Nekromanti Neogames

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Deadline? Vad var nu det?!

Kanske det... Fast jag tror nog att du missar en sak. Rollspel skriver man för att det är kul... Inte för att tjäna pengar. Visst kan man få en liten hög med mynt när en modul är avklarad men med tanke på hur mycket tid man lägger ned med speltestning (rollspelande), funderingar (Grubblerier på skoltid), samt skrivande så är det en gnutta i världen med tanke på hur mycket betalt man skulle få för ett vanligt jobb.

Visst krävs det även Disciplin för att skriva en rollspelsmodul men om inte nöjet finns där så falnar intresset rätt så snabbt. Att således ha en järnkoll på alla frilansare och verkligen pressa dem till att prestera kan nog ta bort nöjet...

Självklart menar jag inte att Deadlines är en dålig sak... Men att ha dem löst hållna är viktigt.

Tjosan

ripperdoc

Myrmidon
En annan kommentar

Om jag får vara så vågad och kommentera den här diskussionen ur ett tredjepersonsperspektiv. Jag förstår varför Durin & Co vill ha en mer aktiv webb. Ett företag, inklusive Neogames, har mycket att vinna på en aktiv kommunikation med kunder, att bjussa på information, hur överflödig den är, etc. Det är inget snack om saken, inte i dagens webifierade samhälle. Titta bara på alla MMORPG-sajter, där man flörtar vilt med kunderna.

Allt prat om den exakta tiden det tar att uppdatera är ärligt talat bara dravel. Ja, det kan vara jävligt jobbigt som Krille säger, nej det går inte på 15 sekunder, men nej, det är ingen organisatorisk mardröm och det handlar inte om en massa förlorad tid. Att skriva rollspel är inget man gör aktivt 8 timmar i sträck, det är lätt att klämma in en hemsidesuppdatering en gång i veckan på alla de dötider som uppstår utan att behöva skylla på att det försenar produkterna (som sagt, Krille själv lyckas göra det för det mesta, och det på ideell basis). Och ja, Neogames borde satsa på att skaffa ett vettigt CMS och betala pengarna för det (även om det handlar om extremt lite pengar, till och med för Neogames - colan är dyrare). Det finns massor av coola saker som görs med hemsidor som ger en aktiv fanbase - Krilles egna Foxtail är normalt sett ett utmärkt exempel, framförallt inklusive alla wikis.

Finns det någon information att ge som är så värdefull? Nej. Det handlar inte om värdefull info, det handlar om att vara aktiv med kunderna, inte att vara vettig. Det här forumet och alla andra forum är ett exempel på något som livar upp en fanbase utan att tillföra så jädrans mycket vettig information . Men samtidigt har Ymir helt rätt - att hålla koll på frilansarna är ett jobb som man helst inte gör, och en frilansare vill framförallt INTE behöva skriva en lägesrapport varje vecka. En frilansare jobbar när den vill/orkar/kan och ska inte behöva piskas till något. Någon insinuerade att frilansare inte kan hålla deadlines... normalt sett är det frilansarna som sätter deadlines själva medvetna om att det är rena gissningar som aldrig håller, och på Neogames sätter man dessutom nästan inga releaser förrän ett färdigt textmanus finns inne.

Varför gör inte Neogames dock detta mycket simpla publikfrieri (släng ett köttben åt massorna, nämnde någon)? Tja, för att Neogames prioriterar annat typ av jobb. De har tid att gulla med kunderna, men knappast lust , inte på det här sättet. Jag tror inte att detta kommer ändras det minsta av påpekanden här på forumet, inte alls. Hade jag drivit ett rollspelsföretag hade jag velat vara aktiv med kunderna men fan vet om jag faktiskt hade orkat vara det. Kunder tenderar att vara jobbiga, särskilt om de är många.

Jag frågar nu Durin & Co - exakt varför vill ni ha lägesrapporter? Jag köper argumentet att Neogames skall visa sig vara aktiva, att leva (något de är notoriskt dåliga på), men om syftet är att ni skall försöka räkna ut när en produkt kommer ut ("Ah, kapitel 15 nästan klart idag... då kanske det kommer ut nästa månad!") så biter ni er i rövskägget, för när de som faktiskt skriver grejerna inte kan räkna ut när produkterna kommer ut så kommer ni knappast ha någon chans.

Nåja. 'Nuff said. Vad ska göras åt "problemet"? För att skaffa en levande community får sådana som Durin ta på sig ansvaret att fixa aktiva hemsidor, ta personliga kontakter med olika Neogames-medarbetare, kanske snällt be om en författarblog, fixa artikeldatabaser, etc. Om ni drar era strån till stacken och gör ett populärt community tror jag att Neogames då och då kan bjuda igen med lite information...

/RipperDoc - frilansare, men inte på Eon numer

Warth

Veteran
Re: Deadline? Vad var nu det?!

Givetvis skriver man material för att det är kul. Det kan jämföras med att utveckla mjukvara under GPL. Det behöver dock inte betyda att man ska dra ut på tiden i all onändlighet. Det måste ju finnas gränser om man åtar sig att göra ett jobb måste se till att klara av det på utsatt tid...

Magnum_UBBT

Warrior
Ett ordentligt svar.

Bra och tack!
Ville bara kommentera att detta var en av de få inläggen i denna tråd som faktiskt höll sig till ämnet. Sånt tackar vi för.
Om jag skulle ha en fråga till Neogames, då skulle jag ta det för givet att jag 1, kontaktar dem via email eller 2, skriver ett inlägg på deras oficiella forum.

Det jag däremot finner aningens underligt är när en fråga som är ställd direkt till Neogames besvaras av någon som ej representerar Neogames och inte ens arbetar för Neogames, I detta fallet Krille som till och med avböjer alla former av Neogamesfrågor, besvarar den/de ställda frågorna.

Att sen tråden ballar ut i ett enda bjäffs om hur svårt och jobbigt det är att driva och sköta en hemsida anser jag inte ens är värt att ta upp.

En anan fråga som jag ställer mig är varför inte en representant för Neogames direkt svarar på en direkt ställd fråga på deras egna oficiella forum.

MEN nu har en frilansare svarat på frågan, rakt konkret och utan att balla ur om svårheten med ett veckoschema hur någon helt annan hemsida fungerar. Tack Ymir.

Märk väl. detta är inget påhopp på tidiga inlägg utan bara min personliga kommentering.

/Magnum

Magnum_UBBT

Warrior
Bra svar.

Här har vi ett till inlägg som faktiskt håller sig till ämnet och faktiskt för en konkret dialog med trådstartaren.
Här ges det feedback och ställs relevata frågor utan att balla iväg om orellevata saker. Bra RipperDoc.

Kände bara att jag ville lyfta fram ett av de två inlägg i denna tråd som faktiskt tillförde ngt till debatten och som dessutom var av en representat från Neogames (om än frilansande).

Tack.
/Magnum

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Ett ordentligt svar.

En anan fråga som jag ställer mig är varför inte en representant för Neogames direkt svarar på en direkt ställd fråga på deras egna oficiella forum.
Tja som tidigare heltidsanställd på Neogames och numera slitande frilansare så är jag väl kanske lite i skottlinjen. Fast personligen tycker jag frågan är relativt ointressant - i synnerhet då jag inte har kontroll över hemsidan och vet att den som har det sällan har mycket tid över. Dessutom har frågan kommit upp tidigare och lett fram till ungefär samma sak.

Att det vore bra om Neogames uppdaterade sin sida oftare. Inte blev lika försenade med sina moduler och så vidare...

I slutändan så leder denna debatt inte fram till något egnteligen. När CJS får tid och det finns relevant information så uppdateras hemsidan. När modulerna blir klara så släpps dem.

Marcus J

Hero
Jag behöver inte mycket...

för att bli nöjd.

Jag hade ärligt talat nöjt mig med en releaseplan som man faktiskt kan kolla på och säga... Aha, Neogames håller på med en modul om thalamur.

Det är faktiskt allt Jag (andra kanske vill ha mer men det kan väl de tala om själva) begär, En lista på moduler som det skrivs på, måhända med lite läge på men det räcker med :Frilansaren har börjat skriva eller Vi speltestar eller dylikt. Realese datum kanske folk frågar efter men hår svårt är det att ha ett svar: Frilansaren skriver, vi har faktiskt ingen aning om när han är klar.

/Marcus hinner inte skriva mer eller kolla igenom och se vad han skrivit

Big Marco

Läskig
Re: Ett ordentligt svar.

Jag kan bara tillstryka det som Petter sade - det är Calle Ström som sköter hemsidan och dess uppdateringar. Han är väldigt sällan på dessa forum, då han prioriterar andra saker, som att driva Neogames, koordinera modulskrivande med frilansare, bokföring, administration, skatteinbetalningar, lönehantering, postorderförsäljning, distributionsaktiviteter för att få ut spel och moduler till återförsäljare, packning, bokning hos posten, avstämning för tryck, layout, eget skrivande, kreativitet, konceptande, göra kaffe, inventera, prata i telefon, städa, planera kommande arbete, skaffa tecknare, och ett antal punkter till. Därför prioriteras saker som WRNU och hemsidesuppdateringar lägre. Den dagen Neogames har några miljoner i buffert *host*harkel* och har en webbavdelning så är det skillnad. Men sådant är inte dagsläget. Tyvärr.

Jag må vara en av delägarna i Neogames, men jag har ett "riktigt" jobb (om man nu kan kalla det det ,-) och mitt eget skrivande sker mer på frilansarbasis än kontinuerligt arbete, även om jag och Calle har regelbunden kontakt och framtidsplanering. Petter är en mycket viktig kugge i maskineriet, och vi tre får nog ses som kärngänget. Jag hänger på wrnu som privatperson, främst, för att jag gillar communityt och stämningen här. =)