Nekromanti Nya tråden om OT-forumet där man också får diskutera

Status
Not open for further replies.

Ond bråd död

Swashbuckler
Så här skriver sapient i den andra tråden:
Jag är medveten om att detta att peta en fet djävla pinne i det variga såret efter att moderator - eller ansvarig utgivare rent av! - sagt ifrån, förmodligen renderar en avstängning. (Och bör göra det!) Men jag är så trött på att samma trötta visa vevas om och om igen - och jag har sagt emot förr, jag tycker det är viktigt nog för att säga emot igen, avstängning eller ej.

Slut GENAST upp att upprepa klyschan "alla diskussioner om feminism/politik/sexism urartar", för det är helt enkelt inte sant.

Nu har jag räknat, så pass ambitiöst jag nu orkade så här miss i nassen. Men så här är det - det är 20 trådar per sida (i min visning iaf) och OT-forumet innehåller 20 sidor, plus två klistrade trådar. (Varav en är "grundkurs i feminism", så den kvalar in i temat, men jag tänker inte räkna den då det inte var en debattråd...)

Så alltså, det finns 400 debatt-trådar i OT-forumet. Hur många av dem tror ni är stängda?

13 stycken. 3,25% med andra ord.

Oookej, nu är det ju förvisso inte alla "urspårade" trådar som stängs (och undantagsvis stängs trådar av andra skäl, för att de är dupliceringar mm - men så verkade inte vara fallet här dock), men riktigt så ambitiös att jag kollade alla inlägg och räknade alla avstängningar, orkade jag inte vara.

Men om vi däremot räknar alla trådar* om "politik/feminism/sexism", så får jag det till 69 stycken. (Återigen - av 400, så 17,25 procent)

Och om vi då tar 13/69 så får vi 18,8. Dvs ungefär var femte tråd om "politik/feminism/sexism", i OT-forumet, låses.

Var femte är en betydande andel, men långt under hälften.

Dock!

Om vi räknar bort de fyra senaste sidorna (och räknar from sidan 5 och bakåt), så ser det dessutom betydligt annorlunda ut.

Då har vi till att börja med 320 inlägg totalt. Varav 40 handlar om "politik/feminism/sexism". Alltså en lägre andel, 12,5 procent - var åttonde tråd i genomsnitt. Men bara fyra (4!) av dem blev stängda.

Alltså, fram till ca. januari/februari 2016 höll vi en sjukt civiliserad ton, var åttonde diskussion handlade om politiska stridsfrågor, men bara 1,25% av alla trådar stängdes.

Alltså:

Min slutsats var redan tidigare, och är nu ytterligare stärkt, att det handlar om ett ytterst litet fåtal personer som får diskussion efter diskussion att spåra ur. Det går ganska enkelt att se att det är så - bla eftersom vissa väääldigt urspårade diskussioner uppenbart tillkom som följd av en permabannad användare som startade sock-puppets.

det handlar inte om ämnena i sig, det handlar om (några få) personer som inte kan sköta sig - och när de inte kan det, så finns det dessutom ett gäng till som svarar.

Inget annat.

Sluta påstå att det är "ämnet som triggar", för det är bevisligen fel. 9 av 10 användare triggas aldrig, av den sista gruppen är det vissa väldigt tydliga "repeat offenders" och några som verkar vara väldigt personbundet (person A triggar sällan, utom som svar på person B specifikt osv.)

Merparten av alla stängda trådar kom under våren i år. Det var en sjujäkla ökning - från fyra mellan april 2014 och januari 2016 till 9 på fyra, fem månader. Det är en stängd tråd varannan vecka ungefär. Och dessemellan en hel massa tid, stök och merarbete för moderatorerna. (Inkl allt gnäll och alla klagomål från personer som - trots att det nästan alltid är precis samma personer som stängs av, för precis samma saker - har mage att skylla ifrån sig på att moderatorerna är oschyssta...)

Och på grund av detta - på grund av 200% ökning av avstängda trådar på fyra, fem månader - så fattar jag att "sommarstängningen" var nödvändig.

Men ärligt talat, så länge den här fjantiga missuppfattningen att det handlar om _ämnet_ kvarstår, så kommer problemet att kvarstå.

Jag tror tom att det håller på att bli en ursäkt, för de som plötsligt beter sig som rövhål. "Det är inte jag, det är ämnet som leder till det här!"
Nej, det är så fan heller!

* För att klassificera tråden, kikade jag först på rubriken och om den kunde antas eventuellt ha spårat in i en politisk diskussion - tex pga många svar - gluttade jag i den för att kolla, men i regel bara någon sida som stickprov. Och då räknade jag alla diskussion om politiska ämnen där det fanns motsatta åsikter - men däremot inte tex frågor som "är x lagligt i Sverige?" som fick ett par svar men ingen diskussion. Finns kanske en del politiska diskussioner som döljer sig under helt anonyma trådrubriker också, men va fan...
Jag håller med om allt utom delen om moderatorerna inte skulle vara oschysta (inte alla, men övriga tar inte precis kampen mot de värre, vilket jag tolkar som tyst medgivande). Sen vill jag tillägga att de senaste låsningarna av trådar var rätt onödiga. De hade inte urartad alls (med risk för att jag missminner mig om någon som han springa iväg för fort), utan moderatorerna stänger snabbt trådarna bara för att det handlar om ett ämne som de påstår "alltid urartar". Om diskussionen fått fortgå så är jag övertygad om att det lugnat ner sig och det gått att ha en sansad diskussion. Visst jag får en hel del påhopp, men sånt tror jag lugnar ner sig och mycket tydde på att det var på väg mot en mer sansad debatt. Det dök upp personer som faktiskt nyanserade debatten och inte bara ville ge sig på mig eller vara hejarklack till mobben. Däremot har jag förståelse för att man sommarstängde forumet av tidsbrist.

Så här i efterhand så tror jag det var ett misstag att koppla diskussionen om PK så mycket till Sveriges situation, men diskussionerna kom naturligt ur varandra och då blev det lite snett. Istället hade det väl varit bättre att tala om PK i generella termer, om hur ett samhälle begränsas av censur i politiska diskussioner t.ex. Kanske kunde man jämföra med tiden innan upplysningen och hur man var tvungen att begränsa sitt tänkade och argumenterande i hänsyn till kristendomen.

Men samtidigt får man fråga sig hur långt man ska gå för att inte provocera de etablerade åsikterna på forumet, eller snarare bland den högljudda minoriteten (för jag är övertygad om att det är en liten klick som möjligen vuxit i förhållande till övriga när en hel del lämnat forumet, kanske av just det skälet). Jag tycker att jag gjorde mitt bästa för att inte provocera och för att ha en riktig diskussion (undantaget är väl möjligen den inledande ranten), men det är svårt när man möts av ett så rent hat. När t o m personer som man trodde var sansade skriver i irc:en att de vill få en bannad m.m. Samma sak när man upplever att modsen inte förhåller sig opartiska.

I den andra tråden var det någon som tog upp att OT-borde delas upp. Jag håller helt med. Åtminstone nu när forumet fick semesterstängt hade det varit bra att ha en "ofarlig" del att diskutera saker som peak oil eller programmering på.

Men åter till sapients inlägg. Jag tror faktiskt att tendensen att skylla på "triggande ämnen" och att låsa trådar tidigt är lite en följd av den ideologiska färgen på forumet och dess moderatorer. Det är rätt vanligt inom dessa att inte anklaga individer utan istället peka på strukturer och fråga sig saker som "vad är det för trauma han bär med sig". Samma sak har jag tänkt om det här med snabba låsandet av trådar. Idéer om "trigger warnings" och "Safe spaces" främst. Bara nåt som slog mig.

cogitare

Swashbuckler
Hmmm, kanske trådnedskräpning (säg till i så fall så raderar jag meddelandet) men jag får känslan att ju längre man håller OT-forumet stängt så kommer andra forum sakta att förvandlas till OT-forumet. Min gissning (baserat på nylig aktivitet) är att just det här forumet (ie. 'Rollspel.nu') kommer bli 'OT by proxy' för det är tillräckligt luddigt vad som kan/bör/får diskuteras här. Ett andra alternativ skulle kunna vara att det blir 'Kultur'-forumet (som lite har hintats om i tråden som låstes).

Nåväl, mest en stilla observation.

Cog.

PS! Jag tycker uppdelning av OT-forumet i en politisk och icke-politisk del låter vettig. DS!

RasmusL

Champion
OBD, menar du att det skulle finnas en höger-vänster-skala inblandad i modereringen på forumet? Eller är det någon annan parameter du syftar på? Jag har svårt att se någon tydlig sådan koppling men jag kanske är hemmablind. Jag ser det i så fall som mer troligt att det modereras hårdare mot individer modsen tycker illa om men det är ju ingen särskilt
revolutionerande åsikt. Så, vad menar du mer specifikt?

Ond bråd död

Swashbuckler
cogitare;n195361 said:
Hmmm, kanske trådnedskräpning (säg till i så fall så raderar jag meddelandet) men jag får känslan att ju längre man håller OT-forumet stängt så kommer andra forum sakta att förvandlas till OT-forumet. Min gissning (baserat på nylig aktivitet) är att just det här forumet (ie. 'Rollspel.nu') kommer bli 'OT by proxy' för det är tillräckligt luddigt vad som kan/bör/får diskuteras här. Ett andra alternativ skulle kunna vara att det blir 'Kultur'-forumet (som lite har hintats om i tråden som låstes).

Nåväl, mest en stilla observation.

Cog.

PS! Jag tycker uppdelning av OT-forumet i en politisk och icke-politisk del låter vettig. DS!

Nej, det är inte trådnedskräpning, tråden är tänkt att vara en diskussionstråd om just OT-forumet och funderingar av följder av sommarstängningen av den hör helt klart hemma här.

Jag tror du har rätt. Anth skriver ju t.ex. så här i början av sitt Kultur-inlägg: "Den här tråden hade nog passat bättre i OT-forumet, men det är ju stängt så jag var tvungen att vara lite kreativ."

Eller Kranks inlägg om rollspel han skulle vilja se:
Jag skulle vilja se ett välkonstruerat politiskt rollspel som dekonstruerar nationalismen. Visar de historiska realiteter som gav upphov till den, hur den använts, vilken funktion den fyllt hos framför allt den härskande klassen men också hos en del revolutionära rörelser, och som visar en väg bort från nationalismen in mot ett fungerande, civiliserat samhälle.
Som JAG blev bannad för "Att dra över det politiska grälet från off-topic på det där personliga sättet till hit är ett brott"
när jag skrev "Nej, det tror jag inte på. Du vill nog bara göra en politisk poäng här. Spel/böcker/allting som gjorts för att vara pedagogiska eller fostrande är alltid skittråkiga/dåliga." :/

Samtidigt som inlägg likt dessa https://www.rollspel.nu/threads/63608/post-913574

https://www.rollspel.nu/threads/69035/post-842089
inte ger banning. Notera för övrigt antalet gilla inläggen fått, inklusive en moderator.

Ok, jag lyckas OT-ranta i mitt andra inlägg i min egen tråd. Drygt. Och om nån undrar har jag kontaktat mods och även anmält till redaktionen. Det kanske löser sig efter sommarstängningen dock när folk är tillbaka.Får ta det i en annan tråd senare.

Men jag tror absolut att politiken spiller över på andra forum om OT- är stängt. Och det uppsving som sapients efterforskningar visade på under våren skulle jag tro beror på att intresset och polariseringen ökat i och med det som hänt och händer. Dels sexövergrepp och liknande men också politikernas tvära helomvändning i laddade frågor. Det resulterar antagligen i ett uppvaknande för många (inkluderar mig själv här). Inser att den här texten nog också är ett exempel på hur politiken spiller över på andra forum. Men helt klart kommer det bli mer politiska diskussioner överallt med det ökade intresset.

Angående uppdelningen av OT-forumet så slog det mig att OT inte syns i "senaste inlägg" heller eftersom man vill skydda oskyldiga från att exponeras eller nåt. Det är ju mycket annat som skrivs där också som inte borde gömmas undan (inget borde gömmas egentligen, men men).

anth

Vetefan
1. Jag har full förståelse för att OT-forumet är låst. Hade jag varit moderator på rollspel.nu hade jag fått ont i magen varje gång någon skrev ett inlägg i OT-forumet.

2. Jag uppskattar Sapients genomgång av politiska trådar/låsta trådar i OT-forumet. Och jag ger honom rätt. Alla politiska trådar blir inte låsta. Inte ens en majoritet blir det. Men det var heller inte vad jag skrev i mitt sista inlägg.
Vad jag skrev var att man skulle jämföra hur mycket vanligare det var att en politisk tråd blir låst jämfört med en icke-politisk tråd.

3. Jag håller också med Sapient om att det inte är ämnena som får trådarna låsta, utan enskilda individer.

Förslag:
Även om det är lite extra jobb så går det att banna enskilda individer från enskilda forum (även på den urusla plattformen som vB5 är).
Även om jag fortfarande tycker att det är en bra idé att dela upp OT-forumet i en politisk och en icke-politisk del så kan man uppnå samma effekt genom att banna ett halvdussin forumiter från just bara OT-forumet.
Faktum är att den bästa lösningen skulle vara att dela upp OT-forumet i en politisk och en icke-politisk del och sedan banna ett halvdussin individer från den politiska delen.
Den lösningen skulle göra minimal inverkan på forumet, underforum och forumiternas aktiviteter. För att inte tala om att det drastiskt skulle minska moderatorernas arbetsbörda samt drastiskt minska antalet avstängningar.

Ond bråd död

Swashbuckler
RasmusL;n195365 said:
OBD, menar du att det skulle finnas en höger-vänster-skala inblandad i modereringen på forumet? Eller är det någon annan parameter du syftar på? Jag har svårt att se någon tydlig sådan koppling men jag kanske är hemmablind. Jag ser det i så fall som mer troligt att det modereras hårdare mot individer modsen tycker illa om men det är ju ingen särskilt
revolutionerande åsikt. Så, vad menar du mer specifikt?

Nja, inte klassisk höger-vänster riktigt, snarare är de väl "Reinfeldtsk höger"/socialliberal och vänster. Men visst en kraftig vänstervridning i ekonomipolitisk mening finns nog också.

Krille

Super Moderator
Ond bråd död;n195355 said:
Men åter till sapients inlägg. Jag tror faktiskt att tendensen att skylla på "triggande ämnen" och att låsa trådar tidigt är lite en följd av den ideologiska färgen på forumet och dess moderatorer.
Jag ligger nånstans "reinfeldtskt höger", så det är inte av ideologiska skäl jag stänger av dig. Just sayin'.

Ond bråd död

Swashbuckler
En annan sak jag kom att tänka på som någon föreslog tidigare. Kan man inte låta bli att låsa trådar och istället ge bråkstakar en time out från den specifika tråden? Modsen är ju lite obenägna att banna vissa, men det kanske känns lättare att bara ge en time out till kompisarna? Personen hinner förvisso sprida sin cancer med något inlägg, men jag tror övriga kan hantera det då det oftast vad jag kan minnas handlar om att enskilda personer kommer i konflikt med varandra eller bär på aversion mot varandra sedan innan.

Kanske kan man som TS i en tråd välja att utestänga vissa som man inte tror kommer tillföra något positivt till diskussionen?

För jag ser det som väldigt intressanta ämnen oftast som väldigt gärna hade fått leva, men sen kommer en endaste användare och sänker nivån med följd att moderatorn låser tråden och dödar en intressant diskussion. Aversionen mellan användare försvinner däremot inte. Så det är nog det problemet man bör lösa istället för att döda trådar döda så får man skilja på användare som inte tål varandra. Även viljan att diskutera ämnet finns ju kvar men det hindras gång på gång av bråkstakarna och moderatorerna. Det blir rätt frustrerande i längden och skapar nog bara mer motsättningar då eventuella konflikter uppstår av att man lämnar mitt i känslan.

Och om den utestängda känner sig frustrerad över att inte få diskutera ämnet så kan hen ju starta en egen tråd i ämnet och lämpligen utestänga den andra snubben.

Mindre frustration och bråk, mindre låsningar och intressanta diskussioner som faktiskt diskuteras "klart" och inte ligger kvar och "gnager".

Visst ignore finns ju, men dels funkar den dåligt och dels är det en dålig lösning då den ignorerade kan fortsätta härja i tråden.

RasmusL

Champion
anth;n195367 said:
1. Jag har full förståelse för att OT-forumet är låst. Hade jag varit moderator på rollspel.nu hade jag fått ont i magen varje gång någon skrev ett inlägg i OT-forumet.

2. Jag uppskattar Sapients genomgång av politiska trådar/låsta trådar i OT-forumet. Och jag ger honom rätt. Alla politiska trådar blir inte låsta. Inte ens en majoritet blir det. Men det var heller inte vad jag skrev i mitt sista inlägg.
Vad jag skrev var att man skulle jämföra hur mycket vanligare det var att en politisk tråd blir låst jämfört med en icke-politisk tråd.

3. Jag håller också med Sapient om att det inte är ämnena som får trådarna låsta, utan enskilda individer.

Förslag:
Även om det är lite extra jobb så går det att banna enskilda individer från enskilda forum (även på den urusla plattformen som vB5 är).
Även om jag fortfarande tycker att det är en bra idé att dela upp OT-forumet i en politisk och en icke-politisk del så kan man uppnå samma effekt genom att banna ett halvdussin forumiter från just bara OT-forumet.
Faktum är att den bästa lösningen skulle vara att dela upp OT-forumet i en politisk och en icke-politisk del och sedan banna ett halvdussin individer från den politiska delen.
Den lösningen skulle göra minimal inverkan på forumet, underforum och forumiternas aktiviteter. För att inte tala om att det drastiskt skulle minska moderatorernas arbetsbörda samt drastiskt minska antalet avstängningar.
Den enkla lösningen är väl att helt och hållet banna användare som visat sig problematiska över tid? Jag ser hellre att jag försvinner än att forumet vingklipper alla kritiska diskussioner som inte faller vita män på läppen.

Ond bråd död

Swashbuckler
Krille;n195370 said:
Jag ligger nånstans "reinfeldtskt höger", så det är inte av ideologiska skäl jag stänger av dig. Just sayin'.

Jag vet. Men jag är inte Reinfeldtsk heller. Jag menade inte att sätta Reinfeldskt, socialliberaler och vänster som motsatta, utan snarare som en gemensam grupp i det här fallet mot konservativa t.ex. Även om jag inte är särskilt konservativ heller. Är väl snarast nyliberalisk nu när jag liksom måste definiera mig.

Ond bråd död

Swashbuckler
anth;n195367 said:

Förslag:

Går det inte att lösa utan teknik? Bara bestämma att så är det.

Men jag tror mer på min idé att kunna begränsa vilka som skriver i en tråd, för den grupp som är ett problem är så otroligt liten att det inte ens är en grupp. Och det kräver inga tekniska lösningar, bara skriva överst i tråden: följande personer vill jag inte ha med: PersonX. Sen får väl modsen banna henom om hen skulle skriva där, vilket nog inte lär ske.

Ingen blir ju liksom hindrad att delta då. Bara starta en egen tråd om ämnet och köra. För konflikterna är mellan personer, och inte "kring ämnet" så mycket. folk blir lite uppeldade, men 99,9999% av forumiterna är sansade egentligen och går alldeles utmärkt att diskutera med efter att den första eventuella vågen av hat mot mig släppt. Jag tror vi är betydligt mycket mer överens i ämnena än vad det tycks pga ständiga låsningar som hindrat diskussionerna att nå någonstans annat än det första bråkstadiet. Problemet är någon/några individer som sänker diskussionerna med sina privata krig och drar andra med sig och förstör stämningen.

Men en uppdelning av OT är jag helt med på.

Krille

Super Moderator
Jag har ett mycket enklare förslag, som inte ställer några tekniska krav alls och som löser alla problem i ett huj.

Prata rollspel!

Sajten heter trots allt "www.rollspel.nu".

cogitare

Swashbuckler
Ond bråd död;n195371 said:
Kan man inte låta bli att låsa trådar och istället ge bråkstakar en time out från den specifika tråden?
Jag har under en tid (men inte riktigt orkat, men det här är väl en tråd lika bra som någon att nämna det) tänkt att föreslå något liknande.

På ex. rpg.net har modsen ett förfarande att om någon kommer in och beter sig i en tråd så får de en mod-varning (röd textad eller motsv.) att hålla sig borta från tråden annars åker bannhammaren fram. Jag tycker det är ett ganska bra sätt att hålla en i övrigt fungerande tråd igång men skicka ut bråkstakarna utan att skicka dem i utvisningsbåset över flera dagar eller längre. Nu har jag inte gjort en detaljstudie men det är min känsla att efter att ha fått en sådan tillsägelse så är det få som kommer tillbaka till trådarna och försöker sneaka in en post.

Kommer väl sannolikt kräva lite mer av modsen iofs. att hålla koll på vem som blivit varnad för att posta i vilken tråd osv. Jag tänker att det kan koordineras modsen emellan och användare kan ju alltid anmäla en sådan överträdelse.

Cog.

RasmusL

Champion
Jag tycker att det låter otroligt privilegierat att gömma undan diskussionerna om feminism när vi har en så stark, bra och konstruktiv front för detta inom spelhobbyn driven av de som lider av rådande normer.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ond bråd död;n195374 said:
men 99,9999% av forumiterna är sansade egentligen och går alldeles utmärkt att diskutera med efter att den första eventuella vågen av hat mot mig släppt.
Lustigt nog innebär detta att även om man räknar med totalt antal registrerade användare (snarare än bara aktiva) så betyder detta att du bara tycker att 19% (avrundat) av en enda person på forumet _inte_ går utmärkt att diskutera med.

Jag förstår att du inte vill hänga ut en enskild person, men jag är mycket nyfiken på vilka 19% av den personen du inte klarar av. Jag gissar på någon moderators känga =)

Impetigo

Ärkebiskop
Ond bråd död;n195373 said:
... nu när jag liksom måste definiera mig.
Du måste inte definiera dig. I sociala medier är det i dag många som sammanblandar yttrandefrihet med någon slags "plikt" att uttrycka sin åsikt till varje pris oavsett hur dåligt underbyggd, förvirrad, tokig, oinsatt eller frånstötande den är.

Du måste inte berätta om hur du ser på olika saker, du måste inte berätta vem du är, vilken syn du har på olika frågor eller vilka egenskaper man kan applicera på din person.

Du borde inse att du skämmer ut dig gång på gång med allt det förvirrade svammel du lägger ut på detta forum, du borde inse att det är dålig ton och etikett att hålla på så, du borde upphöra med detta: För min skull, för din egen skull, för allas vår skull.

Tack på förhand!

cogitare

Swashbuckler
RasmusL;n195372 said:
...än att forumet vingklipper alla kritiska diskussioner som inte faller vita män på läppen.
RasmusL;n195377 said:
Jag tycker att det låter otroligt privilegierat att gömma undan diskussionerna om feminism när vi har en så stark, bra och konstruktiv front för detta inom spelhobbyn driven av de som lider av rådande normer.
Om jag minns rätt så handlade att man tog bort OT-inläggen från 'Senaste inlägg' inte om att gömma undan dessa diskussioner för att redaktionen tycker de frågorna är oviktiga. Utan snarare att de blev så pass frekventa att 'Senaste inlägg' främst handlade om politiska frågor (snarare än rollspel, sen finns det en gråzon så klart där man har ett politiskt motiv med sitt spelande eller det spel man skapar men det är en gränsdragning som redaktion/mods får göra helt enkelt).

Det började helt enkelt mer bli ett forum för politiska diskussioner om olika brännämnen (lite som den här tråden håller på att bli inser jag) snarare än en diskussion om rollspel (som Krille nämner några poster upp i just den här tråden).

Eller så minns jag det iaf.

Cog.

Ond bråd död

Swashbuckler
cogitare;n195376 said:
Jag har under en tid (men inte riktigt orkat, men det här är väl en tråd lika bra som någon att nämna det) tänkt att föreslå något liknande.

På ex. rpg.net har modsen ett förfarande att om någon kommer in och beter sig i en tråd så får de en mod-varning (röd textad eller motsv.) att hålla sig borta från tråden annars åker bannhammaren fram. Jag tycker det är ett ganska bra sätt att hålla en i övrigt fungerande tråd igång men skicka ut bråkstakarna utan att skicka dem i utvisningsbåset över flera dagar eller längre. Nu har jag inte gjort en detaljstudie men det är min känsla att efter att ha fått en sådan tillsägelse så är det få som kommer tillbaka till trådarna och försöker sneaka in en post.

Kommer väl sannolikt kräva lite mer av modsen iofs. att hålla koll på vem som blivit varnad för att posta i vilken tråd osv. Jag tänker att det kan koordineras modsen emellan och användare kan ju alltid anmäla en sådan överträdelse.

Cog.
Låter ju förträffligt. Banningar gör bara folk sura och bråkigare. Men hur funkar det om den varnade startar en ny tråd i samma ämne för att kunna diskutera? Kanske inte är något egentligt problem om ingen hänger på, men det känns som de borde göra det.

Min åsikt är i alla fall att problemen går att lösa enormt mycket bättre än idag. När låsningarna bara leder till mer frustration och uppskruvad stämning. Och banningarna upplevs av vissa som orättvisa.

Jag tror banningar är lite som korten i fotboll. Man är obenägna att ge mer än gult kort för mer än så upplevs som för kraftfullt. Så istället låser man trådar så folk lämnar mitt i känslan. Man tycker man löst problemet för folk bråkar inte längre i trådar som är låsta, men konflikterna kommer tillbaka i nästa tråd osv. Som sapient säger så är det inte ämnen som är problemet uran användarna och deras konflikter som de hunnit bygga upp. Rimligare hade ju varit att lösa problemet där, men som med korten så är det för kraftfulla redskap man har att använda, så man låser hellre.

Hade det funnits ett alternativ att avlägsna en person från tråden hade det nog använts betydligt flitigare och man hade sluppit låsa trådar och därmed sluppit att konflikterna växer från tråd till tråd.

Egentligen har inte modsen några gula kort just utan bara röda. Vet att man innan körde med varningar, men det var dumt, så man slutade.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
MODERERING

Impetigo är härmed avstängd i 48 timmar för en osnygg kombination av personangrepp och hobbymoderering.

ICKE-MODERERING: Som vanligt önskar jag att somliga besökare var bara hälften så intresserade av att diskutera rollspel som de är av att diskutera hur och var de ska få diskutera saker som inte alls är rollspel.

cogitare

Swashbuckler
Ond bråd död;n195387 said:
Men hur funkar det om den varnade startar en ny tråd i samma ämne för att kunna diskutera?
Inte en aning faktiskt. Jag tycker personligen att man borde åka dit på en sådan sak. Det är ju ett ganska uppenbart sätt att semantiskt komma runt reglernas avsikt.

Man kan säkert fråga modsen på rpg.net via mail eller liknande OM man är intresserad av att implementera något liknande. Kräver ingen teknik-insats utan "bara" beslut att så här gör vi. Typ...

Cog.

Status
Not open for further replies.