Recca said:
Jag blev nyfiken på det här ämnet via en annan diskussion. Frågan lyder: Är det rasistiskt mot orcherna att de alltid framställs som krigiska vildar?
(Och då är ju svaret nej, eftersom orcher inte finns på riktigt. Men finns det mänskliga motsvarigheter som orcherna är stöpta efter?)
Recca, syftet orcherna fyller är att kunna låta spelvärlden vara rasistisk, utan att behöva rikta denna rasism mot verkliga grupperingar (svarta, judar, danderydbor).
Varför vill man då avsiktligt ha in rasism i sin spelvärld?
Det finns det ju gott om goda skäl för. En berättelse måste ju ha med ondska om hjältarna ska ha något att övervinna.
Eller så moraliserar inte berättelsen, utan vill bara skapa en känsla av historisk autencitet: jag vill definitivt inte vara en slav, en hora eller en diskriminerad person i mitt verkliga liv; men jag kanske vill spela som en sådan i mitt rollspelande. Eller kanske jag rentav vill spela en karaktär som är fullblodsrasist, utan att behöva riskera att min omgivning blir förfärade om de skulle råka se och höra mig rollspela honom eller henne.
Så jag tycker hela frågeställningen är... missvisande. Du tar ju med orcher i din spelvärld om du vill ha en fiende spelarna kan skrupelfritt slakta.
Jag vet att många spel experimenterar med motsvarigheten till "den ädle vilden" och ger orcher positiva egenskaper och karaktärsdrag.
Men då är de ju inte orcher längre. Orcher är ju ett narrativt grepp du tar till för ett specifikt syfte.
Dessa spel missar poängen: om ditt syfte är "den missförstådde vilden" - och inte "den illaluktande barbaren som stjäl våra jobb och kvinnor" - är det inte orcher du ska införa, det skapar ju bara onödiga missförstånd.
Så "är det inte synd om orcherna?" är så att säga fel fråga.
Orcher är inte "också människor"! I motsats till alla
verkliga grupperingar av diskriminerade. De är
en litterär konstruktion som motsvarar den
ogenerat rasistiska bilden av dessa grupper.
TLDR; Om du tycker rasismen mot orcher är obehaglig, ta bort
orcherna, inte
rasismen mot dem.