Nu har jag på allvar börjat testa min tanke om att köra flera karaktärer per skalle. I min helgkampanj startade jag för någon månad sedan med att spelarna gjorde en traditionell uppsättning karaktärer. Nu till helg två fick de göra en helt annan grupp och i några läggen även interagera mot det första gänget (som de då också fick spela). Hittills har jag inte märkt några problem, spelarna klarade med bravur att spela mot sig själva och hantera att några hade dubbla roller.
Nu är tanken att fortsätta på den linjen tills alla viktiga karaktärer i miljön är spelare och allt annat som finns är grå obetydliga statister (ska nog visserligen ha någon sån plott också för spelarna).
Så har andra några tankar på hur sånna system fungerar? Hittills har jag bara sett tänket i Ars magica (fast den miljön har inte fallit mig i smaken så jag är dåligt insatt i hur det funkar där) och trängtar efter mer input.
(Har förresten alltid svårt att veta vilka trådar som jag ska lägga i Rollspelsmakarforumet och vilka som ska till Rollspelsforumet, så nu la jag ett ämne per forum av helgens tester )
Nu är tanken att fortsätta på den linjen tills alla viktiga karaktärer i miljön är spelare och allt annat som finns är grå obetydliga statister (ska nog visserligen ha någon sån plott också för spelarna).
Så har andra några tankar på hur sånna system fungerar? Hittills har jag bara sett tänket i Ars magica (fast den miljön har inte fallit mig i smaken så jag är dåligt insatt i hur det funkar där) och trängtar efter mer input.
(Har förresten alltid svårt att veta vilka trådar som jag ska lägga i Rollspelsmakarforumet och vilka som ska till Rollspelsforumet, så nu la jag ett ämne per forum av helgens tester )