Om något var väl spelvärlden nedlusad med billiga D&D-kloner i början
Rollspelsvärlden är nedlusad av D&D-kloner än.
Våldsam konflikt är ett återkommande tema i rollspel. Våldsam konflikt behöver regler, för det är här det finns risk att rollpersonerna dör, så därför har nästan alla rollspel något slags system för strid, förmåga i strid, och skada.
Man kan såklart vilja ha ut olika saker av strid, men en bra början är:
1) Det ska vara enkelt
2) Det ska gå ganska fort
3) Det får inte vara alltför oförutsägbart, eller slumpmässigt
4) Resultatet (eller det troliga resultatet) får inte avvika alltför mycket från vad gruppen finner rimligt
5) Det som händer under striden måste liksom gå att föreställa sig visuellt så det blir en berättelse
6) Det måste finnas en rimlig balans mellan hur viktigt skicklighet, utrustning, och antal motståndare är
Allt detta fungerar i gammel-D&D (för fantasy - inte för vilda västern eller maskingevär).
Jag påstår att det fungerar bättre i gammel-D&D än i många svenska fantasyrollspel (jag föreställer mig att åtminstone Hjältarnas Tid och Svärdets Sång funkar bra).
Nytt Khelataar i Khelataar-världen: Jag påstår att man skulle kunna koka ihop 5 sidor "regler" på en helg att använda tillsammans med Svärd och Svartkonst, så skulle man ha ett i allt väsentligt fungerande Khelataar. Samma sak med Viking. Och det skulle inte vara mycket mer jobb att göra en Pendragon-plugin till Svärd och Svartkonst så att man skulle kunna spela Great Pendragon Campaign - med ALLT som spelar roll i Pendragon - i Svärd och Svartkonst.
Jag förstår att det finns en del kärlek för Symbaroum-settingen, men mindre för Symbaroum-reglerna. Jag är övertygad om att man skulle kunna uppleva Symbaroum och den känslan skaparna ville ha, och göra det som spelet syftar till att man ska göra, med ett enkelt hack på Svärd och Svartkonst.
Det måste inte vara D&D. Det kan fungera helt annorlunda. Men det finns goda skäl att det finns D&D-kloner, och nedlusad är inte ett bra ord för att beskriva det enklaste, flexiblaste och mest framgångsrika regelsystemet som vi känner.
Ni får naturligtvis tycka att jag har helt fel!