En annan kommentar
Om jag får vara så vågad och kommentera den här diskussionen ur ett tredjepersonsperspektiv. Jag förstår varför Durin & Co vill ha en mer aktiv webb. Ett företag, inklusive Neogames, har mycket att vinna på en aktiv kommunikation med kunder, att bjussa på information, hur överflödig den är, etc. Det är inget snack om saken, inte i dagens webifierade samhälle. Titta bara på alla MMORPG-sajter, där man flörtar vilt med kunderna.
Allt prat om den exakta tiden det tar att uppdatera är ärligt talat bara dravel. Ja, det kan vara jävligt jobbigt som Krille säger, nej det går inte på 15 sekunder, men nej, det är ingen organisatorisk mardröm och det handlar inte om en massa förlorad tid. Att skriva rollspel är inget man gör aktivt 8 timmar i sträck, det är lätt att klämma in en hemsidesuppdatering en gång i veckan på alla de dötider som uppstår utan att behöva skylla på att det försenar produkterna (som sagt, Krille själv lyckas göra det för det mesta, och det på ideell basis). Och ja, Neogames borde satsa på att skaffa ett vettigt CMS och betala pengarna för det (även om det handlar om extremt lite pengar, till och med för Neogames - colan är dyrare). Det finns massor av coola saker som görs med hemsidor som ger en aktiv fanbase - Krilles egna Foxtail är normalt sett ett utmärkt exempel, framförallt inklusive alla wikis.
Finns det någon information att ge som är så värdefull? Nej. Det handlar inte om värdefull info, det handlar om att vara aktiv med kunderna, inte att vara vettig. Det här forumet och alla andra forum är ett exempel på något som livar upp en fanbase utan att tillföra så jädrans mycket vettig information . Men samtidigt har Ymir helt rätt - att hålla koll på frilansarna är ett jobb som man helst inte gör, och en frilansare vill framförallt INTE behöva skriva en lägesrapport varje vecka. En frilansare jobbar när den vill/orkar/kan och ska inte behöva piskas till något. Någon insinuerade att frilansare inte kan hålla deadlines... normalt sett är det frilansarna som sätter deadlines själva medvetna om att det är rena gissningar som aldrig håller, och på Neogames sätter man dessutom nästan inga releaser förrän ett färdigt textmanus finns inne.
Varför gör inte Neogames dock detta mycket simpla publikfrieri (släng ett köttben åt massorna, nämnde någon)? Tja, för att Neogames prioriterar annat typ av jobb. De har tid att gulla med kunderna, men knappast lust , inte på det här sättet. Jag tror inte att detta kommer ändras det minsta av påpekanden här på forumet, inte alls. Hade jag drivit ett rollspelsföretag hade jag velat vara aktiv med kunderna men fan vet om jag faktiskt hade orkat vara det. Kunder tenderar att vara jobbiga, särskilt om de är många.
Jag frågar nu Durin & Co - exakt varför vill ni ha lägesrapporter? Jag köper argumentet att Neogames skall visa sig vara aktiva, att leva (något de är notoriskt dåliga på), men om syftet är att ni skall försöka räkna ut när en produkt kommer ut ("Ah, kapitel 15 nästan klart idag... då kanske det kommer ut nästa månad!") så biter ni er i rövskägget, för när de som faktiskt skriver grejerna inte kan räkna ut när produkterna kommer ut så kommer ni knappast ha någon chans.
Nåja. 'Nuff said. Vad ska göras åt "problemet"? För att skaffa en levande community får sådana som Durin ta på sig ansvaret att fixa aktiva hemsidor, ta personliga kontakter med olika Neogames-medarbetare, kanske snällt be om en författarblog, fixa artikeldatabaser, etc. Om ni drar era strån till stacken och gör ett populärt community tror jag att Neogames då och då kan bjuda igen med lite information...
/RipperDoc - frilansare, men inte på Eon numer