Nekromanti Nytt Trakorien-spel!

hakanlo

Hero
Jag frågar mig: vart beställer man?

Trakorien har en lång historia, och mycket nostalgiskt värde för oss som rände runt i Tricilves gränder 1987. Och det är inte att förakta.

Nytt spel, behövs det? Tja, en ny Batman-film, behövdes det? Räckte det inte med shaboosh- och pow-varianten...?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hakanlo said:
Nytt spel, behövs det? Tja, en ny Batman-film, behövdes det? Räckte det inte med shaboosh- och pow-varianten...?
Äh, jämför hellre de gamla filmerna med de nya filmerna... Och om en remake av något gammalt konkurrerar med något nytt, så säger jag: satsa på det nya först.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Att Tomas Härenstam som gjorde det lovordade Version Noll är med på tåget bådar gott.

Dimfrost

Special Circumstances
Arfert said:
Dimfrost said:
DoD var förfärligt dåligt anpassat till Trakorien. Den settingen förtjänar något så mycket bättre.
Borde inte settingen i så fall anpassats till DoD? Eftersom det gavs ut till det... och spelet kom ut först. Kan man ju tycka. Fast personligen tycker jag att BRP-DoD funkade utmärkt till i alla fall boxen.
Jag förstår mig inte på ditt resonemang. Vi har en setting som passar dåligt till ett visst regelsystem (BRP är inget vidare på att hantera riktigt mäktiga varelser, och det finns inget system alls för politiskt manövrerande på hög nivå. Alldeles oavsett vad man tycker om systemet i övrigt), och då ska vi bygga om settingen, trots att det är den vi gillar. Man what.

Arfert

Facit
Det jag menade att det är konstigt att Svavelvinter/urpprungliga Trakorien anses passa dåligt till Drakar, när det är en modul till det.

Jag pratade inte om bokversionen nu.

Leon

Leo carcion
Det är nog nästan tvärt om: att DoD användes på ett föredömligt sätt i Svavelvinter. Det kanske inte är rocket science nu för tiden, men jag tycker att sättet som Svavelvinter-sviten och Trakorien-modulen använde sig av kunskapsfärdigheter låg före sin tid.

EDIT: (Sättet som = att över huvud taget!)

Brior

Swordsman
Några saker med anledning av diskussionen:

- Jag tror inte att ni ska behöva ängslas över resurserna till Coriolis pga ett rollspel om Trakorien. Vad jag förstår så är det inte frågan om en ny produktlinje hos Järnringen utan om ett trevligt sidoprojekt av Indiekaraktär vars fortsättning man får se vad det blir av. Förmodligen ges en bok ut med regler och värld. Den får man köpa så att kostnaderna för produktionen täcks men sedan är det tänkt att det hela kan byggas på med fria pdf:er, tredjepartstillägg etc. Vi får helt enkelt se och mer finns inte diskuterat idag. Se det hela som ett kärleksbarn avlat i ett glatt kollektiv. Någon kassako räknar ingen med att det ska bli.

- Jag förstår inte riktigt vad Dimfrost menar med att Trakorien skulle vara dåligt anpassat till DoD (mest nyfiken på vad han menar alltså). Spelet skrevs ju under spelande av detta system och några bättre alternativ fanns knappast när det begav sig. Min egen inställning har alltid varit att ha roligt under spel snarare än att tävla och för mitt spelsällskap passade reglerna bra som grund. Sedan får man ju lägga till det som saknas.

- Rörande förhållandet till Ereb Altor så används aldrig de namnen i romanerna och jag förmodar att de heller inte används i det nya spelet. Det talas bara om "kontinenten" och någon riktig koll på hur världen ser ut i sin helhet finns det knappast någon som har. Däremot hittade jag på många namn i Ereb Altor och de använder jag ogenerat, t.ex: Orghin, Ransard, Klomellien, Magilre, Mereld, Staden O, Kalklanden*, Soluna, Samkarna, Yndar, Efaro, Jorpagna etc. Melukha är lånat från ett riktigt gammalt rike från +4000 år sedan. Caddo har jag döpt om till Querdo för att inte stjäla någons påhitt. Sedan kommer förmodligen inte mina beskrivningar av grannländerna att stämma med det som givits ut i andra Ereb-sammanhang.

* Kalklanden ligger söder om Staden O och är tillkomna på senare tid. Kejsarinnan Heneguya kommer därifrån. Se erebaltor.se om ni är intresserade.

Organ

Out of time, out of mind
Brior said:
Jag förstår inte riktigt vad Dimfrost menar med att Trakorien skulle vara dåligt anpassat till DoD (mest nyfiken på vad han menar alltså). Spelet skrevs ju under spelande av detta system och några bättre alternativ fanns knappast när det begav sig. Min egen inställning har alltid varit att ha roligt under spel snarare än att tävla och för mitt spelsällskap passade reglerna bra som grund. Sedan får man ju lägga till det som saknas.
Här måste jag hålla med. Ej heller jag förestår varför DoDE inte skulle passa till spel i Trakorien. Att man sedan kanske inte gillar systemet alls och följdaktligen inte tycker det passar till någon setting, tycker jag inte räknas.

Brior said:
Caddo har jag döpt om till Querdo för att inte stjäla någons påhitt.
Ojsan! Jag fick direkt udda asociationer av detta. Jag fick det till en sammanslagning av orden "queer" och "weirdo". :gremcrazy: Fast det kanske säger mer om mig än något annat.

Annars är det dubbla tummar upp för projektet i stort. Det ska bli mycket intressant att se vad det blir i slutändan.

/Anders

CapnZapp

Myrmidon
Min personliga åsikt (feel free bryta ut som off topic):

All den tid Järnringen lade ner på att skapa ett nytt regelsystem (grundboken är ju nästan helt och hållet en regelbok) skulle de istället lagt på att fläska ut sin vision för Tredje Horisonten.

Sedan om de vill erbjuda ett eget regelsystem, eller låta köparna använda alltifrån Traveller via en Coriolis-version av Mutants BRP-regler till något "indie" typ en variant av Harolds Version Noll, tycker jag är av betydligt lägre prioritet.

(...men det kan ju iofs vara för att jag sett resultatet. Vissa är besvikna över hur traditionella reglerna blev. Själv tycker jag de bara är alldeles för oslipade för att förtjäna platsen i grundboken - en plats som alltså kunde upptas av miljöer och personer istället)

CapnZapp

Myrmidon
Ram said:
den glorifierade rymdpowerpointen med spelstöd
Återigen off-topic, men jag gissar att det fortfarande finns för lite info om huvudämne för att jag ska ha något att säga, ...

...men för vad det är värt: Coriolis gav mig inga som helst Office-paket känslor.

(Många sf-spel gör det, men C är inte ett av dem)

krank

CapnZapp said:

All den tid Järnringen lade ner på att skapa ett nytt regelsystem (grundboken är ju nästan helt och hållet en regelbok) skulle de istället lagt på att fläska ut sin vision för Tredje Horisonten.

Sedan om de vill erbjuda ett eget regelsystem, eller låta köparna använda alltifrån Traveller via en Coriolis-version av Mutants BRP-regler till något "indie" typ en variant av Harolds Version Noll, tycker jag är av betydligt lägre prioritet.

(...men det kan ju iofs vara för att jag sett resultatet. Vissa är besvikna över hur traditionella reglerna blev. Själv tycker jag de bara är alldeles för oslipade för att förtjäna platsen i grundboken - en plats som alltså kunde upptas av miljöer och personer istället)
Medhåll på alla plan. Reglerna är oerhört traditionella, oslipade och dessutom ofärdiga. jag läste Traveller i samband med att jag läste Coriolis, och det är rent pinsamt att se luckorna. Alltså, jag säger inte att coriolis behöver vara lika detaljerat som Traveller, men att man på regelsidan till exempel helt ignorerar stora delar av hur rymdstrid är tänkt att gå till (man kan till exempel bara använda korsformade skepp, för det är det enda det finns en träffbild för) och för den delen rymdskeppskonstruktion. På världssidan är det ännu värre, då åtminstone jag känner att en ensam rymdstation inte är tillräckligt intressant för att ligga till grund för några längre kampanjer i en så spännande miljö som Tredje Horisonten trots allt är. Det behövs mer "matnyttigt" och konkret, och hjälpsamt.

krank

CapnZapp said:
Återigen off-topic, men jag gissar att det fortfarande finns för lite info om huvudämne för att jag ska ha något att säga, ...

...men för vad det är värt: Coriolis gav mig inga som helst Office-paket känslor.

Medhåll. Jämför med Traveller till exempel, som har mycket mer Excelkänsla, trots att det har mycket, mycket annat också.

Arfert

Facit
krank said:
CapnZapp said:

Medhåll. Jämför med Traveller till exempel, som har mycket mer Excelkänsla, trots att det har mycket, mycket annat också.
Själv fattade jag liknelsen "den glorifierade rymdpowerpointen med spelstöd" direkt... spelet är (just nu) en massa stiliga bilder, regler, och inte så mycket mer. Och så var spelet enormt hypat innan...

...dags att fylla på med substans, så spelet kan bli vad det kan bli. Nu är det en "Teaser".

Ram

Skev
CapnZapp said:

Nä, jag kan backa lite på uttalandet. Jag gillar Coriolis, det var mer skämtsamt raljerande över att det var otroligt snyggt och såg hur bra ut som helst men att det inte var så komplett som jag önskade det. Lite som när säljaren pressenterar ett offertunderlag med en V70 och man får en V4... :gremsmile:

Därtill var det faktiskt en mycket viktig bisats; OM alternativet innehöll BRA regler för politiskt spel. Ej att förglömma.

Dimfrost

Special Circumstances
Brior said:
- Jag förstår inte riktigt vad Dimfrost menar med att Trakorien skulle vara dåligt anpassat till DoD (mest nyfiken på vad han menar alltså). Spelet skrevs ju under spelande av detta system och några bättre alternativ fanns knappast när det begav sig. Min egen inställning har alltid varit att ha roligt under spel snarare än att tävla och för mitt spelsällskap passade reglerna bra som grund. Sedan får man ju lägga till det som saknas.
Som jag skrev på annan plats i tråden menar jag främst att DoD är dåligt lämpat att hantera dels mycket mäktiga individer, dels politiskt rävspel. Inte så att Svavelvinter/Trakorien inte fungerar, eller att det är något fel med hur modulerna skrevs, men de ger åtminstone mig känslan av att antyda mer än regelsystemet riktigt kan hantera. Men men, det är mest just en känsla. :gremsmile: Inte så att det skulle ha funnits bättre system på den tiden.

KostaFriaLigan

Warrior
krank said:
CapnZapp said:

Medhåll på alla plan. Reglerna är oerhört traditionella, oslipade och dessutom ofärdiga. jag läste Traveller i samband med att jag läste Coriolis, och det är rent pinsamt att se luckorna. Alltså, jag säger inte att coriolis behöver vara lika detaljerat som Traveller, men att man på regelsidan till exempel helt ignorerar stora delar av hur rymdstrid är tänkt att gå till (man kan till exempel bara använda korsformade skepp, för det är det enda det finns en träffbild för) och för den delen rymdskeppskonstruktion. På världssidan är det ännu värre, då åtminstone jag känner att en ensam rymdstation inte är tillräckligt intressant för att ligga till grund för några längre kampanjer i en så spännande miljö som Tredje Horisonten trots allt är. Det behövs mer "matnyttigt" och konkret, och hjälpsamt.
Antar att det kommer med tiden. Samtidigt är ju många moderna rollspelare ute efter att karaktärsanpassa rollspelsäventyr (det jag tolkar är indiespelens kärna) och i sådana lägen så borde det som finns till Coriolis räcka.

Eller?

Hey, för den som vill finns det tom en fri "patch" till Coriolis av skaparen till V0 här!

KostaFriaLigan

Warrior
Dimfrost said:
Brior said:
Som jag skrev på annan plats i tråden menar jag främst att DoD är dåligt lämpat att hantera dels mycket mäktiga individer, dels politiskt rävspel. Inte så att Svavelvinter/Trakorien inte fungerar, eller att det är något fel med hur modulerna skrevs, men de ger åtminstone mig känslan av att antyda mer än regelsystemet riktigt kan hantera. Men men, det är mest just en känsla. :gremsmile: Inte så att det skulle ha funnits bättre system på den tiden.
Håller helt klart med om att DoD inte kan hantera mäktiga individer (och inte hjälpte Hjältarnas Handbok där :gremwink: ), men jag tyckte fraktionsspel (inte politiskt spel i mina ögon), funkade utmärkt i Den Femte Konfluxen och till viss del i Oraklets Fyra Ögon.

Ett nytt system som tar fram de ytterliggare skadar inte heller. Det ska bli kul. Vad jag däremot skulle vilja se mest är spel efter konfluxen -det vore coolt :gremtongue:

Rickard

Urverk speldesign
Dimfrost said:
Som jag skrev på annan plats i tråden menar jag främst att DoD är dåligt lämpat att hantera /.../ politiskt rävspel.
Vad är det för typ av regler du tänker på som kan hantera det där? För min del räcker det med en relationskarta som hjälper till att hålla koll på fisktanken. Och det har med andra ord ingenting med regler att göra, utan endast scenariostruktur.

/Han som inte tycker allt ska hanteras med regler