Vi samlade gruppen igen och körde vidare efter förra spelmötets krasch och allting flöt på mycket bättre. Jag var klarare i skallen också.
Vi kunde inte heller speltesta erfarenhetsreglerna och vi slog ständigt 1T6 som effekttärning. Att öka tärningen, både för motståndare och för spelarna, kommer att ändra systemet rejält. Det fungerar som det gör ju. Det jag är lite negativ till är att det finns så många olika sätt att ändra svårighetsgrad - motståndet kan både sänka chansen att lyckas men också ha en större effekttärning. Någonstans känner jag att detta är kaka på kaka, men jag vill inte ändra grundsystemet allt för mycket. Jag har ju redan gjort Matiné där resultatet på T20:an säger hur väl man lyckas.
Detta speltillfälle testade magisystemet och det var egentligen inga problem alls för spelarna att förstå det. En av konsterna var på tok för kraftfull, men det upptäcktes redan förra spelmötet. Det är en sak att skriva saker, men bara genom att sätta det i ett spelmöte går det direkt att upptäcka konstigheter.
En spelare sade att nivåerna egentligen mer hade kunnat vara flavor, än mekanik, men vi körde också väldigt samberättaraktigt med att utöka en värld tillsammans. Hade spelarna fått göra rollpersonerna så hade korten fungerat som referenskort - nu kändes korten i sig mer som ett tungt lager regler.
Gruppkonflikten fungerar precis som jag vill. Borde göra ett skirmish-uppdrag - grottröj - för att testa stridssystemet ordentligt. Stridssystemet skär sig lite med min spelstil. På ett sätt hade jag velat tagit bort stridssystemet och bara kört med konfliktsystemet, men då hade jag fått ändra 33% av mekanik eftersom den fokuserar på strid och det hade frångått min tankeverksamhet kring varför jag gjorde om systemet.
En kul situation uppstod när vi använde konfliktsystemet. De ledde 9 mot 0 (10 för att vinna), så jag föreslog att de borde använda två tärningar vid nästa slag för att få erfarenhetspoäng (som ger en boost på andra slag). Det slaget misslyckades och så även det nästa och det stod 9-8 när de till sist lyckades med sista slaget.
---
Jag har en annan spelgrupp där jag är spelare och vi ska antagligen köra ett fältslag. Vi får se hur det blir.
Designmål Detta är nya grundregler till Symbaroum och är ett experiment för mig att balansera upp förmågorna. Bara spelarna slår, aldrig spelledaren. Vid varje regelmoment slår spelaren enbart en tärning. Inga matematiska beräkningar under spel. Ingen stat dump för karaktärsdrag. Förmågorna följe...
docs.google.com