Ond bråd död
Swashbuckler
Så här skriver sapient i den andra tråden:
Så här i efterhand så tror jag det var ett misstag att koppla diskussionen om PK så mycket till Sveriges situation, men diskussionerna kom naturligt ur varandra och då blev det lite snett. Istället hade det väl varit bättre att tala om PK i generella termer, om hur ett samhälle begränsas av censur i politiska diskussioner t.ex. Kanske kunde man jämföra med tiden innan upplysningen och hur man var tvungen att begränsa sitt tänkade och argumenterande i hänsyn till kristendomen.
Men samtidigt får man fråga sig hur långt man ska gå för att inte provocera de etablerade åsikterna på forumet, eller snarare bland den högljudda minoriteten (för jag är övertygad om att det är en liten klick som möjligen vuxit i förhållande till övriga när en hel del lämnat forumet, kanske av just det skälet). Jag tycker att jag gjorde mitt bästa för att inte provocera och för att ha en riktig diskussion (undantaget är väl möjligen den inledande ranten), men det är svårt när man möts av ett så rent hat. När t o m personer som man trodde var sansade skriver i irc:en att de vill få en bannad m.m. Samma sak när man upplever att modsen inte förhåller sig opartiska.
I den andra tråden var det någon som tog upp att OT-borde delas upp. Jag håller helt med. Åtminstone nu när forumet fick semesterstängt hade det varit bra att ha en "ofarlig" del att diskutera saker som peak oil eller programmering på.
Men åter till sapients inlägg. Jag tror faktiskt att tendensen att skylla på "triggande ämnen" och att låsa trådar tidigt är lite en följd av den ideologiska färgen på forumet och dess moderatorer. Det är rätt vanligt inom dessa att inte anklaga individer utan istället peka på strukturer och fråga sig saker som "vad är det för trauma han bär med sig". Samma sak har jag tänkt om det här med snabba låsandet av trådar. Idéer om "trigger warnings" och "Safe spaces" främst. Bara nåt som slog mig.
Jag håller med om allt utom delen om moderatorerna inte skulle vara oschysta (inte alla, men övriga tar inte precis kampen mot de värre, vilket jag tolkar som tyst medgivande). Sen vill jag tillägga att de senaste låsningarna av trådar var rätt onödiga. De hade inte urartad alls (med risk för att jag missminner mig om någon som han springa iväg för fort), utan moderatorerna stänger snabbt trådarna bara för att det handlar om ett ämne som de påstår "alltid urartar". Om diskussionen fått fortgå så är jag övertygad om att det lugnat ner sig och det gått att ha en sansad diskussion. Visst jag får en hel del påhopp, men sånt tror jag lugnar ner sig och mycket tydde på att det var på väg mot en mer sansad debatt. Det dök upp personer som faktiskt nyanserade debatten och inte bara ville ge sig på mig eller vara hejarklack till mobben. Däremot har jag förståelse för att man sommarstängde forumet av tidsbrist.Jag är medveten om att detta att peta en fet djävla pinne i det variga såret efter att moderator - eller ansvarig utgivare rent av! - sagt ifrån, förmodligen renderar en avstängning. (Och bör göra det!) Men jag är så trött på att samma trötta visa vevas om och om igen - och jag har sagt emot förr, jag tycker det är viktigt nog för att säga emot igen, avstängning eller ej.
Slut GENAST upp att upprepa klyschan "alla diskussioner om feminism/politik/sexism urartar", för det är helt enkelt inte sant.
Nu har jag räknat, så pass ambitiöst jag nu orkade så här miss i nassen. Men så här är det - det är 20 trådar per sida (i min visning iaf) och OT-forumet innehåller 20 sidor, plus två klistrade trådar. (Varav en är "grundkurs i feminism", så den kvalar in i temat, men jag tänker inte räkna den då det inte var en debattråd...)
Så alltså, det finns 400 debatt-trådar i OT-forumet. Hur många av dem tror ni är stängda?
13 stycken. 3,25% med andra ord.
Oookej, nu är det ju förvisso inte alla "urspårade" trådar som stängs (och undantagsvis stängs trådar av andra skäl, för att de är dupliceringar mm - men så verkade inte vara fallet här dock), men riktigt så ambitiös att jag kollade alla inlägg och räknade alla avstängningar, orkade jag inte vara.
Men om vi däremot räknar alla trådar* om "politik/feminism/sexism", så får jag det till 69 stycken. (Återigen - av 400, så 17,25 procent)
Och om vi då tar 13/69 så får vi 18,8. Dvs ungefär var femte tråd om "politik/feminism/sexism", i OT-forumet, låses.
Var femte är en betydande andel, men långt under hälften.
Dock!
Om vi räknar bort de fyra senaste sidorna (och räknar from sidan 5 och bakåt), så ser det dessutom betydligt annorlunda ut.
Då har vi till att börja med 320 inlägg totalt. Varav 40 handlar om "politik/feminism/sexism". Alltså en lägre andel, 12,5 procent - var åttonde tråd i genomsnitt. Men bara fyra (4!) av dem blev stängda.
Alltså, fram till ca. januari/februari 2016 höll vi en sjukt civiliserad ton, var åttonde diskussion handlade om politiska stridsfrågor, men bara 1,25% av alla trådar stängdes.
Alltså:
Min slutsats var redan tidigare, och är nu ytterligare stärkt, att det handlar om ett ytterst litet fåtal personer som får diskussion efter diskussion att spåra ur. Det går ganska enkelt att se att det är så - bla eftersom vissa väääldigt urspårade diskussioner uppenbart tillkom som följd av en permabannad användare som startade sock-puppets.
Så det handlar inte om ämnena i sig, det handlar om (några få) personer som inte kan sköta sig - och när de inte kan det, så finns det dessutom ett gäng till som svarar.
Inget annat.
Sluta påstå att det är "ämnet som triggar", för det är bevisligen fel. 9 av 10 användare triggas aldrig, av den sista gruppen är det vissa väldigt tydliga "repeat offenders" och några som verkar vara väldigt personbundet (person A triggar sällan, utom som svar på person B specifikt osv.)
Merparten av alla stängda trådar kom under våren i år. Det var en sjujäkla ökning - från fyra mellan april 2014 och januari 2016 till 9 på fyra, fem månader. Det är en stängd tråd varannan vecka ungefär. Och dessemellan en hel massa tid, stök och merarbete för moderatorerna. (Inkl allt gnäll och alla klagomål från personer som - trots att det nästan alltid är precis samma personer som stängs av, för precis samma saker - har mage att skylla ifrån sig på att moderatorerna är oschyssta...)
Och på grund av detta - på grund av 200% ökning av avstängda trådar på fyra, fem månader - så fattar jag att "sommarstängningen" var nödvändig.
Men ärligt talat, så länge den här fjantiga missuppfattningen att det handlar om _ämnet_ kvarstår, så kommer problemet att kvarstå.
Jag tror tom att det håller på att bli en ursäkt, för de som plötsligt beter sig som rövhål. "Det är inte jag, det är ämnet som leder till det här!"
Nej, det är så fan heller!
* För att klassificera tråden, kikade jag först på rubriken och om den kunde antas eventuellt ha spårat in i en politisk diskussion - tex pga många svar - gluttade jag i den för att kolla, men i regel bara någon sida som stickprov. Och då räknade jag alla diskussion om politiska ämnen där det fanns motsatta åsikter - men däremot inte tex frågor som "är x lagligt i Sverige?" som fick ett par svar men ingen diskussion. Finns kanske en del politiska diskussioner som döljer sig under helt anonyma trådrubriker också, men va fan...
Så här i efterhand så tror jag det var ett misstag att koppla diskussionen om PK så mycket till Sveriges situation, men diskussionerna kom naturligt ur varandra och då blev det lite snett. Istället hade det väl varit bättre att tala om PK i generella termer, om hur ett samhälle begränsas av censur i politiska diskussioner t.ex. Kanske kunde man jämföra med tiden innan upplysningen och hur man var tvungen att begränsa sitt tänkade och argumenterande i hänsyn till kristendomen.
Men samtidigt får man fråga sig hur långt man ska gå för att inte provocera de etablerade åsikterna på forumet, eller snarare bland den högljudda minoriteten (för jag är övertygad om att det är en liten klick som möjligen vuxit i förhållande till övriga när en hel del lämnat forumet, kanske av just det skälet). Jag tycker att jag gjorde mitt bästa för att inte provocera och för att ha en riktig diskussion (undantaget är väl möjligen den inledande ranten), men det är svårt när man möts av ett så rent hat. När t o m personer som man trodde var sansade skriver i irc:en att de vill få en bannad m.m. Samma sak när man upplever att modsen inte förhåller sig opartiska.
I den andra tråden var det någon som tog upp att OT-borde delas upp. Jag håller helt med. Åtminstone nu när forumet fick semesterstängt hade det varit bra att ha en "ofarlig" del att diskutera saker som peak oil eller programmering på.
Men åter till sapients inlägg. Jag tror faktiskt att tendensen att skylla på "triggande ämnen" och att låsa trådar tidigt är lite en följd av den ideologiska färgen på forumet och dess moderatorer. Det är rätt vanligt inom dessa att inte anklaga individer utan istället peka på strukturer och fråga sig saker som "vad är det för trauma han bär med sig". Samma sak har jag tänkt om det här med snabba låsandet av trådar. Idéer om "trigger warnings" och "Safe spaces" främst. Bara nåt som slog mig.