Nekromanti Nya statsbildningar i Mundana

Eagle

Swordsman
Vi verkar vara överens om att det behövs fler statsbildningar i Mundana! Vilka nya länder bör vi ha med och var i Mundana ska de placeras?

Sitter här och tittar på kartan och funderar över var man ska rita in nya statsbildningar. Om alla länderna fick en ökad areal med 125 % och att avstånden ökades med 50% på kartan så skulle man kunna dela upp många större riken i mer självstyrande mindre riken.

Skulle fler färgade/svarta folkslag vara intressant att ha med tycker ni?

Muhad är lite orientaliskt inspirerat, kan man införa fler statsbildningar med en orientalisk inspiration, t.ex. lägga en "tänk-utanför-lådan-japan-rippoff... i vindarnas hav?

Vad tror ni om mörkeralver i Mundana? (alver som levt under jord). Hur Mundanafierar man dessa alver så att de kan interagera med resten av spelvärlden och var i all sin dar ska de bo?

Kan man inte ge misslorna ett eget land, som typ fylke i midgård där hobbitarna levde i fred och harmoni?

Här nedan följer några förslag på områden där man skulle kunna lägga till fler statsbildningar:

1. Om Momolan tas bort, så kan man lägga dit ett annat land istället.

2. Norr om Forion

3. Norr om kraggbergen

4. I området runt de stora slätterna i norr (förutsatt att man förändrar geografin och gör den lite mer intressant). Ge raunnerna får lite konkurrens här uppe i norr.

5. En ny landmassa mitt i söderhavet söder om Forion?

6. En ny landmassa mitt i vindarnas hav söder om Ebbron?

7. Väster och norr om Ebbron?

/Eagle

Hjalle

Swashbuckler
En åtgärd är att ta bort eller reducera Blå havet rejält. Borde det inte råda kustklimat i Alkharzan liksom med det liksom? Gör nuvarande kustremsan till en fet flod istället och lägg in mark ovanför.

Fler darkenska högkulturer, gärna.

Mörkeralver i Mundana - nej. Inte alls. Däremot färre vanliga alver. Som någon noterat kryllar ju Sunari av dem på ett högst otroligt sätt. Nej, låt dem vara få, låt dem vara på väg mot sitt bittra öde som ett utdöende släkte.

Att misslorna inte har ett eget land är jättebra. Eller rättare sagt, det är bra som det är att de kind of står utanför människornas samhälle och har sina egna. Misslorna känns liksom så... Jordbruksliga. Så om de hade ett eget land så skulle det vara bördigt, vackert och välmående. Och då skulle någon mänsklig länsherre inlemma det i sina marker. Inte med våld nödvändigtvis, utan snarare med... Typ, "beskydda misslorna från de elaka tirakerna som annars kommer att våldta dem i hörselgångarna".

Jag tycker egentligen inte att Momolan ska tas bort - däremot skall det reduceras till ett par stadsstater i öknen, och så ska man utgå från den lilla beskrivningen i Spelarens Bok.

Annars tycker jag gått att man snarare kan splitta upp de befintliga rikena - låta de jargiska provinserna få sina egna kungar, låta de thalaskiska provinsernas främsta gemensamma nämnare snarare vara att de talar olika dialekter av samma språk och att de låg i det forna Colonans hjärtland på thala-halvön, snarare än att de alla utgör riket Thalamur, i den mån man tvunget måste ha kvar Asharien alls splitta upp jarladömena i separata småriken och stadsstater, allvarligt överväga att göra samma sak med Consabers hertigdömen, ytterligare betona att kefalerna vanligtvis styr sina egna områden som vore de egna riken osv.

Man kan också gott utvidga norrut och låta övergången mellan civilisation och icke-civilisation vara mindre skarp.

Och så.

-Hjalle, kul med fart på Eonforumet!

Ymir

Liten kantbaron
För det första tycker jag inte Mundanas storlek behöver ökas; det är praktiskt med en värld där det inte tar tusen år att resa från punkt a till punkt b. Det finns inga praktiska argument för att Mundana -borde- vara större; det är en ren smakfråga. Och jag säger nej.

Jag tycker heller inte om idén att dela upp Jargien, Thalamur, etc. Det finns massor av exempel på myyycket större, centralstyrda riken i vår egen historia, även i arkaisk tid. *hostKyrosdenStorehost* Jargien är på inget sätt ens remotely orimligt som det är beskrivet nu. Vidare...Geografica skriver ju egentligen ingenting om graden av autonomi de olika princeperna har. Jag kan mycket väl tänka mig att de visar sig vara relativt självstyrande i Jargienmodulen.

Orientaliskt inspirerat är, som du påpekar, Mûhad (och i viss mån Eumo). Vill folk ha mer uppenbara Kina-rippoffar kräver jag att få skriva dem. Jag gör gärna Menon-Aun med omnejd syd- och sydostasiatiskt inspirerat annars, vilket jag också tidigare argumenterat för.

I 'Västlanden' nämner jag i förbigående följande riken, som mest är tänkta som obetydliga hövdingavälden eller legender, för att inte gå emot officiellt material. De hade kunnat expanderas mycket.

- Karagistan är ett östzhaniskt hövdingavälde på de bördiga markerna norr om Tarkas.
- Ansale-Idon är en forntida tributstat åt Edron, ett zhaniskt rike någonstans i fjärran västern
- De Vittrade Öarna är (påstås vara) en mystisk ögrupp någonstans i väster där Gebashan Häxkonungen härskar

Mûhad har ett skrikande behov av stater att interagera med. Alkharzans placering blir helt miffo efter Edrons fall. Det behövs fler länder i västerled, bortom Mûhad, för att lösa två problem:

- Varför har Alkarzan inte förfallit totalt?
- Vart tar alla slavar mûhadinerna exporterar vägen? De kan inte alla hamna i Menon-Aun.

Sedan...alltså, grejen med att alla Edrons domäner är totalt jävla övergivna...är kanske inte så realistisk. I vår världs historia hade nya statsbildningar snart blommat upp där Edron föll i ruiner. Men...

Jag gillar somehow idén med ett hemsökt ödeland. Nej, jag älskar den. Den är så...fantasy, på ett bra sätt. Jag vill behålla den. Merparten av Edrons domäner, Cai och Summag i synnerhet, bör bestå som de är - ruinbeströdda, ödsliga och spöklika, i bitterljuv, stum åminnelse om forntida storhet och prakt.

Men någonstans bör edronitiska successor states ändå finnas. Det är mycket av den här anledningen jag stör mig så enormt på ödlefolket - de introducerades, och ockuperade en för Mûhad mycket intressant geografisk plats (öarna väster om Blå havet), men de är helt jävla alien och isolatonistiska och interagerar inte med någon, så de tillför inte överhuvudtaget något vettigt till världen. De bara sitter på en geografisk hotspot och...campar. Det suger. Jag hatar dem.

I mitt Mundana har dessa öar ett svalare klimat, och där ligger bland annat Ansale-Idon, en edronitisk sucessor state med lite drag av Indien, Sydostasien och Perserriket. Ansale-Idon har en ständigt utsatt position; ständiga konflikter med Ödlefolket och Mûhad har utarmat landet och gjort det moget att erövras.

Men i övriga Mundana...har jag inte känt behovet av nya stater så akut att jag skapat några, även om jag håller med om att de borde finnas där.

Så...var?

NORR OM TARKAS! Det är en fucking gudagiven plats; marken anges som bördig, och det är mitt emellan det mäktiga Jargien och det storslagna Mûhad. Jag föreslår div. östzhaniska småkungariken här, i ständig konflikt med varandra.

Sedan har vi den mystiska ön utanför Kamors kust som bara skriker "Hej kom och ta mig och gör ett rike av mig!"
So I will.

Nu suger jag på att hitta på namn, men...det är ett litet kungadöme som var en av staterna som gick samman och bildade Jargien, men det hoppade tidigt av efter nån konflikt och har legat i ständigt bråk med Jargien sedan dess. Men inte nog med det...öriket bär vidare vissa traditioner och minnen från Radh-Kamra, bland annat spår av det forntida matriarkatet, och kunskaper i magi och mystik som Jargien helst hade förstört för alltid. Men Öriket står på god fot med kamorianerna och cirefalierna, och en förhållandevis stark flotta har flera gånger räddat det undan en jargisk invasion.

Sedan har vi området norr om Raunfloden och söder om Mithera, precis mellan Drunok och Caserion. Varför finns det inget rike där? Varför hävdar inte Caserion eller Asharien överhöghet? Är Mithera för...läskigt? Det köper jag inte. Något borde där finnas. Kanske ett mer självständigt ashariskt jarladöme, som tagit Caserions parti (och emottagit dess beskydd), och snarast är femtecolonare i Ashariernas ögon?

Mellan nordöstra Caserion och Ringbergen är också ett område som ber om att hittas på något med. Kanske ett rike som erövrats av raunlänningar för länge sedan, och styrts av en med tiden alltmer civiliserad raunländsk härskarklass sedan dess? (jämför med stäppfolkens gränsriken i Kinas historia, typ Xixia och Jin). Kanske en rest av Raon-riket?

Vidare...området mellan Drunok och Adarl, förbi Eyrenskogarna, är spännande. Jag har hittils tänkt mig det som ett relativt ödsligt land, bestrött av ruinerna från de forna riken Kahar och Ast'catie, och hemsökt av skuggor från det döda Kirath. Maybe it should stay that way, som jag tidigare påpekade så älskar jag ju verkligen sådana områden...

Men Utmark på andra sidan Kraggbergen...det hade lugnt kunnat byggas ut till ett människorike, om än ständigt hotat av oknytt, rauner och troll.

De mystiska barbarerna på Méaslätten bortom Alarinn borde man göra något med...jag vet inte vad. Något.

Och as darkenerriken goes...jag presenterar flera mäktiga Darkenerstammar i Västlanden, däribland de nomadiska Darfana i Ressiöknen. Men jag vet inte om just den södra kontinenten borde ha fler darkenerriken, jag tror snarare det är på nivån av stamsamhällen som precis börjat närma sig riksbildningsstadiet. Eumo kan göras lite mäktigare och tydligare få karaktären av en konfederation mellan olika stammar och riken som hålls ihop av Sungmunkarna, that would be great...något åt det hållet leverar jag i 'Västlanden'...

men Forion är ganska bra som det är, ge det lite fler städer och så bara, gör det lite mer awesome. Dabus forna marker...usch vad jag är svag för hemsökta ödeländer...

Bättre platser för intressanta darkenerriken är isåfall, som Börni föreslog, Mio-Enara, och som jag nu tänker föreslå, Övärlden. Det förra får Börni tala för, men i Övärlden hade jag kunnat tänka mig div. små öriken i en lös federation dominerad av Garandor, som har fullt upp med att försvara det man har kvar mot sabriernas och faliernas koloniala ambitioner. Stora Arkipelagen har potentialen att bli en verkligt fet äventyrsplats; man kan slänga in en hel del spännande kulturer och folk å de olika öarna - se vilken mix av olika folkslag som bebodde Stillahavsöarna i vår värld.

Thalamur och Consaber behöver mest av allt byta plats. Tack vare Colonan och Pereine finns inget akut behov av fler stater i Rhung-Alari.

Men överhuvudtaget saknar jag i Mundana...stadsstater, förbundsstater, handelsriken. Genua, Venedig, Hansan, Fenikierna, Malackasultanatet...stater med liten yta men stor politisk makt. Tyvärr är rollen som handelsimperium redan lite tagen av cirefalierna och Consaber, which is a shame...det känns inte som det riktigt finns plats för en Hansa.

Så...kör på ett Malackasultanat istället, nånstans i västerled, där det finns utrymme för en verklig rival till sabrier och cirefalier. Man hade tex kunnat boosta Kryddöarna till ett verkligt handelsimperium med stark flotta och högstående kultur, gärna Mhîmtroende (eller helt sonika Navarekultens primära bastion). Det vore verkligt koolt.

Menon-Aun och Ebhron är helt okej som de är, ett stort imperium i varsitt hörn av världen...men de känns lite oinspirerade som det är nu. Någon med tid och lust borde ta sig an att hotta upp dem lite. Och vad faen finns bortom dem, egentligen? Tar världen bara...slut? Jag har anytt att Dakhû'r-nus högsäte är Blodbergen bortom Menon-Aun, så man kan alltid tänka sig att kamorferna sett till att hålla lägre släkten borta på något sätt...men what about de enoooorma länderna bortom Ebhron? Där borde finnas -något- för ebhroniterna att interagera med. Det behöver inte tvunget vara civiliserat, ej heller mänskligt...det behöver bara vara...något.

Momolan ska inte tas bort. Jag vill bara göra om det så det inte är ett fjantigt S&M-matriarkat. Låt det vara ett Mhîmtroende zhaniskt rike, men med kulturella och politiska meningsskiljaktigheter med det mäktigare Mûhad.

Kunde inte...Veddo ha egna riken? Det är på pappret jääävligt osannolikt att ett polarfolk skulle lyckas grunda en statsbildning på grund av div. sociogeografiska förhållanden, men med magi 'n' fantasy 'n' shit...vore det liksom inte jävligt koolt? Eller nu vet jag, bättre upp: statsbildningar på sydligare breddgrader som -expanderat- norrut i vår värld har ju lyckats slå mynt av Arktis resurser, tex vikingarna på Grönland, ryssarna i Novgorod...kanske Jargien eller cirefalierna har grundat veddo-dominerade kolonier långt uppe i yttersta norden?

Vad som hände med den sjunka kontinenten och vart dess folk tog vägen är ett enormt spännande prospekt, men det har vi redan diskuterat annorstädes här på forumet.

Nog nu. Jag vill hinna läsa lite inlägg också, forumet exploderade ju av aktivitet helt plötsligt.

- Ymir, ska iallafall skriva nåt om Ansale-Idon till Drunoks Drängar

Ymir

Liten kantbaron
Dude, Alkarzan har kustklimat:

Alkarzan Jen Kashi Melûcka Sung
Jan: 0ºC 4ºC 3ºC 11ºC 14ºC
Feb: 3ºC 4ºC 5ºC 13ºC 15ºC
Mar: 8ºC 7ºC 7ºC 16ºC 17ºC
Apr: 15ºC 13ºC 11ºC 18ºC 21ºC
Maj: 19ºC 18ºC 16ºC 21ºC 25ºC
Jun: 22ºC 21ºC 21ºC 24ºC 27ºC
Jul: 24ºC 25ºC 25ºC 28ºC 28ºC
Aug: 22ºC 26ºC 24ºC 29ºC 28ºC
Sep: 17ºC 22ºC 18ºC 25ºC 26ºC
Okt: 11ºC 17ºC 14ºC 21ºC 24ºC
Nov: 5ºC 11ºC 10ºC 16ºC 19ºC
Dec: 1ºC 6ºC 4ºC 12ºC 15ºC
Tabell V-1: Medeltemperaturen i Västlanden

(Locarda borttaget pga formateringsproblem, tabellen blir i allmänhet oläslig hur jag än gör verkar det som)

Om vi dödar Blå Havet dödar vi thalassokratin Edron. Och det är jag inte beredd att göra, för Edron är mitt hjärtebarn. Fast jag har ju sedan hela tiden diskuterat nya riken -utan- några som helst geografiska förändringar; tar man till sådana blir situationen en helt annan, givetvis. Och under de förutsättningarna...så borde Mûhad nog vara lite massivare, och ha öken på västkusten istället för på östkusten...för öknar tenderar att uppstå på kontinenters västkust, av någon för mig okänd anledning.

- Ymir, just sayin'

Hjalle

Swashbuckler
Nämen Kustklimat!

Vad gäller Blå havet så tycker jag gott att man ändå kan lägga in lite land här och var, utan att paja Edron och Mûhad. Det syns ju ganska dåligt på den vanliga Mundanakartan, tror jag, men nu sitter jag med den i början av Geografica Mundana, och där finns det ett schysst läge att helt sonika göra Kamorviken till ett innanhav e.d och dra en ganska betydande landremsa upp till Gordrion, från den där lilla bukten ovanför u:et i Ziu (öhm).

Fast jag vet inte, det kan kännas ansträngt.

Charmen med att som du gör skita i att rucka på hur kartan ser ut och är skalad, är att man då kanske kan åstadkomma grejer som Neogames faktiskt kan ta till sig.

-Hjalle, som vet att det har funnits stora centralstyrda riken genom historien, men som helt enkelt tycker att det skulle passa kampanjmöjligheterna bättre med mer autonoma grejer. Och som det är beskrivet i Geografica Mundana så är Jargien ändå ganska enhetligt. För att inte tala om Thalamur.

Regmolar

Swashbuckler
Bra tankar och inspiration som alltid; jag ser mer och mer fram mot Västlanden ju mer jag får veta...

Tänkte bara lägga in ett citat från GM angående Jargien (sid 49): "Kejsardömet är indelat i 18 provinser med var sin härskare som svarar direkt inför kejsar Jargus. I praktiken betyder detta att provinserna är självstyrande då kejsaren sällan har några konkreta anvisningar om hur landet skall skötas." Därefter följer att provinserna alla har egna lagar högtider och seder utöver kejsardömets; provinserna är gamla för-kejserliga riken som annekterats efter hand och därmed blivit provinser. Dessutom kan man ju alltid välja att tolka kommentaren om att kejsaren sällan har konkreta anvisningar som att han snarare än att vara lat mycket väl vet att om han börjar lägga sig i för mycket kommer provinsfurstarna att se sitt självstyre hotat och kanske ena sig mot honom.

Poängen var i alla fall att varje jargisk provins är officiellt självstyrande, och inte bara en tolkningsfråga.

Rent generellt tycker jag att man kan utöka Mundanas civilisation ett steg norrut; det finns ett helt bälte skog, floder och bördig mark där som bara väntar på att bli säte för nya riken, och både rauner och tidigare folk kan grunda dem. Utmark kan som sagt gärna vara lite mer av ett rike, om än i Mundanas verkliga bakvatten (typ ett ställe att gifta bort lågadelns tredjedöttrar med).

Bazirk kunde förresten gott få ett rike eller flera på Takalorr; varför inte ersätta Hansans handelsvälde med en bazirkfederation som jävlas med alla genom att ligga mitt emellan västra och östra delen av den civiliserade världen och piratera sig på alla inte alltför starka förbipasserande som inte har avtal eller betalar tribut till dem? Och kan någon förresten förklara för mig varför det bördiga området sydväst om Jargien tycks obebott; så obehagligt kan väl inte Gnaar-Mur vara? (och dvärgarna lär väl knappast hålla hela området?)

Norra Tarkas = stamvälde, tar vi, och ön vid kamor samt medföljande stäppudde kan man också lägga något på. Rent generellt kan man ju mycket väl låta en massa edronitiska kolonier och lydriken i Gordrion-området ha överlevt, och dessutom finns det gott om plats i området mellan Belu, Cai och Summag samt på öarna väster om Blå havet; ödlefolket behöver ju inte ha ett område stort som Asharina + Jargien att leva på, eller hur?

Stora arkipelagen säger sig själv,och det finns dessutom gott om bra belägen plats sydöst om Miam och på resten av Enara-ön, för att inte tala om Västlanden, även om jag nog föredrar olika nivåer av stamvälden; darkenerna horr om Forion får gärna vara halvciviliserade för att få lite dynamik där.

Annars har jag funderat på att lägga in lite typiska furstestater(det är något som jag tycker saknas i Mundana) bebodda av vanarer, rauner, tauper och dvärgar i det trevliga området norr om Ebhron, och lite ehbronitiska kolonier också för att liva upp saker. I öster och sydöst finns också plats för kolonier och riken, och resten av världen kan man ju i stort placera vad man vill i, även om jag personligen skulle hålla dem på en låg nivå för att ge sabriska och cirefaliska conquistadorer något att göra.

Det var mina tankar.

Ymir

Liten kantbaron
Ta hellre bort Caibukten då, så att Eumo och södra Mûhad blir mer massiva. Blå Havet i övrigt kan ha varit mindre innan Akpilos sjönk (se karta i L&H), och nu ett grunt hav fullt av öar. Gordrion kan också göras mer massivt, med reservationen att veddo, såsom diskuterats förr, måste ha mer hav i norr. Men visst, om man drar ut Tarkas-halvön en aning och gör Lothian lite större skulle man kunna åstadkomma en schysst nordlig Bosporen, och något sådant har jag förvisso saknat i Mundana.

- Ymir, föreslår

vandraren

Swordsman
Håller med om mycket av det du skriver, har varit och pillat på flera av de områden du nämner.

Gillade speciellt denna plats:

NORR OM TARKAS! Det är en fucking gudagiven plats; marken anges som bördig, och det är mitt emellan det mäktiga Jargien och det storslagna Mûhad. Jag föreslår div. östzhaniska småkungariken här, i ständig konflikt med varandra.
Och denna:

Sedan har vi den mystiska ön utanför Kamors kust som bara skriker "Hej kom och ta mig och gör ett rike av mig!"
Och den här också:
Sedan har vi området norr om Raunfloden och söder om Mithera, precis mellan Drunok och Caserion. Varför finns det inget rike där? Varför hävdar inte Caserion eller Asharien överhöghet? Är Mithera för...läskigt? Det köper jag inte. Något borde där finnas. Kanske ett mer självständigt ashariskt jarladöme, som tagit Caserions parti (och emottagit dess beskydd), och snarast är femtecolonare i Ashariernas ögon?
Det finns gott om plats för nya coola riken i Mundana.

Angående detta:

Men överhuvudtaget saknar jag i Mundana...stadsstater, förbundsstater, handelsriken. Genua, Venedig, Hansan, Fenikierna, Malackasultanatet...stater med liten yta men stor politisk makt. Tyvärr är rollen som handelsimperium redan lite tagen av cirefalierna och Consaber, which is a shame...det känns inte som det riktigt finns plats för en Hansa.
Varför inte låta Colonan och Pereine vara på väg att bli Genua och Venedig t.ex. Skulle ju vara ganska coolt. Eller tona ner Katharsis piratstämpel och låta dem vara Hansan. Alternativt kanske Västmark är en kandidat, deras läge är rätt bra. Eller varför inte tirakerna på Takalorr helt enkelt. Bazirk = Hansan! :gremsmile:

Kom på en annan grej som stör mig med Mundana, var är de coloniska dragen i Asharien, Soldarn, Caserion, Thalamur osv. Ok, Thalamur har en kejsare, visst. Men det räcker inte tycker jag. Consaber uppvisar ju väldigt få colonisk drag, och då tillhörde de kärnområdena i det coloniska imperiet. Bara magitraditionen finns kvar typ...det tycker jag är rätt skumt med tanke på att Colonan existerade i 4000 (eller mer?) år.

Det coloniska imperiet behöver över huvud taget en mycket mer ingående beskrivning vad gäller kultur och religion. Vilka folkslag var dominerande? Var det neromenzer eller perenner? Varför fortsatte Consaber att vara någon slags bondestat medan Thalamur verkar ha blivit en så viktig del av imperiet? Dessutom borde imperiet påverka Mundanas moderna stater i mkt högre grad. Titta bara på romarrikets inverkan på Europa liksom.

Kristendomen? Latinska/romanska språk? Renässansen? Olika kejsare, påvar? Allt för i helvete!

Hjalle

Swashbuckler
Poängen var i alla fall att varje jargisk provins är officiellt självstyrande, och inte bara en tolkningsfråga.
Fräscht! Jag mindes det inte så, men det var ju trevligt. Nå, då vill man bara lägga in en massa kungar och ett bunt redigt inavlade kungahus!

Lalastas makt och kultur kan man förresten gott utvidga, eller iaf uppmärksamma.

-Hjalle, sen ska jag nog svara på Ymir.

Regmolar

Swashbuckler
Varför inte låta Colonan och Pereine vara på väg att bli Genua och Venedig t.ex. Skulle ju vara ganska coolt. Eller tona ner Katharsis piratstämpel och låta dem vara Hansan. Alternativt kanske Västmark är en kandidat, deras läge är rätt bra. Eller varför inte tirakerna på Takalorr helt enkelt. Bazirk = Hansan! smile
Colonan och Pereine var en bra idé; de har ingen plats att expandera, och Pereine har dessutom landgräns enbart mot ett ganska så fientligt land som dessutom inte gillar att handlar, och till på köpet är de allierade med Consaber och kanske till och med kan användas som lojala slagträn i kampen mot cirefalierna - REMSA, Rhung-Alaris Ekonomisk-Militära Sjö-Allians, liksom :gremwink:

Och tirakeidén finns ju i mitt svar med ^^

Kom på en annan grej som stör mig med Mundana, var är de coloniska dragen i Asharien, Soldarn, Caserion, Thalamur osv. Ok, Thalamur har en kejsare, visst. Men det räcker inte tycker jag. Consaber uppvisar ju väldigt få colonisk drag, och då tillhörde de kärnområdena i det coloniska imperiet. Bara magitraditionen finns kvar typ...det tycker jag är rätt skumt med tanke på att Colonan existerade i 4000 (eller mer?) år.
Colonan existerade i strax över läskiga 8000 år enligt den nuvarande historien (varför jag som sagt starkt funderar på att halvera tidsperioden), och borde därför satt enorma spår i hela östra centralmundana. Det här skulle vara min förklaring.

Asharien och Soldarn hade starkt coloniskt-influerade kulturer ett bra tag, men Asharinas problemfyllda historia försvagade kulturerna, och stället har ju bevisligen aldrig varit bra på att hålla en nämnvärd befolkning... Då Reningen startade i Jarigen leddet det till att tiotusentals jargiska flyktingar från de religiösa krigen och utrensningarna anlände till Asharina, med eget språk och egna kulturer, och sonika dränkte den coloniska (ses på att Ashariskan är besläktat med jargiskan, att hela Asharina är fullt av skumma kulter och att båda områdenas huvudreligioner förbjuder präster att bruka eggvapen).

Caserion är ju en cirefalisk koloni och följaktligen nämns inget om "gästarbetarna", som mycket väl kan utgöras av en ännu påfallande colonsk ursprungsbefolkning vi sidan om invandrare.

Consaber är svårast, men jag ska försöka mig på en förklaring. Då Colonan kollapsade drog sig resterna av imperiet tillbaka till hjärtlandet i Thalamur och lämnade resten av riket vind för våg. Riket var aldrig mycket för kulturell assimilering, och folken i öster hade alltså i största grad behållit sin tokonska kultur (bevisligen), vilken delvis anammats av de inflyttade colonerna som blandades med ursprungsbefolkningen och blev dagens perenner. Perennerna var rikets huvudfolk, men den positionen kom i och med magikraternas föregångare och Thalamurs betydelse att alltmer falla över på neromenzerna. Conrierna var ursprungligen danarthier, och hade sin egen kultur de också, vilket blandades med den coloniska och efter rikets enande med perennernas. Då administration, handelsman, adel och alla andra med möjlighet flydde till Thalamur kraschade pengaekonomin i öster, vilket gjorde den nye kungen som tog makten i vakuumet tvungen att betala sina vasaller i land då pengar var bristfälliga och ofungerande, och feodalismen hade uppstått. Den dåliga stämningen mellan T och C ledde till ett minimalt kulturellt utbyte, och i och med Daaktrons intrång och följande seger sopades de sista tydliga resterna av den coloniska kulturen bort.

Thalamur har ju enligt modulen börjat söka sina danarthiska rötter och blir därmed mindre och mindre colonskt, men är troligen så nära man kommer i dagen Mundana, såtillvida inte Colonan bestämmer sig för att gå på en helt motsatt utveckling, men det verkar känna för att utveckla demokrati istället.

Det är i alla fall hur jag skulle se på saken, och jag tror att jag lyckades involvera alla dina frågor någonstans också ^^

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker inte Colonan- och Pereine-idén håller. De har nämnligen för dåligt läge. Ingetdera riket ligger öht på en geografisk position som främjar handel, till skillnad från Venedig, Genua, Fenikierna och Malacka...och Melorion, Ziu och Kryddöarna. Takalorr-idén är däremot bra; mer civilisation åt tirakerna!

Låt hellre Colonan vara som det är...en fattig, bortglömd spillra, spridda byar bland ett fallet imperiums ruiner. Åh...sade jag att jag är på gränsen till patologiskt svag för det konceptet?

- Ymir, gjorde nog det

Hjalle

Swashbuckler
Östlig slavefterfrågan

Angående Mûhads slavexport i österled ser jag flera möjligheter, även om det inte finns en utpekbar legal marknad någonstans, utom på Takalorr, typ.

Cirefalier, tiraker, sabrier, asharier, lemirier, ja, pyar för den delen, är möjliga kunder, men givetvis behåller de inte slavarna själva. Man säljer vidare till handelsfurstar med gruvor i Västmark, till plantager runt om i södern, till bordeller i hamnstäder (fast det kan vara en klyscha, jag har ingen koll alls på hur vanligt det var historiskt sett), eller hov för den delen. Med Jargiens konstiga lagar verkar det inte vara tillåtet att köpa slavar just där, så cirefalier och liknande i närheten skulle kunna göra sig en hacka på att öppna sälja på hemmaplan till ditresta rika jargier, eller deras sändebud antagligen. Även thalasker är möjliga kunder.

Nu pockar en småkusin på besök på uppmärksamheten, men, well, poängen är att det antagligen finns en ganska stor möjlig marknad i öster.

-Hjalle, skulle lätt köpa en kolsvart dansare från den fjärran västern om han var soldisk grevinna.

Bunny

Crazy like a fool
"Men överhuvudtaget saknar jag i Mundana...stadsstater, förbundsstater, handelsriken."

Du, det där Zoromanikeistiska riket vi talade om? (Just det, ja...)

Det ligger på västland-kontinentens östra kust, precis (eller ungefär) där den södra av de två österländska kolonierna tidigare låg (den faliska som inte heter Lopnor, alltså). Härifrån sprider sig ett handelsrike av gammal zhanisk stam ut sig (fast bara vid första anblick - riket utgörs egentligen av ett myller av etniciteter, med forianer som en fattig majoritet). Längst östkusten ligger det på lättförsvarade platser och öar handelsstäder med utsökt krenelerade fort och palats med lökkupoler. Dess zhaniska elit praktiserar en rigid gammal religion i zoroastisk anda, enligt principen "jaja, bara vi är de mest förmögna, dekadenta och fisförnäma - låt pöbeln tro på vad de vill". Till och med det religiösa ansvaret kan de delegera; en grupp magi tillhörande en annars så utstött mûhadinsk etnicitet tar hand om ritualer vid såväl födsel, giftermål som död - då kan man ju ursäkta dem att de leker med hemliga krafter vid sidan om. De tar istället tull, förvaltar familjeförmögenheten och pillar sig i naven - utåt sett är allt hej hopp!

Handelsmannaklassen - speciellt, då, en grupp bestående av leende herrar med pudrade skägg - säger istället "Här! Kom hit! Vår profet Meleannes utlovar världsfred åt alla envar!"; och som han gör det. I Meleannes lära anses det att alla tidigare läror utgör delar av ett gemensamt budskap - därför har de satt igång ett teologiskt projekt som ämnar kombinera Mhîm-rätten, Daaktron, Samoriska läran och Cirza (och så vidare). De bjuder in lärda från de olika trosamfunden till debatter och paneler; och de kommer - inte bara för att de leende herrarna är rika och generösa, utan för att det trots allt finns en prestige i att få klämma åt sina tromotståndare i vissa frågor. Det är även ett litterärt projekt, där Meannes skrifter kombineras med andra heliga texter, där olika religioners gudar, änglar och entiteter sägs tillhöra samma kosmos. De sprider gärna dessa idéer till handelsmän och annat folk på besök; varvid det i högst avlägsna hamnar har börjat talas om vägar till försoning. Alla är inte nöjda. I Lagath, Lemira, Jargien fick matros Valerius spöstraff för att han var allt för ivrig. Kätterskt, kallade de hans tal.

Under ytan finns en mörkare sida. För en allians mellan några utvalda slemproppar från vart och ett av dessa tre skikt (elit, prsäterskap, handelsmän) tycks vissa ljusskygga sysselsättningar allt för luckrativa för att lämnas orörda. Deras broderskap är gammalt och mäktigt. Det finns pirater! Och då menar jag inte Kapten Krok; nä, deras kaptener är beväpnade med orientaliska sablar, klär i turban och slöja och lystrar på havet till illustra alias som "den svarte" (Al Sindar), "den grymme" (Al Guiccan) och "den starke" (Musk El-Massa). Hemma i stan är de dock fortfarande uttråkade handlesprinsar som käkar vindruvor och nyper konkubinerna i bröstvårtan. Det viktiga är: Bytet blir bara mycket ju mer brödraskapets olika delar lyckas samarbeta. Det finns mer än en gäst som funnit sig bestulen på sin skeppslast, utan att ett spår finns efter varken den eller hans unga fru. Mer än en gång har en förstulen lots lett skepp rakt i gapet på väntande plundrare. Det sker giftmord, personrån och shanghaining. Det är som om någon viskar budskapet "hej, äventyrare, kom du hit så ska vi fördärva eder..."

Och det är vad jag kallar den ULTIMATA KRAFTEN!!!

vandraren

Swordsman
Och tirakeidén finns ju i mitt svar med ^^
Tirakerna it is then! :gremsmile:

Colonan existerade i strax över läskiga 8000 år enligt den nuvarande historien (varför jag som sagt starkt funderar på att halvera tidsperioden), och borde därför satt enorma spår i hela östra centralmundana.
8000 år...det borde finnas spår i alla nämnda länder alltså. Speciellt Consaber är mkt tomt på sådant.

Jag kan väl köpa Asharien&Soldarn-förklaringen. Men jag vill ändå ha mer influenser av colonisk religion och kultur kvar.

Caserion köper jag väl också då, trots allt har det skett mycket stor invandring där med.

Consaber är svårast, men jag ska försöka mig på en förklaring. Då Colonan kollapsade drog sig resterna av imperiet tillbaka till hjärtlandet i Thalamur och lämnade resten av riket vind för våg. Riket var aldrig mycket för kulturell assimilering, och folken i öster hade alltså i största grad behållit sin tokonska kultur (bevisligen), vilken delvis anammats av de inflyttade colonerna som blandades med ursprungsbefolkningen och blev dagens perenner.
Det lustiga är att Consaber har varit colonskt längre än vad Thalamur har varit, så man undrar alltid varför det inte finns fler fornlämningar i Consaber? Och framförallt groteskt mycket mer kulturella och språkliga influenser.

Den tokonska kulturen borde egentligen inte ha en chans mot ett expansivt imperium, speciellt eftersom den tokonska religionen är en polyteistisk religion med inslag av naturdyrkan. Sådana religioner brukar få det knepigt. Å andra sidan kan ju detta vara perioden då Colonan fortf dyrkade drakar, och då går det ju ihop. Då kan detta ha varit perioden då tokonerna annammade dyrkan av Draken.

Man skulle ju kunna baka in att Colonan under denna tid hade en mycket hög grad av personkult kring sin kejsare (plus drakdyrkan såklart), och att denne kallade sig Draken/Drakens Son eller något liknande? Och att det är detta som tokonerna har förvrängt till dagens Draktro?

Perennerna var rikets huvudfolk, men den positionen kom i och med magikraternas föregångare och Thalamurs betydelse att alltmer falla över på neromenzerna. Conrierna var ursprungligen danarthier, och hade sin egen kultur de också, vilket blandades med den coloniska och efter rikets enande med perennernas.
Man kanske kan koppla samman förskjutningen av makten i det coloniska imperiet åt väst med förskjutningen till den "nya" religionen i imperiet. Drakdyrkan blev väl mer eller mindre förbjudet? Dräparna och allt det där. Vet dock inte hur bra dessa två trender sammanfaller i tiden? Detta mkt viktiga skifte i det coloniska imperiet kräver mer beskrivning!!! Hur kom det sig att drakväktarna blev förbjudna? Vilka var de nya gudarna i det coloniska imperiet? Dessa nya gudar borde gå att finna i thalaskisk och sabrisk kultur.

Kanske är det också logiskt att det colonsiska imperiet bytte huvudstad någonstans under denna tid? An-thalamur ligger ju sjukt mycket mer centralt än Colonan gör.

Då administration, handelsman, adel och alla andra med möjlighet flydde till Thalamur kraschade pengaekonomin i öster, vilket gjorde den nye kungen som tog makten i vakuumet tvungen att betala sina vasaller i land då pengar var bristfälliga och ofungerande, och feodalismen hade uppstått.
Varför flydde de? Det skedde väl aldrig någon flykt från Consaber vad jag vet? Kärnan av de coloniska imperiet bröts väl helt enkelt upp i Väst- och Öst-Colonan till slut?

Men det är klart att man kan hitta på en sådan förklaring. Frågan är ju då bara varför Consaber blev övergivet till förmån för Thalamur? Det geografiska läget helt enkelt eller? Kanske lite för simpelt?

Marukusu

Hero
"Vad tror ni om mörkeralver i Mundana? (alver som levt under jord)."

Underjordiska alver tycker jag bara är så kliché... däremot ser jag mycket gärna fler icke-sunariska alver, som inte nödvändigtvis tillhör en ny stam.

Tänk typ en avlägset belägen fraktion sanarialver som gått och blivit religiösa och dyrkar... tja, varför inte Xinu under en av hans tusen skepnader? Prästerskapet har tolkat Xinus läror till sin egen fördel och inrättat ett strikt apartheidsystem och förslavat det lokala människofolket men har också anammat väldigt mycket av ursprungsbefolkningens kultur.

Jag ser också gärna hur man modifierar den officiella versionen av Xinukulten och gör den mindre "ond". Xinus rike som komma skall kanske inte är så jävla dåligt egentligen, en av anledningarna till att alla andra religioner i Mundana motarbetar Xinukulten kanske är för att den är så egalitär och icke-hierarkisk. Eller nåt.

Krille

Super Moderator
Vandraren said:
Det lustiga är att Consaber har varit colonskt längre än vad Thalamur har varit, så man undrar alltid varför det inte finns fler fornlämningar i Consaber?
De byggdes in i betydligt nyare konstruktioner, som exempelvis borgar, eller plöjdes helt enkelt över i form av åkrar.

Liksom, femtonhundra år är egentligen en groteskt lång tid. Betänk hur mycket synliga romerska fornlämningar, språkliga och kulturella artefakter det fanns i England under 1800-talet. Svaret är "knappt några", i alla fall inte över mark. De få romerska influenser som är kvar finns på muséer, eller är återupplivade genom renässansen, eller språkliga och juridiska lustigheter.

Vandraren said:
Men det är klart att man kan hitta på en sådan förklaring. Frågan är ju då bara varför Consaber blev övergivet till förmån för Thalamur? Det geografiska läget helt enkelt eller? Kanske lite för simpelt?
Varför övergav Rom Britannien, Gallien, Germanien, Hispanien, Kartago, Judea, Grekland, Syrien, Egypten, Macedonien med flera? Ekonomisk kollaps: riket hade inte längre råd att upprätthålla infrastrukturen.

vandraren

Swordsman
Liksom, femtonhundra år är egentligen en groteskt lång tid. Betänk hur mycket synliga romerska fornlämningar, språkliga och kulturella artefakter det fanns i England under 1800-talet. Svaret är "knappt några", i alla fall inte över mark. De få romerska influenser som är kvar finns på muséer, eller är återupplivade genom renässansen, eller språkliga och juridiska lustigheter.
Nu är ju problemet att Consaber INTE är England! Consaber utgjorde Colonans hjärtland i sisådär 6000 år. Så en bättre parallel vore väl typ romarriket och Italien, eller faraonernas Egypten och medeltida Egypten. Eller fornitda Kina och medeltida Kina. Eller kanske Babylon och medeltida Irak.

Det är det som egentligen är den stora buggen, Consaber är gjort med England som förebild, vilket inte funkar eftersom det ligger i Colonans "Italien".

Varför övergav Rom Britannien, Gallien, Germanien, Hispanien, Kartago, Judea, Grekland, Syrien, Egypten, Macedonien med flera? Ekonomisk kollaps: riket hade inte längre råd att upprätthålla infrastrukturen.
Ja, återigen så nämner du mest perifera romerska provinser, vilket alltså inte går att applicera på Consaber. Dessutom utgjorde ingen av dessa provinser romerskt territorium i lika groteskt lång tid som Consaber var coloniskt.

Dessutom är ekonomisk kollaps ingen anledning, det är resultatet av bakomliggande problem (typ massiva folkvandringar t.ex.).

Krille

Super Moderator
Vandraren said:
Nu är ju problemet att Consaber INTE är England! Consaber utgjorde Colonans hjärtland i sisådär 6000 år.
Poängen är inte hur länge Consaber var Colonans hjärtland (och IMHO så var det inte hjärtlandet utan en näraliggande provins men ändock provins), utan att det var femtonhundra år sedan!!!. Det är lång tid, speciellt i bördig jordbruksmark med återkommande behov av nybebyggelse.

Liksom, det handlar inte om att excolonierna är var colonier i sextusen år innan de blev excolonier, utan att excolonierna har femtonhundra år på sig att betrakta alla fornlämningar som väldigt praktiska stenbrott med färdighuggen sten och alla jordvallar som extra jordmån till åkrarna.

antorax

Swordsman
Ödlefolk

Jag har en "thing" för Ödlefolken, och tycker absolut att ni ska göra som mig och lägga in mer ödlefolk i ert Mundana. Jag tänker mig stamsamhällen i Västlanden (en bit ovanför Forion och på västkusten), och kanske planer på en invasion av deras forna hemland Melorion?

vandraren

Swordsman
Poängen är inte hur länge Consaber var Colonans hjärtland (och IMHO så var det inte hjärtlandet utan en näraliggande provins men ändock provins)...
Ok, IMHO så finns det inget annat land som är mer hjärtland än Consaber(Om man inte räknar det nya Colonan, vilket typ är en stadsstat). Consaber var det första området som blev en del av Colonan och det sista (tillsammans med Thalamur) att lämna det coloniska imperiet. Så jag vet liksom inte vad som ska vara hjärtland om inte Consaber är det?

Jag kan gå med på att det är nord-Italien om Colonan är Rom, ok?

Liksom, det handlar inte om att excolonierna är var colonier i sextusen år innan de blev excolonier, utan att excolonierna har femtonhundra år på sig att betrakta alla fornlämningar som väldigt praktiska stenbrott med färdighuggen sten och alla jordvallar som extra jordmån till åkrarna.
Jag tror vi talar förbi varandra lite här. Jag vet att fornlämningar används som stenbrott. Ändå är Italien fullt av akvedukter och andra häftiga saker. Typ Colosseum. Inte helt intakt, men ändå.

Men min huvudpoäng är varför den coloniska kulturen, religionen och det coloniska språket inte syns i Consaber.

Det har inte skett några stora folkvandringar till Consaber, det enda som skett är att Daak-kyrkan introducerats (inte ens särskilt framgångsrikt i norra delen). Efter 6000 år måste det finnas jättemycket som är coloniskt i Consaber (förutom colonisk magitradition).

Men Consaber känns mest som att det svävar i ett vaccuum när det gäller historia innan Consaber blev Consaber. Det är det stora problemet, och det är inget jag klandrar dig för Krille.

Jag antar att det coloniska imperiet inte hade blivit särsklit utbroderat när du skrev Consaber. Förresten så har imperiet fortf inte blivit det, så man skulle fortf inte kunna göra något vettigt av Consaber+Thalamur. Därför efterlyser jag en mer genomtänkt historia för hela östra Mundana, med mer kontinuitet.