den sorts spel man är ute efter och modellera världen på önskvärda vis. Två exempel är Mutant: År Noll /.../ Det verkar helt enkelt som ett dåligt designval att implementera Elric under reguljär BRP, i alla fall om rollpersonerna ska kunna kännas episka också.
Det är redan etablerat i tråden att Stormbringer är ett bra spel. Mutant: UA ligger inte långt ifrån det, även om jag knappast förvisso skulle klassa det spelet som "väldesignat" (på samma premisser som dig). Jag vet att du skriver "medvetet" och argumenterar utifrån det och det är vad du menar med "modernt" så förstår jag men jag fetmarkerade även "om" för att visa på min poäng - "om" rollpersonerna ska kännas episka. Det kanske inte var vad spelmakarna var ute efter ... omedvetet.
Last edited: