Bassejr
Hero
Går det att spela att en spelarkaraktär blir kiddnappad, eller på anant vis separerad från gruppen, utan att det antingen blir tråkigt för resten av gruppen, eller blir tråkigt för den kidnappade spelaren?
Ond bråd död said:Spelaren kan ju spela någon annan roll så länge.
God45 said:Det är mycket, mycket svårt.
Om man railroadar en spelarkaraktär till att bli kidnappad suger det.
God45 said:Extremt få spelkaraktärer kommer dock att ge sig levande i någon situation. Så om ninjas dyker upp och hotar spelarkaraktären och försöker tvinga henne att följa med så kommer där vara en strid till döden. Eftersom, klart där är. Och tror du inte en magiker kommer bränna ner hotellet hon är i för att döda en grupp anfallare så känner du inte spelarkaraktärer.
Att spela separerade grupper är lite krångligt om man inte har tillgång till en "På spåret-studio". Kan dock bli lite roligt, kommer ihåg att vi i tidernas begynnelse spelade Western där vi spelade delat - slutade med att en spelare dödligt sårade en annan då han misstog polaren för en fiende.
men om ngn spelare har svårt att närvara vid ett antal speltillfällen varför inte?
Spela hur han kidnappas - går väl alltid att knåpa ihop hur han sövs av vapen/magi men låt karaktären göra det kostsamt för kidnapparna
Sedan finns givetvis problematiken som God45 tog upp. Men alla spelare är dock inte av "slåss till döden"-typen. Men om så är fallet kan man nog behöva vänja dem av med det först.
RasmusL said:Det är lätt, smidigt och det finns tydliga riktlinjer i reglerna för det (hard move).
Ah, du kanske inte spelar ett spel som är så bra som Apocalypse World?
EDIT: Alltså, vad jag menar är: AW har detta som stapelvara och där fungerar det fantastiskt bra. Kanske kan du titta på hur Baker löst problemet och dra inspiration från det?
RasmusL said:Det är lätt, smidigt och det finns tydliga riktlinjer i reglerna för det (hard move).
Ah, du kanske inte spelar ett spel som är så bra som Apocalypse World?
EDIT: Alltså, vad jag menar är: AW har detta som stapelvara och där fungerar det fantastiskt bra. Kanske kan du titta på hur Baker löst problemet och dra inspiration från det?
God45 said:Att spela separerade grupper är lite krångligt om man inte har tillgång till en "På spåret-studio". Kan dock bli lite roligt, kommer ihåg att vi i tidernas begynnelse spelade Western där vi spelade delat - slutade med att en spelare dödligt sårade en annan då han misstog polaren för en fiende.
Jag tror folk klarar av att separera out of character och in character kunskap bra nog att man inte måste separera spelarna bara för att man separerar karaktärerna.
Nja skulle jag säga, i fallet med Western hade nog vi (var iofs 14 vid tillfället) valt att inte kasta den där kniven som olyckligtvis ledde till en för tidig död.
Men med en duktig grupp så ja kanske.
AW hjälper nog inte i truppspel – som exempel finns hard moves och fronts osv som hjälpmedel i Dungeon World också, men där är det truppspel och det låter fortfarande tråkigt att låta en rollperson bli kidnappad, så länge det innebär att hen tillbringar en längre tid a) separerad från de andra eller b) hjälplös. Om man inte kör med hård scensättning då: "dvärgen är borta när ni vaknar i lägret. Tre dagar senare når ni borgen. Dvärgen, du är i fängelehålan, och hör vakterna prata om att dina kumpaner siktats från muren. Vad gör ni?" Dvs man hoppar framåt i spelet tills den punkt då alla är i någorlunda "samma situation" igen.
God45 said:Sedan finns givetvis problematiken som God45 tog upp. Men alla spelare är dock inte av "slåss till döden"-typen. Men om så är fallet kan man nog behöva vänja dem av med det först.
Varför ska man vänja folk av med det? Ha en bättre handling istället.
Übereil said:God45 said:Sedan finns givetvis problematiken som God45 tog upp. Men alla spelare är dock inte av "slåss till döden"-typen. Men om så är fallet kan man nog behöva vänja dem av med det först.
Varför ska man vänja folk av med det? Ha en bättre handling istället.
Det finns gott om bra handling att fiska upp ur "att slåss är självmord så ni måste hitta en bättre lösning"-dammen. Och det finns mycket stämning och spänning som är svårt att få till om inte spelarna tror att strid är farligt.
Inte så att det är omöjligt att spela utan den spänningen, men det lämpar sig för en annan sorts historier. Hurvida dessa historier är bättre är en sån där fråga om tycke och smak.
Übereil
God45 said:AW hjälper nog inte i truppspel – som exempel finns hard moves och fronts osv som hjälpmedel i Dungeon World också, men där är det truppspel och det låter fortfarande tråkigt att låta en rollperson bli kidnappad, så länge det innebär att hen tillbringar en längre tid a) separerad från de andra eller b) hjälplös. Om man inte kör med hård scensättning då: "dvärgen är borta när ni vaknar i lägret. Tre dagar senare når ni borgen. Dvärgen, du är i fängelehålan, och hör vakterna prata om att dina kumpaner siktats från muren. Vad gör ni?" Dvs man hoppar framåt i spelet tills den punkt då alla är i någorlunda "samma situation" igen.
Grejen är att detta, oavsett om det är ensemblespel eller truppspel, kommer leda till:
1. Jag frammanar monster till att vakta mig.
2. Vi sover i skift och har alltid två karaktärer vakna som stirrar psykotisk på alla andra ständigt. Är jag själv hyr jag vakter.
3. Jag riggar upp fällor överallt runt mig.
4. Om någon tittar konstigt på oss får de en eldboll. Sedan dubbeltappar vi dem när de är nere.
5. Min nästa karaktär är en thri-kreen/warforged/alv så att jag inte behöver sova.
6. Min nästa karaktär är en druid. Jag förvandlar mig till en elefant innan jag sover. Försök kidnappa mig nu!
Om man gör sådan här skit mot spelarna kommer de se till att det inte händer igen. Och det gör de helt rätt i!
God45 said:Om man gör sådan här skit mot spelarna kommer de se till att det inte händer igen. Och det gör de helt rätt i!