Några saker med anledning av diskussionen:
- Jag tror inte att ni ska behöva ängslas över resurserna till Coriolis pga ett rollspel om Trakorien. Vad jag förstår så är det inte frågan om en ny produktlinje hos Järnringen utan om ett trevligt sidoprojekt av Indiekaraktär vars fortsättning man får se vad det blir av. Förmodligen ges en bok ut med regler och värld. Den får man köpa så att kostnaderna för produktionen täcks men sedan är det tänkt att det hela kan byggas på med fria pdf:er, tredjepartstillägg etc. Vi får helt enkelt se och mer finns inte diskuterat idag. Se det hela som ett kärleksbarn avlat i ett glatt kollektiv. Någon kassako räknar ingen med att det ska bli.
- Jag förstår inte riktigt vad Dimfrost menar med att Trakorien skulle vara dåligt anpassat till DoD (mest nyfiken på vad han menar alltså). Spelet skrevs ju under spelande av detta system och några bättre alternativ fanns knappast när det begav sig. Min egen inställning har alltid varit att ha roligt under spel snarare än att tävla och för mitt spelsällskap passade reglerna bra som grund. Sedan får man ju lägga till det som saknas.
- Rörande förhållandet till Ereb Altor så används aldrig de namnen i romanerna och jag förmodar att de heller inte används i det nya spelet. Det talas bara om "kontinenten" och någon riktig koll på hur världen ser ut i sin helhet finns det knappast någon som har. Däremot hittade jag på många namn i Ereb Altor och de använder jag ogenerat, t.ex: Orghin, Ransard, Klomellien, Magilre, Mereld, Staden O, Kalklanden*, Soluna, Samkarna, Yndar, Efaro, Jorpagna etc. Melukha är lånat från ett riktigt gammalt rike från +4000 år sedan. Caddo har jag döpt om till Querdo för att inte stjäla någons påhitt. Sedan kommer förmodligen inte mina beskrivningar av grannländerna att stämma med det som givits ut i andra Ereb-sammanhang.
* Kalklanden ligger söder om Staden O och är tillkomna på senare tid. Kejsarinnan Heneguya kommer därifrån. Se erebaltor.se om ni är intresserade.