Jag är frilansare åt Neogames, och lägger just nu sista handen vid kamorferna till 'Bestialiska folk', och har skickat ut ett slags bildmanus till tecknaren. I övrigt har jag skrivit texter i Eon III, 'Krigsherren' och håller som bäst på att författa hela manuset till 'Västlanden'. Det är inget lätt jobb, men allra minst är det ett jobb som jag lyckas planera för fem öre. För grejen är, jag har en förmåga att åstadkomma oerhörda textmängder på mycket kort tid när jag är inspirerad, men däremellan kan det gå månader utan att jag producerar ett ord. Därtill har jag en tendens att skriva alldeles för mycket, varvid mina texter kräver omfattande redigering innan jag är klar. Jag har inte hållit mig till min egen synopsis i särskilt hög grad och var inte ens halvfärdig med textmanuset på utsatt datum (februari). För övrigt har Neogames aldrig gett mig några exakta datum, utan ungefärliga tidpunkter då det kan vara läge att bli klar. Och jag kan inte se att de kan göra annorlunda; för merparten av deras arbete sker med en uppsjö frilansare där många säkerligen inte är mycket mer strukturerade än undertecknad. Kontentan av detta är, skulle jag tro, att uppgiften att koordinera alla frilansare är en av de viktigaste och mest tidskrävande hos Neogames - man måste gå igenom nya texter man fått inskickade och kolla så de passar ihop med saker som tidigare skrivits, kommunicera med och piska på frilansarna, och använda 'sök och ersätt' på alla ställen där Ymir använt 'älva' som genus på alvkvinnor. Inget lätt jobb, men än svårare torde det vara att skaffa sig en så god överblick över vad alla frilansare håller på med att det går att göra någon slags lägesuppdatering en gång i veckan. Ja, såvitt jag kan se borde det vara närmast omöjligt. Att planera releasedatum är ännu svårare eftersom alla frilansare (jag, iallafall), blir totalförsenade hela tiden; lägg där till att tecknarna säkert inte heller är bäst i världen på att passa tidsscheman, liksom layoutarna och alla andra led i produktionsprocessen. Det är ett jättejobb att färdigställa en modul, och det är inte alltid lätt, tvärtom, att hålla koll på när moduler i mitten av sin produktionsprocess blir färdiga. Sedan bör texterna på releaseplanen skrivas av de som faktiskt håller på med modulerna, varav det ankommer på dessa att skicka in dem så de kan läggas upp - jag har länge tänkt skriva ihop en releaseplantext till 'Västlanden', men det är inte så lätt att sammanfatta en hel moduls innehåll i ett par meningar. Dessutom har jag lite för höga krav på mig själv för att någonsin bli nöjd.
Så, kontentan i det jag vill ha sagt är, att jag har inga större klagomål på Neogames attityd, och håller helt med Krille i den här debatten. Det skulle inte skada om Neogames uppdaterade sin sida oftare, men jag är isåfall mer intresserad av kompletterande material som inte kommit med i modulerna än meningslösa lägesrapporter. Sedan är det inte ovanligt att Neogames här på forumet berättar vad som är på gång - sök på gamla inlägg av 'CJS', 'Ljusetsriddare' och 'Blasphemy', tex.
Det är ingen lätt sak att ge ut rollspel i Sverige, tvärtom. Marknaden är så liten att det för rollspelsföretagen, såvitt jag kan se, torde råda en ständig kamp för överlevnad.
- Ymir, analyserar