Nekromanti Ninja-fantasy?

Rising

Vila i frid
Okej, sluta stöna, alla viktigpettrar! Ingen genre är så ful och otrendig som just ninja-fantasyn, men det skiter jag i. Nu har jag spelat så mycket Tigerns Väg (mappat sönder de fyra första böckerna helt och hållet) att jag börjat tycka att det här faktiskt är den bästa genren av dem alla. Det kan liksom inte bli mer pop.

Men... Jag har ingen aning om vilket rollspel som egentligen fångar det här bäst? (Det finns ju kampsport redan i DoD Expert, men jag undrar om det slår DnD (eller om det finns något annat rollspel som är ännu bättre))

För att slippa missförstånd så måste jag passa på att säga att det jag är ute efter alltså inte är Samuraj, eller något annat österländsk-inspirerat spel. Det ska vara paladiner, orcher, alver, tjuvar, riddare, dvärgar, hobgoblins, drakar, frostjättar, häxmästare och hela den där skiten, men samtidigt så ska det finnas ninjor och karatemunkar.

Och ninjorna ska vara riktiga ninjor; dvs skuggkrigare med blixtpulver, shurikens och en del magiska krafter. Precis som i verkligheten, alltså.

Och så ska det finnas en riktig pantheon med välbeskrivna gudar. Inte bara gott och ont, alltså, utan alla möjliga former av fraktioner och nyanser.

---

Är det så att jag måste köpa DnD till slut?

Finns det några gamla sköna ninjafantasyspel som någon känner till? Finns det några ninjafantasyböcker att läsa? Ninjafantasyserier? Som inte är manga?

(Det är ju egentligen så att ninjafantasy bara blir bättre och bättre ju mer amerikanskt det blir. Det är typ Black Star i första American Ninja-filmen som är den bästa ninjan. Om han hade fått slåss mot lite alvjägare och några troll så hade det varit perfekt.)

Krille

Super Moderator
"Jag har ingen aning om vilket rollspel som egentligen fångar det här bäst?"

Västmark. Där finns det ju mexininja-araber. :gremgrin:

Du är sjuk, Rising. Mycket, mycket sjuk. Dessutom finns allt det där redan i DoD'91 - yrket Munk syftar just på karatemunk, och yrket Lönnmördare har allt gemensamt med ninjor utom stabningen. Och de magiska krafterna, möjligen.

När jag tänke efter, alla fjantasyspel stämmer in på ditt önskemål. Det enda man behöver göra är att lägga tyngdpunkten på lönnmördarna och karatemunkarna.

Troberg

Sinister eater
Bifråga (aningen OT)

Dessutom finns allt det där redan i DoD'91 - yrket Munk syftar just på karatemunk, och yrket Lönnmördare har allt gemensamt med ninjor utom stabningen.
Allt det här pratet om munkar och ninjor fick mig via en krokig och lång associationsfråga att ställa mig följande fråga:

Varför finns det massor av spel som har munk som spelbart yrke men mig veterligt inget som har nunna?

Krille

Super Moderator
Re: Bifråga (aningen OT)

"Varför finns det massor av spel som har munk som spelbart yrke men mig veterligt inget som har nunna?"

a) För att nunnor inte är spelbara som yrke, på samma sätt som bönder.
b) För att en nunna bara är en kvinnlig munk.
c) http://www.grigbertz.com

Välj själv.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Tja, när jag för länge sedan skrev ett cyberpunkäventyr till ICE-modulen CyberEurope var en av dess viktigaste SLP en duglig och ettrig nunna från St Ursulas orden. Hon arbetade som hemlig agent för Vatikanens underrättelsetjänst. Funkade jättebra. :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Dessutom finns allt det där redan i DoD'91 - yrket Munk syftar just på karatemunk, och yrket Lönnmördare har allt gemensamt med ninjor utom stabningen.
Jag ville ha det lite, lite smaklösare än så, men okej, om jag ändrar om namnen på kampsportsteknikerna till riktiga, historiska namn på ninjatekniker; såsom "Cobra Strike Punch", "Forked Lightning Kick" och "Dragon's Tail Throw", då kanske jag kan uppnå den autencitet jag eftersträvar.

Rising

Vila i frid

Varför finns det massor av spel som har munk som spelbart yrke men mig veterligt inget som har nunna?
Nunnor kan ju inte karate.

Alla religiösa kvinnor är paladiner istället, eftersom det är enklare att framhäva en kvinnas former i rustning än vad det är under bylsiga tygsjok.

Kan du ingenting om fantasy, eller? :gremgrin:

Oldtimer

Slava Ukraini!

Jag får ta till engelska för att ge en förklaring till detta.

Because that would be a nun-player character... :gremtongue:

/Mikael

Johan K

Gammal & dryg
Finns det inte nån helt egen Ninja-modul som gavs ut till någon av de första DoD-utgåvorna.'
Jag har för mig att vi hade en sådan bok i min spelgrupp.

Krille

Super Moderator
"Jag ville ha det lite, lite smaklösare än så, men okej, om jag ändrar om namnen på kampsportsteknikerna till riktiga, historiska namn på ninjatekniker; såsom "Cobra Strike Punch", "Forked Lightning Kick" och "Dragon's Tail Throw", då kanske jag kan uppnå den autencitet jag eftersträvar."

Typ. Enligt min åsikt så är ju ninjalönnmördare och karatemunkar snudd på krav på fjantasy-genren. Nästan lika obligatoriskt som alver, orcher och dvärgar, och i samma nivå som onda mörkerfurstar och beduiner.

Krille

Super Moderator
"Finns det inte nån helt egen Ninja-modul som gavs ut till någon av de första DoD-utgåvorna."

Antingen tänker du på DoD Samuraj, som var ett fantasyjapantillägg till DoD, eller så tänker du på Tjuvar&Lönnmördare, som var ett tillägg till DoD Expert/DoD'91.

Krille

Super Moderator

"Because that would be a nun-player character..."

How many nuns do you need to screw in a light bulb?

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"]Zero. Nuns don't screw.</font></td></tr></table>

Johan K

Gammal & dryg
Antingen tänker du på DoD Samuraj, som var ett fantasyjapantillägg till DoD,
Yepps, det var den jag tänkte på ja !!
Om jag inte missminner mig för mycket så var det mycket ninja & sådan i den modulen..

Krille

Super Moderator
"Om jag inte missminner mig för mycket så var det mycket ninja & sådan i den modulen.."

Inte särskilt. Det fanns en på böckernas framsida, men i övrigt var de mest ett yrke i högen.

Rising

Vila i frid
Om jag gör ett eget då?

När jag tänker efter lite, så tror jag att ett riktigt bra ninjafantasy-spel kräver riktiga ninjafantasy-regler av det slag som vanliga rollspel förmodligen saknar.

Här är några av de punkter som jag har kommit att tänka på själv:

Konsten att välja rätt mordteknik
Att vara ninja i verkligheten är inte så ballt, för alla människor dör mer eller mindre lika bra oavsett vilken ninjateknik man använder. Det är därför lönnmord i DoD och DnD mest går till på Rouge-sättet; att man slinker fram bakom ryggen på fienderna och sedan rygghugger dem. Det är inte så kul.

Poängen med att vara fantasyninja är att man måste använda helt olika tekniker beroende på vad det är för konstigt och fantasifullt man möter. Det är exempelvis ofta ödesdigert att försöka fälla ett stort monster (såsom en jätte) med en bensax (han står bara kvar och mosar dig medan du ligger ner framför honom), tjockhudade troll kan det vara extremt olämpligt att försöka döda med ens strypsnara, odöda varelser påverkas inte av nervslag, träskmonster kan vara immuna mot giftet på dina blåspilar, riddare kan ha enkelt för att parera dina shurikens, jättekobror kan skita i att du spelar död när de har dig i sitt grepp, telepatiska monster blir inte förblindade av ditt blixtpulver, slemmonster kan uppsluka dig om du hoppsparkar in i dem, osv.

Därför borde det funka lite som monsterkorten i Drakborgen. Ni vet, första gången man spelade visste man inte vilken taktik som var lämpligast mot vart och ett av de olika monstrena, utan man behövde spela länge och väl (eller tjuvkika på alla korten och föra statistik över dem) för att se att svartalferna oftast flydde om man bara avvaktade, medan orcherna behövde överrumplas med anfall om man skulle ha en fördel mot dem.

Förslag på lösning?

Konsten att överleva trix
Vi har konstaterat att de goda ninjornas skicklighet beror på deras förmåga att välja rätt mördarteknek. De onda ninjorna fungerar dock på motsatt sätt; de har ingen beslutsångest över vilken teknik de ska använda, utan de kör istället på sin egen taktik och låter motståndarna anpassa sig efter dem istället. Detta kräver att de tar till fula trix.

Typiska ninjatrix är att stöta fram vad som ser ut som ordinära bambustavar mot deras fiender. Skall man parera staven, försöka fånga den i sin hand innan den når ens ansikte eller undvika den helt och hållet? Om man fångar den i luften kan man få sig en obehaglig överraskning, för det visar sig att inne i staven så finns det en dold metallspets som kan skjutas ut på ninjans kommando, och om det vill sig illa så kan man få den instucken i sitt öga! Onda ninjor fortsätter på det där viset att använda dolda vapen, mystiska stridstekniker, fuskiga tricks och liknande, ända tills det kan bli ren närstrid av det hela.

Det ska alltså vara spännande för spelarna att få sådana här fula trix använda mot sig, och de skall hela tiden hamna inför valsituationer. Vad ska jag göra när krigarmunken plötsligt kastar fram ett svartmålat ägg mot mig? Slå sönder det? Men tänk om det är fyllt med syror och salter? Man kan aldrig veta, men det är när man väljer rätt som man känner sig som en äkta ninja.

Strider ska alltså inte handla så mycket om tärningsslag, utan onda ninjor måste ha sådana här trick: Specialförmågor som inte goda ninjor kan/vill lära sig. DnD's feats är alltså inte riktigt en tiopoängare i jämförelse med vad jag är ute efter.

Förresten är det inte bara onda ninjor som använder fula trick, utan detsamma gäller magiker. Varje gång en magiker skjuter ut en ström av gnistrande lava mot en så måste man fråga sig: Kan jag gå rakt igenom strömmen och intala mig själv att det bara är en illusion? Eller tror jag att den här magikern har riktiga eldkrafter och att jag därför gör bäst i att undvika eldströmmen?

Poängen är att ingen fiende kan göra något mot en riktig fantasyninja utan att han får en chans att reagera på anfallet. För ninjor har ju alltid världens bästa reaktionsförmåga, det är ju det som gör dem till ninjor.

Men hur löser man det regelmässigt?

Konsten att underkasta sig den sanna guden
Fantasyninjor ska alltid hamna i situationer där deras tro på den sanna guden ställs på prov. Att gå till tempel där onda lönnmördargudar tillbeds ska alltid straffa sig, hur frestande det än kan verka att få möjligheten att lära sig nya stridskonster. På samma sätt måste man kunna avgöra vem som är god och vem som är ond bara genom att se till vilken gud de tillber. Därför behövs det en massa häftiga gudar i en pantheon som spelarna måste få insikt om för att kunna göra kloka val under äventyren.

Vilket spel har bäst (=häftigast) pantheon anser ni?

---

Har ni andra åsikter om vad som borde göra fantasyninja-spel riktigt häftigt?

Jag personligen tycker att det ska få knullas en del också, men det kanske strider mot en skuggkrigares behov av att vara i harmoni med naturen och inte eftersträva något annat än vedergällning, fullkomlighet och det viskande stålets död?

Feliath

Swashbuckler
Är det så att jag måste köpa DnD till slut?
Ja, det är väl klart? :gremgrin:
Men allvar, D&D är ju precis vad du behöver. I tilläggsboken Sword & Fist finns det till och med ett ninjayrke som är totalt överbra, och det kommer dessutom komplett med den legendariske författaren, som hävdade att det skulle vara så, för "ninjor är ju överläsgna, det vet väl alla?" :gremlaugh:

Själv har jag alltid haft krigarmunkar och ninjor med bara för att de är balla, så jag känner mig lite främmande inför resten av frågeställningen.

/Feliath - Ninja of the Crescent Moon eller nånting sådant tror jag den heter, dessutom

Storuggla

Champion

"Varför finns det massor av spel som har munk som spelbart yrke men mig veterligt inget som har nunna?"

Macho Women With Guns.

Storuggla, sett nunnor där

Troberg

Sinister eater

Macho Women With Guns.
Storuggla, sett nunnor där
Japp, det borde jag kommit ihåg, jag har till och med Renegade Nuns On Wheels i min bokhylla.