Nekromanti [Null State] - Baksidetest

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har suttit och klurat och pillat på sistone, på hur omslaget till Null State egentligen ska se ut. Jag blev klar med mina "bullet babies" och tänkte att eftersom de nu inte funkade så bra på framsidan, kanske de kan funka på baksidan?

Bifogar en snabb mockup. Öppna gärna den och bilda dig en uppfattning innan du läser nedanstående.

Tanken är att kulorna ska sammanfogas och läggas på den mörka skinnrektangeln i photoshop istället. Med lkämpliga övergångar och skuggor; just nu ser kulorna väldigt inklippta ut.

Jag kom inte på vad jag ville ha för typsnitt på siffrorna vid kulorna. Är de siffrorna ens en bra idé?

Punch label-texten på högerkanten var en ingivelse i sista sekunden; målet var att i någon mån väga upp de grafiskt intensiva kulorna.

Kulorna, ja. Funkar de lodträtt? Eller borde de göras mindre, och läggas vågrätt? Funkar de överhuvudtaget?

Texten är preliminär; det blir antagligen en kortare, mer kärnfull och beskrivande i slutänden.

FUnkar konceptet öht, eller borde jag skrota och börja om från... Null? =)

Attachments

Nabu

Warrior
Jag känner att siffrorna mest är förvirrande, jag förstår liksom inte vad de gör där. Kulorna känns nästan lite väl dominanta, och får gärna vara lite mindre, men annars tycker jag de är ashäftiga. Punch label-texten fungerar dock mycket väl, enligt mig.

Overall tycker jag konceptet fungerar fint, men kan slipas lite på, som sagt.

Pilzefrau

hon/henne
Håller med om siffrorna. De ser ut att höra till texten och inte till bilden på något sätt, kanske en för normal font.

Kulorna är ashäftiga, behåll! Jag scrollade ner och upp och ner igen innan jag såg vad som var i dem. Bannern på sidan känns lite "jaha, buzzwords" men den funkar nog.

krank

Nabu said:
Jag känner att siffrorna mest är förvirrande, jag förstår liksom inte vad de gör där.
Det förvånar mig inte ett dugg. Jag borde kanske ta bort dem. Siffrorna visas vilket Carnegiestadium fostret är i, men jag fattar om ingen annan öht greppar den grejen =)

Nabu said:
Kulorna känns nästan lite väl dominanta, och får gärna vara lite mindre
Tur att jag har en till kvar att göra då, så kan jag göra dem mindre samtidigt som de tar samma plats vertikalt =)

solvebring

Superhero
Svar:
Jag tror att kulorna funkar. Men de behöver krympas. Just nu är de väldigt stora och tar hela överhanden. De borde inte väga över texten så mycket som de gör. Så om du gör den mindre, möjligen lägger den närmare varandra i fång närmare nederkanten - akternativt sprider ur dem mer över hela linjen? Jag tror på den i alla fall, om du fixar skuggningar och det och krymper dem.

Siffrorna vet jag inte riktigt vad de ska vara bra för? De skulle kunna vara en cool detalj med i så fall tycker jag att du först och främst borde ta bört de där konstiga linjerna och sedan försöka göra något av siffrorna. Klockslag? Ett måttband - som när polisen mäter bevismaterial som t.ex. knivar på bevisbilder, eller något i den stilen.

Remsan med text är den absolut coolaste detaljen. Den gillar jag verkligen. Du har dock klippt upp den/delat av den i några mindre remsor på slutet? Gör det med hela remsan säger jag. Det tror jag skulle se najs ut.

Tja, det är vad jag har att säga just nu. Du har något i alla fall. Jag tror du kan göra något av det bara du putsar det en aning. Förövrigt bör det stå "Kalla kriget" och inte "Kalla Kriget" - i svenskan inleds väl bara första ordet med versal i ett begrepp och dylika, eller?
Edit: Kul att mitt svar liknar andras då jag skrev det under tiden som andra postade och inte alls såg vad andra skrivit. Då ligger det iaf något i det. =)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Tanken är att kulorna ska sammanfogas och läggas på den mörka skinnrektangeln i photoshop istället. Med lkämpliga övergångar och skuggor; just nu ser kulorna väldigt inklippta ut.

Jag kom inte på vad jag ville ha för typsnitt på siffrorna vid kulorna. Är de siffrorna ens en bra idé?

Punch label-texten på högerkanten var en ingivelse i sista sekunden; målet var att i någon mån väga upp de grafiskt intensiva kulorna.

Kulorna, ja. Funkar de lodträtt? Eller borde de göras mindre, och läggas vågrätt? Funkar de överhuvudtaget?

Texten är preliminär; det blir antagligen en kortare, mer kärnfull och beskrivande i slutänden.

FUnkar konceptet öht, eller borde jag skrota och börja om från... Null? =)
Sifforna gjorde mig mest konfunderad, om jag ska vara helt ärlig. Jag förstod inte vad de var för något, och varför saknas 22?

Det mörka som omger punch-labeltexten hjälper till att balansera upp layouten, men texten i sig ger ingenting.

Kulorna är skitsnygga, och om de inte hamnar på omslaget så måste du i vilket fall använda dem till något.

Jag vet att texten bara är ett utkast, och precis som du skriver behöver den bli kortare, men framför allt skulle jag verkligen vilja se att du tog bort frasen "Välkommen till...". Den är så stört överanvänd inom rollspel, och jag vill sparka mig själv i huvudet för varje gång jag själv använt den. Dessutom hänger den absolut inte ihop med den övriga texten. Liksom, texten beskriver vad man är och vad som har hänt, inte vad man är välkommen till.

Loggan är skitsnygg.

solvebring

Superhero
Det mörka som omger punch-labeltexten hjälper till att balansera upp layouten, men texten i sig ger ingenting.
Jag håller med om balansen men inte om att orden i sig inte ger någonting. Jag har varit med och korrat Null State och känner direkt igen orden och identifierar dem som en del av Null State. Med andra ord tycker jag att de hintar rätt så rejält om vad som väntar, även om det först bara kan verka som lösryckta ord. Så fort man satt näsan i boken kommer det att finnas en igenkänningsfaktor. Med andra ord, me like.

Jag vet att texten bara är ett utkast, och precis som du skriver behöver den bli kortare, men framför allt skulle jag verkligen vilja se att du tog bort frasen "Välkommen till...". Den är så stört överanvänd inom rollspel, och jag vill sparka mig själv i huvudet för varje gång jag själv använt den. Dessutom hänger den absolut inte ihop med den övriga texten. Liksom, texten beskriver vad man är och vad som har hänt, inte vad man är välkommen till.
Damn good point.
+1

krank

Här är förresten det nuvarande utkastet till framsida också. Om nån brydde sig. Det är dock ett super-dupersnabbt hack. Jag gillar hur "ren" den är dock, och frågan är om man inte kan hålla det såhär. Kanske flytta ner texten ännu längre ner?

Attachments

krank

solvebring said:
Remsan med text är den absolut coolaste detaljen. Den gillar jag verkligen. Du har dock klippt upp den/delat av den i några mindre remsor på slutet? Gör det med hela remsan säger jag. Det tror jag skulle se najs ut.
Inte medvetet; det är typsnittet jag använt som spökar =) Men jag ska se vad jag kan göra, borde inte vara så svårt.

krank

Vitulv said:
Du har super-rätt, och jag ska omedelbart börja fundera på alternativ. Det där är ju egentligen förordet i boken, så din kritik är användbar trots att texten inte ska vara på baksidan.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Inte medvetet; det är typsnittet jag använt som spökar =) Men jag ska se vad jag kan göra, borde inte vara så svårt.
Faktum är att jag hade en misstanke om det. =)
Hur som helst, om du gör det till en uppklippt, skadad remsa så tror jag det kan bli coolt. Iof är det coolt med en stilren, jämn svart linje också, fast en choppad remsa tilltalar mig mer av någon anledning.

Nabu

Warrior
Ashäftig ju! En sag slog mig dock; jag hoppas (och antar) att den vita bakgrunden inte kommer att vara kritvit vid produktionen. En (mycket) svag gråton skulle göra sidan betydligt mycket trevligare för ögat utan att minska för mycket på kontrasten, känner jag. Jag antar att det är kritvitt för tillfället eftersom det är ett snabbhack, men kände mig ändå tvungen att påpeka det.

Samma sak gäller för övrig om baksidan (det skall ju vara samma bakgrundsfärg).

solvebring

Superhero
krank said:
Här är förresten det nuvarande utkastet till framsida också. Om nån brydde sig. Det är dock ett super-dupersnabbt hack. Jag gillar hur "ren" den är dock, och frågan är om man inte kan hålla det såhär. Kanske flytta ner texten ännu längre ner?
Word! Jag gillar också hur ren den är och faktum är att jag inte vill se något mer på den. Den är ruskigt snygg som den är och den känns luftig, ren och väsentlig. Stilrent is the shit. Jag tror att det bara är risk för att den blir sämre om man ska börja pilla ned den.

Och där har vi den där fina remsan igen som likväl här är oavsiktligt choppad. Ser skitnajs ut. Den är helt klart ett måste. =)

krank

Uppdaterade filen, kolla den gärna igen. Små förändringar: Mindre kulor, annat typsnitt på siffrorna. Det kommer antagligen tillkomma en kula (den saknade siffran), för att fylla ut lite. Allt är fortfarande lite placeholderaktigt, kulorna ska fortfarande integreras mer med skinnbakgrunden. Och skinngrejen ska bli lite mer som ett bälte eller något.

Jag ber er också tänka på att det här ska tryckas på A5. Eller något liknande, har inte slagit fast exakt storlek än.

Ögat

Hero
Framsidan är lite för vit.

Jag tycker att den vertikala textremsan borde återkomma på framsidan.

Baksidan tycker jag var asfet - jag är positiv till alla grafiska element (alltså även siffrorna).

Jag vet att det skulle störa intrycket, men jag tycker att de flesta spel mår bra av en info-ruta på fram eller baksidan. Det här ingår, det här behöver du. Såna grejor.

hakanlo

Hero
Snygga kulor, snygg logga, kool text!

Liksom övriga tycker jag att siffrorna vid kulorna kan slopas. Man får nästan lust att tolka dem som ett index.

Kulorna har en tydlig 3d-effekt, med skuggor och högdagrar. De två andra elementen, punch label-remsan och loggan har det inte. Det vore intressant om det var möjligt att skapa sådana effekter på dem. Framförallt för balansens skull. (Loggan skulle kunna ha en enkel 3d-effekt, remsan skulle kunna vara lite knögglig och böjd och gå ut från pappret).

Texter är väldigt bra som stämningstext. Men jag undrar: Borde det inte på baksidan framgå vad boken faktiskt _är_? Eller antas boken alltid säljas i ett sammanhang där det ändå är uppenbart? Det jag menar är alltså en liten text av typen "NullState är snabbt, enkelt och actionfyllt rollspel, där du och dina kompisar bla bla". Kanske lite mindre lame än så, men ändå beskrivande? Nu tror man lätt att det är en roman snarare än ett spel.

krank

Hakanlo said:
Texter är väldigt bra som stämningstext. Men jag undrar: Borde det inte på baksidan framgå vad boken faktiskt _är_? Eller antas boken alltid säljas i ett sammanhang där det ändå är uppenbart? Det jag menar är alltså en liten text av typen "NullState är snabbt, enkelt och actionfyllt rollspel, där du och dina kompisar bla bla". Kanske lite mindre lame än så, men ändå beskrivande? Nu tror man lätt att det är en roman snarare än ett spel.
Texten är som sagt ett provisorium, snodd från bokens förord för att jag inte ville ha Lorem Ipsum på mitt exempel utan något som åtminstone gick att läsa.

Angående 3d-effekter är jag alltid lite skeptisk till att använda sådana utan att behovet finns; jag kräks lite i munnen när jag tänker på till exempel D&D 3e-böckerna som hade massor av pråligt och jättefult 3d-krimskrams...

krank

Olav said:
Jag vet att det skulle störa intrycket, men jag tycker att de flesta spel mår bra av en info-ruta på fram eller baksidan. Det här ingår, det här behöver du. Såna grejor.
Jag tänkte ha med något i den stilen i texten, när jag skapar den som egentligen ska vara där på baksidan.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Cool text! Kulorna känns så där men det kan ha med bakgrunden att göra. Jag tycker du ska fortsätta med tanken. Det verkar ju EXTREMT svårt att överleva Null State. Cool idé. har itne läst nåt om innehållet tidigare. Ska bli kul att lsäa mer.