"Men så lång tid som en timma för att göra detta låter väll ändå lite långt?"
"Allting tar längre tid än du tror".
Som jämförelse, att lägga upp två filer för nerladdning, tala om detta på framsidan och nyhetssidan med erfoderliga länkar, var en sak som tog mig en och en halv timme att göra senast jag gjorde det på foxtail.nu
Varför? Tja, för att femminutersändringar aldrig är femminutersändringar i sammanhang med 200 filer eller fler och utan CMS. Det finns en gräns när en webb helt enkelt blir för stor att hantera, även om det bara är två filer av tvåhundra som måste ändras. Två filer av två? Visst, inga problem. Två filer av tvåhundra? Då blev det helt enkelt för stort för att hanteras.
Så, nu har jag försökt förklara, nu har jag lagt fram empirin, och om du fortfarande inte tror mig så börja jobba med skiten själv.
"Nej, inte om man vet att "vecka 17 ska minst två kapitel vara färdiga" till exempel."
Men det vet du inte, eftersom en en tidsplan för en rollspelsbok inte ser ut på det sättet. Man arbetar helt enkelt inte arbetar på det sättet. Det är snarare något i den här stilen:
Vecka 5: Synopsis klart och godkänt.
Vecka 10: Innehåll klart och godkänt.
Vecka 30: Manus klart och hos redaktionen.
Vecka 32: Manus på retur.
Vecka 40: Manus klart och hos redaktionen. Slutredigering börjar.
Vecka 44: Sättning börjar. Tryck beställs.
Vecka 47: Sättning klar. Slutkorr.
Vecka 48: Till tryck.
Vecka 52: Släpa kartonger.
Under vecka 1-4 så vet ingen nånting. Under vecka 6-9 vet ingen heller nånting. Under vecka 11-29 så sitter författaren och skriver där inspirationen och behovet faller på. Han börjar inte på sida 1 och slutar på sida 80. Vecka 30 så läser redaktionen igenom det och anmärker. Vecka 33-39 så fixar författaren det som redaktionen anmärkte på. Vecka 41-43 så sitter redaktionen och skyfflar om allting i dokumentet så att det passar mallarna. Vecka 45-46 sitter någon böjd över Quark eller InDesign och pusslar in texter och bilder. Vecka 47 så sitter alla med rödpenna och letar fel. Vecka 49-50 så rullar man tummar.
Eller om man så vill, var femte vecka, i medel, finns det ett par intressanta milstolpar att rapportera. Därutöver finns ingenting intressant att rapportera utöver "färgen har torkat lite till".
Det ska också tilläggas att den där tidsplanen ovan är väldigt, väldigt detaljerad. I princip allt mellan vecka 11 och 43 är variabla och kan ändras jämt, och det är knappt ens man kan tala om vecka 1-10 heller. Möjligen kan man säga att "nu har vi en innehållsplan för den här modulen", men då är det redan vecka 10 innan man ens visste det. Det är egentligen de sista 12 veckorna som man kan uttala sig om.
Du kan om du vill titta på Rävsvansforumet, säg ett år tillbaka, och se hur ofta jag postar lägesrapporter. Du kommer att upptäcka att det inte är under författarfasen som lägesrapporterna kommer, utan på slutet, när det är dags med sättning, slutkorr och tryck. Då kommer de som rinnande vatten, men det är ju då något intressant händer. Resten är "nu har färgen torkat lite till".