Minor wall of text.
Första delen
Nej, du får aldrig sluta. Arfert är en av få människor som håller liv i den svenska rollspels-genren och borde premieras för det. Vi behöver eldsjälar som du nu mer än någonsin. Jag beklagar att jag genom mitt klumpiga beteende har dragit vrede och vanära över Saga Games. Jag tycker att alla som oförskämt har anklagat F! för både det ena och det andra istället för att rikta kritiken mot mig och MVSS bör be Arfert om ursäkt.
Jag tycker det där är rätt otacksamt mot alla andra som jobbar med svenska rollspel. Arfert är inte ensam och vadå premieras därför? Får man inte ställa krav eller störa sig på något då? Ursäkta mig, men det låter väl rätt befängt.
Jag menar alltså inte att förringa någon här, speciellt inte Arfert. Klart det är underbart med folk som jobbar för att hålla liv i den svenska rollspelsindustrin. Men han är inte ensam. Och premieras? What?
Vad jag vet är det bara författaren (alltså jag) som klagat på recensionen.
Det är också vad Robert säger? Vad var problemet där?
Vad som däremot påverkar mig negativt är när författaren till äventyret eller spelet i sig lägger genrepliker mot recensioner eller skriver om sin besvikelse. Det är för mig oerhört mycket mer nedslående att läsa och får mig direkt avogt inställt mot spelet.
Och äventyret är väl ändå publicerat för Saga Games. Så why not.
Andra delen. Eller som den kanske bör heta, den relevanta delen.
Denna normkritik. Är det ens nödvändigtvis något positivt att sikta efter "full pott" enligt den skalan?
Om det till exempel är ett äventyr som är kort och som inbegriper väldigt få personer, måste jag sikta på att få full pott i alla kategorierna alltid? Det låter som att det blir skitjobbigt om man inte spelar mutant.
Jag tycker dessutom att det är bisarrt att alla kategorier värderas lika mycket.
Kön, etnicitet, sexuell läggning, ålder och handikapp.
Liksom, då kan till exempel Mutant U:A få hur många poäng som helst utan att ha med en enda kvinna? Av mutationerna borde många räknas som handikapp, är de fortfarande värda lika mycket poäng som i säg en medeltidsinspirerad värld där många med grövre handikapp kanske kastades utför ett stup när de var i sin linda? Om ni förstår min liknelse här.
På många sätt ser jag inte hur en persons sexualitet är relevant för storyn heller, såvida det inte i sig skall göra en poäng.
Det blir mest ett väldigt trubbigt verktyg tycker jag.