Re: Problem
"Men detta är ju en av de klart största motsägelserna inom psykologin, rent teoretiskt borde väll man klassas som "frisk" om man inte har någon försvarsmekanism igång någon gång ALLS! förutom just sublimering och mildare eskapism klarar jag mig nog utan dessa."
En person helt utan försvarsmekanismer skulle inte jag se precis som någon trevlig person. Försvar på den högsta nivån (såna som Antecipation, Humor, Anknytning, Rättframhet, Undertryckande, Sublimering, Altruism, Självreflektion) är såna som jag gärna ser människor använda sig av. Om en människa blir riktigt förbannad på någon annan skulle antagligen en person utan försvar slå till eller kanske t o m döda den personen. Försvar som t ex sublimering eller undertryckande förvandlar raskt detta till ett socialt acceptabelt beteende istället. Att prata med andra om problem man har (Anknytning) ser jag som ett bra försvar, att ha distans till saker och ting t ex sig själv tycker jag är positivt (Humor), att kunna prata ut om man ser sig som orättvist behandlad är också bra enligt min mening(Rättframhet).
Kort sagt, en människa utan försvar skulle antagligen vara helt likgiltig i svåra situationer (som en robot). Alla människor använder sig av försvar väldigt ofta, inte bara då de blir skrämda. En människas försvarsuppsättning är en viktig del av hennes personlighet.
"Rollspelskulturen har på bara några år utvecklat sig enormt fort, den forna subkulturen finns inte längre. Gruppreggressioner hos rollspelare är enorma, likaså teamthink och min egna benämning "mental inavel", fördommar och projiceringar florerar internt (kolla bara detta forum, KOLLA BARA MIG). Hur reagerar gemene spelare på kritik mot våran hobby? Alla dessa regelverk, vad tyder de på. Inramandet av ALLT som man upplever. Och all eskapism då??? Vad beror detta på om inte rädsla och annat synonymt, så säg!!!"
Menar du att allt drömmande och lek med det som inte är direkt verkligt beror på en rädsla för att ta itu med verkligheten? Om det är så du menar så kan det visst vara så. Men chansen är väl större att man helt enkelt tycker det är kul att komma bort från den tråkiga verkligheten ett tag.
Don Kennetho