Nekromanti Nya funktioner på forumet.

Gardener

Champion
Vi har nu gjort en större uppdatering av forumsystemet och lagt till tilläggsfunktioner, vissa som har efterfrågats av besökare men även andra som vi tror kan vara praktiska för att underlätta besöket på forumet.

<ul style="list-style-type: disc">[*]För det första har det skett några smärre utseendejusteringar här och där, hopp-rutan har lagts på samma ställe på alla sidor, ett enhetligt färgblock har lagts bakom loggorna i de officiella forumen osv. Man får även se en ICQ-blomma under besökares namn vid alla inlägg (om de har fyllt i ett ICQ-nummer) så man kan se om de är online för tillfället.[*]PM-sidorna har uppdaterats en hel del. Nu finns det möjlighet att skicka med en citering av det PM man svarar på, snabbrutorna för UBBCode finns tillgängliga, det finns snabblänkar till att skicka PM direkt från inlägg och från inloggade-sidan och PM-listan är uppdelad i sidor så att man inte behöver få se så många samtidigt. Det är också möjligt att söka bland sina PM.[*]Söksidan har uppdaterats så att det går att söka på inlägg av specifika användare samtidigt som man söker på olika ord, man kan även välja om man vill söka i bara ärendet, bara inläggstexten eller bägge.[*]Två frågor har lagts till i profilen för att förenkla för folk som söker nya spelare eller spelgrupper. Man får även se Hemort i användarlistan och kan sortera efter det.[*]Ett stort antal märkningstaggar har lagts till, läs mer om det på sidan Hjälp/Frågor.[*]Användarbetygen är borttagna, istället har vi nu en mätare som visar hur mycket av sin profil användare har fyllt i, ett sorts incitament till besökare att fylla i sin profil. Man kan alltså själv styra över sin mätare, och för andra är det möjligt att se om det är någon mening att titta på profilen eller inte.
Exempel:
En profil som är fylld till 80%:
[*]Kontaktformulär, där man får fylla i en del information ifall man har något problem med siten, för att underlätta för oss i redaktionen att lösa problemet.[*]Det har tillkommit en info-sida för alla som vill ha lite extra statistik och topplistor. Man får se listor över vilka som skrivit flest inlägg, vilka trådar som är mest aktiva med mera. Det finns även något som kallas för Vrål-ruta där man kan skriva korta meddelanden till övriga som besöker sidan, som en sorts enkel typ av chat.[*]Profilsökning, via Info-sidan kan man komma till en avancerad profilsökningssida där man kan söka på alla fält i användares profiler för att lättare hitta personer och söka efter någon som har en spelgrupp som söker spelare eller liknande.[*]Simpelt filarkiv, via Info-sidan kommer man åt en sida där man kan söka på alla filer som bifogats till inlägg.[*]Lista medlemssidor, via Info-sidan kan man få upp en lista över alla användare som fyllt i en hemsideadress med länkar till denna adress.[/list]

Vi har försökt testa ut alla dessa funktioner så att allt fungerar som det ska, men vi kan ha missat saker, samt att det finns en risk att saker kan ha missats vid flytten till produktionsservern.

Meddela oss därför gärna om det är något som är konstigt, och även om det är något som stör alldeles för mycket.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Härligt! Nu ska vi exprimentera... :gremlaugh:

---

Haha! När jag först såg den där stapeln under namnet så trodde jag att det var hur många inlägg man hade upp till nästa nivå. :gremlaugh: :gremwink:

Riktigt trevligt, men...

...den blåa mätaren är förbannat ful, om jag får uttrycka min åsikt :gremgrin: . Det ser dessutom ännu värre ut med icq-loggan under. Då var stjärnorna faktiskt snyggare.

Infosidan gillar jag stark dock, galen i statistik som jag är. Bra jobbat! :gremwink:

/Black Dwarf, som känner sig gnällig.

Troberg

Sinister eater
Verkar bra, men det är synd att du tog bort betygen bara några dagar innan jag skulle starta min idiotsäkra plan för att få fler femmor.

Angående infosidan

Jag brukar själv ogilla personer som svarar två gånger på samma inlägg, men iom. att jag hittat något (konstigt?) som jag vill fråga om och det finns en risk att de som ska svara redan läst mitt föregående inlägg, smäller jag till med ett nytt.

Alla topp-10-trådar går till platt visning när man klickar på länkarna. Dessutom är 9 av 10 från den senaste månaden. Har forumet blivit förbannat aktivt eller är det något fel? Förutom detta är de i fel ordning om de är ordnade efter antal gånger de är lästa (visade).
Tråden som riktar sig till Herr Nils (om nitläder) har fler visningar än de två följande, konstigt nog. Dessutom har jag för mig att rollspelsriksdagen-tråden hade förbannat många visningar, men den tråden hittar inte ens sökfunktionen när jag använder den.

Nåja, ville bara uppmärksamma någon med ansvar om detta.

Storuggla

Champion
Jeflar vad det hände grejjer helt plötsligt, man loggade in och fick upp en helt ny sida, "info" sidan. Överraska mig inte så tidigt på morgonen, snälla? ^_-
Men det ser ju sjuckert ut, den blåa stapeln ser lite ugly ut men det är nog bara en vanefråga. Helt klart tummen upp.

Storuggla, anser att fler borde köpa Traveller d20

Storuggla

Champion
Re: När kommer gästböckerna och krypinnen? [NT]

Det gör de nog inte.

Typiskt. Så fort forumet uppdateras finns det alltid någon som sitter och gormar om Lunarstorm. Om man inte vill ha ett snyggare forum så kan man väl börja lobba för att det ska gå tillbaka till UBB.THreads 1.12 eller något, det måste sett hemskt nog ut för alla som får influensan så fort de ser en ny funktion. ^_-
Och ja, jag är inte allvarlig, jag tycker bara synd om Gardener som måste sitta och uppdatera forumet och så får han bara höra att han plagierar månstormen...

Storuggla, tycker att slemsäck låter motbjudande

DAKRilla

Hero
Re: När kommer gästböckerna och krypinnen?

"Typiskt. Så fort forumet uppdateras finns det alltid någon som sitter och gormar om Lunarstorm."

Alltså, jag skojade ju bara, men som vanligt så är jag kass på att få andra att förstå att jag just skojar.

Egentligen skulle jag inte ha något direkt emot sådana funktioner (personliga gästböcker och "krypin"), men jag skulle förmodligen inte använda mej av dem även om de kom. Och mycket till själva grundtanken till detta rollspelsforum tillför det ju inte heller, antar jag.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Fast...

Lunarstorms forumsystem är ju jättedåligt ju om man jämför med rollspels.nus prima forum av bästa slag :gremgrin:

/Naug

Storuggla

Champion
Re: När kommer gästböckerna och krypinnen?

Jag vet att du skojjade. Jag får väl också narras? ^_-

Storuggla, har ingen julavatar

Quan'talis

Swashbuckler
Ser ju riktigt bra ut, speciellt söksidan.

Förresten: på Info-sidan står det till exempel "19 användare och 1 gäst har varit online inom de närmaste tio minuterna" Ska det faktiskt vara närmaste ?

-JPS-

Storuggla

Champion
Förresten: på Info-sidan står det till exempel "19 användare och 1 gäst har varit online inom de närmaste tio minuterna" Ska det faktiskt vara närmaste ?
Jag antar att du fiskar efter ordet "senaste"? Jag har hört att folk använder "närmaste" som "senaste". har ingen aning om vilkt som är rätt, "senaste" låter bättre tycker jag men...

Storuggla, ringer Sture Allén och frågar

seinet

Swashbuckler
Faktiskt så är "de närmaste tio minutrarna" tjugo minuter eftersom det rör sig om de tio kommande minutrarna också.

/Seinet Wintermute - Det finns inget nu!

Quan'talis

Swashbuckler
Problemet, som jag ser det, är att 'de närmaste tio minuterna' betyder de tio minuter som kommer att komma härnäst. Av någon outgrundlig orsak är de närmare än de tio minuter som nyss passerat, så därför syftar 'närmaste' på dem. Sture Allén kommer att hålla med mig.

-JPS- vill veta vilka inlägg som gjordes i morgon

Borde det då inte egentligen vara fem minuter åt båda hållen. Alltså fem minuter framåt i tiden och fem minuter bakåt. Detta eftersom tio är en bestämd faktor i "de närmaste tio minuterna".

/Black Dwarf, tror.

Skuggvarg

Hero
Åh nej, inte Lunarstorm-kopia! [OT]

Jag hoppas verkligen inte att rollspel.nu kommer att bli som Lunarstorm. Hemskt ställe. Jag var där när det hette StajlPlejs, med svart bakgrund och blågrön text (eller hur det nu var). Då var det ett schysst ställe. Sen började de bry sig om vad "den stora grå massan" tyckte, varpå de gjorde om stället och blev invaderade av fjortisar.

/Skuggvarg - sörjer StajlPlejs