1. Diskussionskruxet ligger här:
Recca said:
Kruxet är alltså att de inte ska kunna identifieras som en existerande icke utdöd folkgrupp.
Du begränsar ordet rasistisk på saker som refererar på existerande mänskliga grupper, med syn på om man nu i realiteten skulle skapa problem med vad man skriver. Jag använder ordet för allt som tillskriver en grupp varelser, som har tillräckligt mycket vilja att träffa val, egenskaper de inte kan välja bort.
Vi kommer inte ihop där. Det går förbi varandra och kan inte bli produktivt. Jag släpper punkten.
2. Jag har personligen inget emot att ha med orcher och andra stereotyper i en historia. De uppfyller en funktion, som Magnus Seter redan sagt. Särskilt om någonting är påhittat och man inte känner det, får man ju kunna beskriva det på något sätt.
Men om du frågar mig om det i princip kan vara rasistiskt, så är mitt svar ja.
Det som gör all skillnad för mig där är om det är menad så eller inte. Om tanken bakom är harmlöst är det ok för mig. Om tanken var att förolämpa någon är det inte ok. Samma som en kaka som föreställer en svart kvinna. Jag tycker inte att det är smart att göra så när det handlar om ett redan känsligt ämne, men om det inte var i ond avsikt, är det rent moraliskt helt ok för mig.
Jag brukar utgå ifrån att det var harmlöst tänkt tills jag har anledning att anta motsatsen.
Samma gäller för mig för andra stereotyper som stereotypiserade män och kvinnor. Sålänge de funkar bra som karaktär och inte är gjorda i ond avsikt och sålänge jag är fri att spela annat om jag vill, är det helt ok för mig. Det ändrar sig om jag måste anta att mina medspelare har samma stereotypiserad bild av mig eller vill göra en sådan poäng med det. Men den faran finns nog inte bland de jag brukar spela med.
3. Jag tycker att fokus på orcher, även om den följer ämnet i trådens titel, går förbi den egentliga diskussionen, som Teobald skrev här längre upp.