Fler saker
Föremål
Jag har funderat på föremål - framförallt kring vapen och rustning. I reglerna som det står nu så ger dom en bonus på effekttärningen (T6 --> T8). Jag brukar göra mekaniker som lyder "...och så välj tre saker som ger en bonus". Under spelmötet så fick rollpersonerna ritningar, förklädnader och även kontakter. Jag lät dessa antingen göra slaget Lätt (slå 2T20, det räcker med någon tärning blir lyckad - blir båda lyckade får man en erfarenhetsmarkör) eller öka effekttärningen ett steg (ex. T6 -> T8).
Nu när jag tänker efter, det här följde precis samma regler som med erfarenhetsmarkörer. Jag tror att jag ska lägga till i reglerna om detta som en effekt. Att man kan ha permanenta och tillfälliga föremål som en gång per spelmöte räknas som att de spenderat en erfarenhetsmarkör. Permanenta är "saker" som tillhör rollpersonen, som ett djur, en betjänt, rustning, en välsignelse, etc.
När jag speltestar börjar jag med kärnmekaniken och lägger sedan till fler subsystem ju fler spelmöten som går. Då kan jag sålla bort saker som inet används. Nu fick jag istället en ny regel som jag kände behövdes.
Effekttärningen
Effekttärningen gör skada i strid eller avancerar en gruppkonflikt (man slår flera slag mot en motståndare). Vi slog alltid effekttärningen, även om den inte behövdes, som ett stöd för att beskriva hur väl handlingen gick. 1-3 så var det någon sidoeffekt och 4+ så gick handlingen utan några bekymmer.
Slå "onödigt" många slag
Spelsystemet utgår från att man enbart slår slag om någon kan komma på en konsekvens. Fast eftersom man får erfarenhetsmarkörer om man slår 2T20 och lyckas med båda, så vill man slå slag ofta. När jag spelleder så brukar jag aldrig slå slag om de har gjort förberedelser eller när slag är "enkla", men i detta spelsystem får man slå 2T20 för enkla handlingar, vilket kan generera erfarenhetspoäng. Så jag måste börja mig tillåta en hel del enkla färdighetsslag, istället för att skippa färdighetsslagen.
Återigen lär systemet mig någonting om hur det ska spelledas. En vanlig företeelse när jag skapar spelsystem.