Jag har spelat det för mycket?
Jag började ju min rollspelsbana som Eonspelare, mer eller mindre. Älskade spelet i ett årtionde, men började efterhand inse att det var ett hatkärleksförhållande baserat till stor del på nostalgiskt skimmer. Det har varit otroligt många roliga stunder i Mundana, men jag har nått en gräns där jag inte längre vill spelleda strider som tar ett helt spelmöte och 10 tärningsslag per runda. Jag är less på att slå ObT6, less på att fumla pga utmattning, less på att ha en skitfet regelbok där inte ens 10% av reglerna någonsin kommit i spel, less på långa diskussioner om huruvida fallskada borde dämpas av rustning och hur mycket i så fall, eller hur mycket en häst kan bära innan den börjar bli trött, eller... ja, det är för mycket dötid som går åt till regelläsning, regeltolkning och regeldiskussion helt enkelt.
De senaste åren när jag spelat och spellett Eon så har vi kommit bort helt ifrån reglerna eftersom de bara är jobbiga och inte tillför något. Karaktärsskapandet rationaliserade jag för länge sen och skiter i att slå 20+ slag på tabeller vars roliga resultat jag redan fått hur många gånger som helst och vars tråkiga resultat jag kommer att slå om ändå. Jag räknar inte ut härledda värden och grundchanser i färdigheter, för vem fan orkar det egentligen?
När det började pratas om Eon IV så sa någon som jobbade med det att målet var en regelbok på högst 80 sidor som innehöll allt man behövde. Det tyckte jag lät bra. Reglerna för okontrollerad dissipation, bokskrivning, strypning, drunkning, brännskador och en massa andra skitovanliga grejer har jag ändå aldrig använt...
Men nu har Eon IV kommit och vad jag vet har det istället införts ännu en typ av utmattning (för att FEM olika HP-mätare inte var tillräckligt i strid, eller vadå?), boken är fetare än bibeln och allting är bara ännu mer detaljdetaljdetalj. Dessutom skryter nya Mystik & Magi med minst 600 nya effekter, när det inte ens gick att reda ut samverkningen mellan de som fanns i Eon III.
Varför skulle jag investera en sekund eller en krona mer i de reglerna?
Och Mundana är en schysst värld, men den är så otroligt nära pastisch på många historiska civilisationer (med mitt lekmanna-öga iaf) att jag lika gärna kan läsa Wikipedia.
Så varför skulle jag spela Eon igen? Ge mig en destillerad och kraftigt förenklad version av reglerna som på något sätt lyckas behålla de fåtalet regelbuggar som jag har en nostalgisk förkärlek till, men samtidigt tar bort allt onödigt. Då är jag på.