"Därför försvann alver" för dummies
"Alver: Förbannelsens folk" slutade att tryckas under hösten 1997.
Va? Har den inte tryckts sedan 1997?
Nej.
Orsaken kallas "tryck". Det finns två sätt att trycka på: det ena är pö om pö, och det andra är allt i en kluns. Pö om pö kallas digitaltryck eller print on demand, och är endast lönsamt om upplagan är mindre än ca 500 ex. Då trycker man ett exemplar när det behövs.
Kluns kallas offsettryck, och är lönsamt om upplagan är större än 500 ex. Då trycker man en stor satans massa böcker snabbt och på en gång och ställer in på ett lager. Eftersom upplagan är så stor så är det offset som gäller. Det innebär att under hösten 1997 så tryckte Elanders i Göteborg en satans massa Alver. Sedan stängde man av maskinen, bytte tryckplåtar (egentligen "filmer") och tryckte något annat istället. Böckerna packades och rullades in på Neogames lager.
Så vad är det här med out of print?
Det har att göra med lagerstatus. Det finns lite olika sådana, i grunden "finns i lager", "slut distributör" och "slut förlag". På engelska så brukar de kallas "in stock", "out of stock" respektive "out of print".
"Finns i lager" innebär att de finns i lager hos distributören och kan skeppas ut till kunder eller butiker. "Slut distributör" innebär att distributören inte har några fler, men kan förmodligen beställa fler från förlaget. Oftast innebär det en veckas leveranstid istället för ett par dagar. "Slut förlag" innebär att förlaget inte har några fler och för närvarande inte har några planer på att trycka nya av diverse skäl.
Neogames är distributör och förläggare åt sig själva, så "slut distributör" och "slut förlag" är samma sak. Det har inte tryckts några Alver sedan 1997, lagret är slut, och eftersom de är sin egen förläggare så innebär det att det inte finns fler.
Så varför trycker inte Neogames fler Alver?
Därför att digitaltryck är för dyrt för att vara lönsamt, för att offsettryck har för stora startkostnader och för att marknaden för ett simpelt nytryck av Alver är för liten.
Digitaltryck kostar ca 50 öre per sida till tryckaren, det vill säga 40 kronor. Det gör att marginalen blir för liten när de säljer till butik, och det gör att priset på ett nytryck måste gå upp rejält.
Offsettryck kostar tokmycket i startkostnad, men sen kostar varje sida inte så mycket. För att en Alver ska komma ner till 50 öre per sida så måste man trycka ca 500 ex. För 1000 ex kanske man kommer ner på 30 öre per sida, och för 2000 ex så kommer vi kanske ner på 20 öre per sida. Grovt räknat.
Jaja, nog med siffror, varför trycker inte Neogames nya Alver?
Det har med försäljningen att göra. En modul säljer jättebra i början, och sedan faller försäljningen. Säg att hälften av upplagan såldes 1998. Därefter såldes hälften av det som är kvar under 1999. Hälften av det som är kvar såldes under 2000, hälften av resten under 2001... och så vidare. Det skulle inte förvåna mig om den uppskattade försäljningssiffran för ett rent nytryck skulle vara 15 ex under 2005. Om vi antar att alla dessa säljs via webben så kanske Neogames skulle få in 2700 spänn.
Det står sig rätt slätt mot en tryckkostnad på 2000*0,20*80=32 000 kronor.
Aj fan...
Japp. Det är inte värt att punga ut 32 000 spänn för att tillgodose de femton kunder som inte har köpt den än. Ett nytryck är alltså inte att tänka på.
Alltså måste Neogames ta itu med problemet och ge ut alver på ett sätt som kan bekosta trycket. Det innebär en nyutgåva av Alver, uppdaterad till Eon 3 och med extra material, så att inte bara de 15 nya kunderna utan även de 2000 gamla kunderna kan tänka sig att köpa den.
Jaha, så det är bara kommersiella skäl som det blir en ny utgåva?
Delvis, men inte enbart.
Läs första raden igen. "Alver: Förbannelsens folk" slutade att tryckas under hösten 1997. Räkna på fingrarna. Alver: Förbannelsens folk är åtta år gammal. Titta på produktlistan. Det finns trettiotvå produkter utgivna efter Alver i produktlistan, som allihopa har uppdaterat Mundana ytterligare en liten bit. Det är en av de första modulerna och en av de mest utdaterade.
Ta till exempel en fråga som härjade här på forumet en gång i tiden, "varför har Sanari ingen egen magitradition?" Det beror helt enkelt på att Mystik&Magi gavs ut efter Alver, så redan ett halvår efter Alver så var Mystik&Magi för gammal, på grund av att det hade kommit nya produkter.
Nu har det gått åtta år och trettio andra produkter har kommit. Alver är helt enkelt urgammal och behöver lyftas upp.
...men varför prioriteras Alver framför Demoner?
Förutom alla privata skäl (det vill säga "Nallo tycker att alver är en viktigare del av Mundana än demoner" eller "Calle tycker att demoner är fjantiga", eller vilka skäl som snurrar på redaktionen) så kan jag tänka mig ett kommersiellt: man vet marknaden för Alver. Man vet inte marknaden för Demoner. Man vet av erfarenhet att Alver är en bok som spelare använder sig av, så det innebär att man kan sälja den även till spelare. Däremot vet man inte om Demoner blir en spelarbok, men det låter som en spelledarbok. Det innebär att man enbart kan sälja den till spelledare. Det innebär att en ny Alver kommer att sälja bättre.
Sen så tycker jag personligen att alver är en viktigare del av Mundana än demoner, och demoner är fjantiga. Bara den anledningen skulle göra att jag också skulle prioritera Alver om jag var i redaktionens skor. Liksom, ska jag plöja ner 30 papp i något så ska det vara något som jag brinner för och tror på.