Grisodlar'n;n321870 said:
En stilla fundering. Det är ingen som har begrundat nostalgivågen som:
1) Ett tecken på att nyare rollspel inte är tillräckligt bra, precis som att dagens skräckfilm i många skräckfilmsfantasters ögon bara är skräp i jämförelse med 70- och 80-talsskräck?
Jag förstår hur du tänker, men tror det är fel.
Det stämmer att gårdagens rollspel var bra, precis som gårdagens skräckfilmer.
Men det hindrar inte att dagens rollspel också är bra.
Grisodlar'n;n321870 said:
2) En liten tyst revolt mot samberättarspel, tärningslösa, spelledarlösa, spelarlösa (?), huvudlösa (?) rollspel som dök upp en masse för några år sedan?
Nja, inte en tyst revolt mot de nya spelstilarna, utan en tyst revolt mot konsumtionssamhället: en revolt mot "
ut med det gamla, in med det nya."
Människan är funtad så att hon inte kan ha hur mycket som helst i huvudet.
Källa:
https://svenska.yle.fi/artikel/2016...t-ha-mer-150-riktiga-vanner-pa-sociala-medier
https://en.wikipedia.org/wiki/Dunbar's_number
Ovanstående säger att man kan hålla koll på c:a 150 vänner.
Jag vet inte vad motsvarande siffra är för rollspel - ett dussin?
Oavsett vad, fortsätter man att lära sig nya rollspel hela tiden kommer man till slut till en punkt där man börjar glömma bort det gamla man lärt sig.
Och någonstan här säger någon: "
vänta nu, jag har nästan glömt bort det här gamla spelet som jag spelade jättemycket för massor med år sedan" - så in med gamla och ut med det nya.
Och sedan berättar den här personen hur bra de här gamla spelen var för personer som är för unga för att ha spelat dem - och de unga börjar plötsligt spela rollspel från innan de var födda.
Och här är den stora skillnaden mellan rollspel och datorspel.
Dagens unga har inga problem att spela gamla rollspel - men hur gör du för att få en unge idag att spela 30 år gamla datorspel?