Nekromanti Nya funktioner på forumet.

Azagthoth

Myrmidon
Re: Jag gillar små överaskningar

Kan du vara vänlig och sluta komma med politiska anspelningar? Sådant diskuterar vi inte här, vi skämtar inte ens om det.

Gardener

Champion

Men Gardener, du måste även kunna ta negativ kritik
Mm. Det var ju just det jag ville ha. Kritik alltså. Kommentaren 'du suger' är totalt värdelös och ger ingenting på något sätt. Möjligen kan den bekräfta misstankar om intellektet på personen som skrev det.

Jag har gjort upprepade gånger
Sluta med det då.

Alltså, hur svårt är det att titta på vart man klickar? Måste vi separera alla länkar med en decimeter bara för att några inte kan ta sig tid (typ 0,1 sekund eller vad det kan ta) att titta efter var man klickar?

Hade länkarna legat precis bredvid varandra och varit snarlika så hade jag kunnat förstått det, men det här är bara frågan om lathet från er sida. Det är ett stort mellanrum mellan länk och knapp, det är en väldig skillnad på utseende, vad mer kan ni begära? Och gör ni det så kom med något konstruktivt, istf att bara säga 'jag är inkompetent och blind och för dum för att skaffa glasögon' eller nåt i den stilen.

Jag skulle också kunna lägga ut en massa smileys, men jag tror alla håller med om inlägg som föregående bara är svårläsligt och plottrigt.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Jag gillar små överaskningar [edited]

"Kan du vara vänlig och sluta komma med politiska anspelningar? Sådant diskuterar vi inte här, vi skämtar inte ens om det."

Men förlåt så hemskt mycket då. Vad sägs om att jag nämner tio andra inlägg (av andra personer) med politiska anspelningar som du inte ens nästan har klagat på (det är bara att söka... med den nya, uppgraderade sökfunktionen!)? Vad säger du då? Ni skämtar ju om allt annat, så varför inte politik? Varför är det så fel nu helt plötsligt när jag nämner det?
Jag har inte ens diskuterat det.

Dessutom så bestod mitt föregående inlägg av ungefär 10 % politik. Ja, det handlade inte ens om politik, om man ska vara helt ärlig - det handlade om färgen på mätarjäveln. Faktum är att jag bara nämnde det ytterst förbigående - kan det verkligen störa dig så mycket?

Vad sägs om att du skriver en liten forumlagbok om Vad Man Får Nämna Och Inte Nämna, så att man vet det i framtiden? Det hade ju varit riktigt praktiskt - jag har nämligen inte sett, att man inte får skriva fem ord politik utan att bli lynchad, någonstans. Var står det?

Bara för att lätta på stämningen lite så ska jag infoga en smiley som förmedlar mina känslor: :gremmad: (jag raderade nämligen de värsta delarna ur inlägget - God bless förhandsgranskning... oops... får man prata om religion förresten...?)

[EDITED]

Dessutom, nu när jag läser mitt första inlägg om ämnet igen, så ser jag att jag på raden nedanför skrev "Nej, men allvarligt"..., det betyder alltså att ovanstående inte var allvarligt. Nåväl...

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Jaja, smileysarna var lite onödiga, jag ber om ursäkt för det. Men då vet man ju exakt vad jag kände efter varje rad jag skrev :gremwink:.

När jag skrev att du måste kunna ta negativ kritik så syftade jag inte alls på föregående inlägg, jag syftade på det jag skulle skriva nedanför.

Alltså att det är lätt att ge fel betyg på trådar, på grund av att det är lätt att klicka fel. ANLEDNINGEN till att det är lätt att klicka fel är för att när man har tryckt på att välja ett betyg så är "skicka betyg"-knappen just "under" betyget, man kan då lätt av misstag råka dubbelklicka och därmed ge ett felaktigt betyg. Det har alltså inget med syn eller inkompetens att göra, bara ett ökat koffeinintag som gör en lite nervig och då klickar man ofta för mycket... :gremwink:

Åter till allvaret -> Förslag på ändring: Flytta "skicka betyg" till höger om betygsalternativen. Om man dessutom flyttar "hoppa" (på andra sidan skärmen) till höger om rutan för att välja forum, så ser det riktigt bra ut tillsammans.

<-- Konstruktiv kritik. Det var alltså det jag menade.

Jag skrev sedan att det inte var en så stor grej att haka upp sig på, men det vore trevligt om du fixade det - så att forumet blev ännu bättre. Jag söker alltså inte fel bara för att påpeka att något kunde fungera bättre, jag försöker hjälpa till. Jag ber om ursäkt om det verkade som en "dissning", för det var det inte.

Okej, det här handlade först om stapelns färg (som för övrigt är bra)... men skit samma...

*ska härmed sluta ge vänliga råd - de känns inte välkomnade när man blir kallad inkompetent, blind och dum*

Azagthoth

Myrmidon
Re: Jag gillar små överaskningar [edited]

Och om du läser mitt inlägg igen så ser du att jag inte ens vill att man skall skämta om politik. Så enkelt är det, jag bryr mig inte för fem öre om du blir sur på mig för det.

Anledningen till att jag reagerade var att du i en tidigare koppling till mätaren uttryckte din glädje över att den var blå, eftersom du var moderat. En gång tyckte jag var nog, nu tog du upp det igen, därav min reaktion (som för övrigt inte bara var riktad mot dig, utan mot alla som anspelar på politik som inte är rollspelsrelaterad, ledsen att du fick ta "smällen").

w176

Förlorad dotter
Upptäckte just en liten grej

Eller faktiskt ganska stor grej, i profilsökningen kan man inte söka på något som innhåller Å, Ä, Ö eller tyskt Ü villket kav vara en aning opraktiskt i längden.

/Elin har beställt julklappar på SF-bokhandeln idag

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Jag gillar små överaskningar [OT]

Okej, det var trevligt att höra att jag inte var mobbingoffret för en gångs skull (det kändes verkligen som att det var riktat mot mig i enbart taskiga avsikter). Jag ber så mycket om ursäkt för min aggressivitet, och skäms en smula. :gremblush: Förlåt.

Förresten så är jag glad för att mätaren är blå för att den smälter in med resten (tja, länkfärgerna...), inte för att jag är moderat (jag sa bara att det var "ett steg i rätt riktning").

*lyfter iväg min politiska sida från forumet, med en officiell ursäkt - Förlåt till alla som tog illa upp! *kram**

Gardener

Champion

Alltså att det är lätt att ge fel betyg på trådar, på grund av att det är lätt att klicka fel. ANLEDNINGEN till att det är lätt att klicka fel är för att när man har tryckt på att välja ett betyg så är "skicka betyg"-knappen just "under" betyget, man kan då lätt av misstag råka dubbelklicka och därmed ge ett felaktigt betyg. Det har alltså inget med syn eller inkompetens att göra, bara ett ökat koffeinintag som gör en lite nervig och då klickar man ofta för mycket...
Varför skrev du inte det då? Tidigare kommentarer var att det var lätt att sätta fel betyg när man skulle göra tråden till sin favorit. Nämner du inget egen orsak till varför du klickar fel, eller ger förslag på hur det ska ändras (så man åtminstone har en chans att klura ut det) så är det ju svårt att veta.

Inte för att jag förstår varför det är ett problem att knappen ligger under drop-listan, för när man valt ett alternativ i droplistan ska man ju ändå klicka på knappen så ett dubbelklick spelar ju ingen roll. Du får nog förklara det närmare varför det skulle innebära ett felaktigt betyg.

Åter till allvaret -> Förslag på ändring: Flytta "skicka betyg" till höger om betygsalternativen. Om man dessutom flyttar "hoppa" (på andra sidan skärmen) till höger om rutan för att välja forum, så ser det riktigt bra ut tillsammans.
Tyvärr går det inte eftersom det inte finns tillräckligt med plats för att göra det. Men nu har du fattat vad som menas med konstruktiv kritik, inte var det så svårt? Sånt uppskattas verkligen.

*ska härmed sluta ge vänliga råd - de känns inte välkomnade när man blir kallad inkompetent, blind och dum*
Eftersom du är en så aktiv användare av smileys så antar jag att du är fullt allvarlig med den texten och då tycker jag du ska ta och läsa igenom min text igen. Kan du vara skämtsam kan jag också vara det, min sista kommentar trodde jag gjorde det fullkomligt klart även om man missade det i själva inlägget. För övrigt, hade jag velat kalla dig inkompetent, blind och dum hade jag gjort det, nu gjorde jag inte det utan skrev i allmänna ord (förutom då att det var menat som ett skämt).

Liksom, jag måste ju få svara skämtsamt om föregående inlägg är skämtsamt.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Skärp dig ;)

Okej, chill! Det börjar kännas som en shoot-out här!

"Tidigare kommentarer var att det var lätt att sätta fel betyg när man skulle göra tråden till sin favorit."

Ptroo! Nej! För mig ligger problemet i att när man trycker på ett betyg så dubbelklickar man och träffar knappen (skicka betyg) som ligger (tredimensionellt tänkt) "under" betygsväljaren. Se bifogad bild.

"Tyvärr går det inte eftersom det inte finns tillräckligt med plats för att göra det."

Jo, se bifogad fil :gremsmile:.

Som sagt så är det inte särskilt allvarligt, men jag har (som sagt) lyckats åtminstone... tre? gånger. Jag skyller på koffeinet.

"Eftersom du är en så aktiv användare av smileys så antar jag att du är fullt allvarlig med den texten och då tycker jag du ska ta och läsa igenom min text igen. Kan du vara skämtsam kan jag också vara det, min sista kommentar trodde jag gjorde det fullkomligt klart även om man missade det i själva inlägget. För övrigt, hade jag velat kalla dig inkompetent, blind och dum hade jag gjort det, nu gjorde jag inte det utan skrev i allmänna ord (förutom då att det var menat som ett skämt).

Liksom, jag måste ju få svara skämtsamt om föregående inlägg är skämtsamt.
"

I didn't see your smiley on it :gremwink:. Nej men allvarligt, jag tog illa upp, som av det mesta du skriver (men jag börjar vänja mig). Du har en viss... sarkastisk/elak kryddning på vissa saker. Och jag är ju "mjukhandad tankespinnare" så jag är som byggd för att ta illa upp.

Exempelvis det här:

"Men nu har du fattat vad som menas med konstruktiv kritik, inte var det så svårt?"

"Alltså, hur svårt är det att titta på vart man klickar? Måste vi separera alla länkar med en decimeter bara för att några inte kan ta sig tid (typ 0,1 sekund eller vad det kan ta) att titta efter var man klickar?"

..."Möjligen kan den bekräfta misstankar om intellektet på personen som skrev det."

(osv)

Ja, vad väntar du dig egentligen? Jag tycker inte att det är särskilt trevligt, och därför försöker jag undvika dig så gott det går. Nu känns det dock som ett nödvändigt ont.

Gardener

Champion
Re: Skärp dig ;)

Jo. men varför är det så vanligt att du både klickar på fel betyg _och_ samtidigt råkar dubbelklicka. Hur stort kan problemet verkligen vara? Det är det jag vill ha svar på. Ingen annan, på något av de forum jag har hört om som använder samma system, har samma problem och har meddelat det.

Som jag sa så finns det inte utrymme att flytta Hopp-knappen.

I didn't see your smiley on it . Nej men allvarligt, jag tog illa upp, som av det mesta du skriver (men jag börjar vänja mig). Du har en viss... sarkastisk/elak kryddning på vissa saker. Och jag är ju "mjukhandad tankespinnare" så jag är som byggd för att ta illa upp.
Jag skrev ju i klartext att jag inte använde en smiley, hur mycket begär du?
Du behöver nog ta saker lite mindre seriöst istället, och räkna med att du får svar med samma inställning som du själv skriver inlägg med.

Skuggvarg

Hero
Re: The road to perfection.

Eh.
Jag klickar inte helvilt på saker. Jag antar att det var nåt strul med skärmen så att den uppdaterade lite segt när jag scrollade ner eller nåt. Kanske.
Det enda jag vet är att jag råkade ge tråden betyg 1, och med tanke på att man (iaf jag) oftare vill lägga till trådar som favoriter, än ge dem betyg 1, skulle jag uppskatta om "favoritlänken" var lite större (ur användarvänlig synpunkt).
Jämför detta med att på ditt windowsskrivbord ha en stor fet knapp som heter "formatera hårddisken obönhörligen", och råkar du klicka på den finns ingen återvändo.

/Skuggvarg

Troberg

Sinister eater

Jämför detta med att på ditt windowsskrivbord ha en stor fet knapp som heter "formatera hårddisken obönhörligen", och råkar du klicka på den finns ingen återvändo.
Självklart har man en sådan. Man är väl inte chicken!

Skuggvarg

Hero
Re: vrålboxen..

Ehrm...den där vrålboxen, som jag precis nyss bekantat mig med...den är mycket trevlig, men jag kan tyvärr inte ha högre upplösning än 1024*768 på min skärm, det blir obekvämt både för mina ögon och för grafikkortet. Detta innebär också att jag hela tiden måste scrolla vrålboxen i sidled för att kunna se allt som står där. Går det att göra något åt det, typ minska boxens bredd eller ge den mer utrymme på bekostnad av de andra delarnas bredd?
Snälla?

/Skuggvarg

PS. Jag har löst problemet tillfälligt genom att ha rutan i ett separat fönster som Sereg föreslog förut. För övrigt tror jag att vrålboxen (får Lunar-vibbar när jag hör "vrål") skulle passa bättre som realtidschat, då det är svårt att få en sammanhängande diskusssion om man hela tiden måste uppdatera fönstret. DS.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Varför är alla så sura?

"Alltså. De flesta som har suttit vid en dator har någon gång sett en progress-bar, det är ett ganska vanligt fenomen på datorer. "Omkullvällt stapel" tycker jag är en väldigt konstig beskrivning på ett helt vanligt fenomen som är i den position det normalt är."

Varför svarar du så surt på ett så harmlöst inlägg? Först är du skitsur för att du tycker att jag inte ger någon konstruktiv kritik sedan när jag väl gör det så hakar du upp dig på en massa oväsentligheter. Är det så hemskt att jag använder beskrivningen "Omkullvällt stapel"? Jag anklagar inte dig på något sätt eller försöker ställa dig till svars. Jag bjuder endast på lite förslag, du behöver inte avfärda mig så bryskt och absolut. Vad har jag gjort för att förtjäna ett sådant här inlägg? Fy skäms på dig Gardener.

"För övrigt ser jag hellre en lågmäld blå mätare än groteskt plottriga bilder på ormar eller facklor. "

Varför skulle det automatiskt bli fult och plottrig bara för att man byter till en annan bild? Jag citerar dig själv: Kom med konstruktiv kritik istället.

Om du tvunget måste skälla på mig så kan dui gott göra det via privata meddelanden istället. :gremfrown:

Gardener

Champion
Varför måste folk prompt tolka fel?

Öhm. Fy skäms på dig isf. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Bara för att jag är admin har mina ord inte en annan innebörd.

Jag svarade på samma sätt som du skrev i ditt inlägg, du är harmlös, jag är brysk? Öhhm. Måste jag ens besvara det?

Varför skulle det automatiskt bli fult och plottrig bara för att man byter till en annan bild? Jag citerar dig själv: Kom med konstruktiv kritik istället.
Nyckelordet var "plottriga". Jag vill inte ha plottriga bilder. Jag vill inte att det här forumet ska se ut som alla datorspelsforum med brinnande animerade eldar och annat tjafs. Det var motvilligt jag gick med på alla smileys, jag tycker de ser gräsliga ut, men de finns för att många verkar gilla dem.

Däremot hoppas jag att Fritt kan komma fram med något som passar när han får tid, men jag har inte ens hunnit fråga honom än.

Gardener

Champion

Bra jämförelse. Verkligen. För betygen är ju på så fullt blodigt allvar.

Är det svårt att komma med förslag utan att vara helt absurd?

Liksom, problemet är inte så stort. Tar man det bara lite lugnt så är det inga problem, vilket jag lite skämtsamt försökte förklara innan. Skulle det ändå bli fel så är det ändå inte hela världen, _en_ tråd fick _ett_ felaktigt betyg -- det spelar inte så stor roll.

Visst skulle jag kunna förstora länken, men jag ställer mig frågande till om det kommer förändra något. Man kan ju fortfarande klicka snabbt, och betygknappen finns ju fortfarande. Isf skulle jag tro mer på en varningsruta dyker upp när man klickar på betygknappen så att man måste trycka på OK för att betyget ska skickas. Å andra sidan tycker jag det skulle vara ganska irriterande i längden.

Gardener

Champion
Re: vrålboxen..

Kör du en browser som visar rutan korrekt så ska du inte behöva scrolla i sidled, men av någon anledning så visar inte Mozilla/Netscape6+ rutan rätt när den kör i XHTML-läge. Om någon har en lösning på det så säg till, för det är inte bredden på innehållet som det är problem med. Innehållet är så brett som rutan det ligger i tillåter.

Eftersom det inte är en realtidschat utan bara en ruta för att skriva snabba meddelanden till övriga besökare så har den inte heller realtidschatens fördelar. Vill man ha det kan man använda det ypperliga systemet IRC istället. Jag planerar dock att lägga in en knapp för uppdatering till den, för att förenkla uppdateringen.

Troberg

Sinister eater

Visst skulle jag kunna förstora länken, men jag ställer mig frågande till om det kommer förändra något. Man kan ju fortfarande klicka snabbt, och betygknappen finns ju fortfarande. Isf skulle jag tro mer på en varningsruta dyker upp när man klickar på betygknappen så att man måste trycka på OK för att betyget ska skickas. Å andra sidan tycker jag det skulle vara ganska irriterande i längden.
Kanske skulle kunna sätta 3 som defaultvärde, då får i alla fall inte en fleklickning så drastisk effekt?