Tycker det hade varit skönare om spelreglerna hade med settingen att göra, exempelvis mata spelarna med världsinformation medan de gör rollpersoner
Jag ser inte att det ena utesluter det andra. Om man nu skulle göra en Khelataar-S&S-plugin så skulle den till stor del handla om rollpersonsskapandet. Då skulle man:
1) Slå/välja/köpa klan
2) Slå/köpa grundegenskaper
3) Välja klass (Klankrigare, Klanspejare, Klanjägare, eller Grisbonde)
4) Sätta upp andra Khelataar-specifika värden: Antal Grisar, Ställning i klanen, Karma/Heder/Griskunskap, whatever samtidigt som man det förklaras hur detta kan användas i spelet
5) Utrusta utifrån vapen och rustningar som är anpassade för Khelataar
Klart! Så behöver man varken uppfinna eller lära sig ett nytt system som ersätter Pansarklass, Träffbonus och Kroppspoäng.
Om man sedan tycker att S&S på riktigt inte möjliggör det man vill: man kanske gillar svårläkta och permanenta skador och tycker det är en del av settingen, så kompletterar man med det (om man hamnar på -5 till +1 HP, så får man slå på en obehaglig tabell).
För min del så skulle det innebära att man kunde prova på Khelataar utan att sätta sig in i ett helt nytt/eget regelsystem, och utan att det tar lång tid att komma igång, och utan att de första spelomgångarna blir långsamma och förvirrade för att varken SL eller spelarna känner till den grundläggande mekaniker (vilket som jag ser det - är så ointressant den kan bli från perspektivet "vad gör man i den här världen").