Nekromanti Orcher - en rasistisk stereotyp?

Status
Not open for further replies.

Arfert

Facit
Hur förklarar du Blood Elves, Dark Elves och melnibonianer då? Till exempel. Alla är vita och "snygga".

w176

Förlorad dotter
Arfert said:
Hur förklarar du Blood Elves, Dark Elves och melnibonianer då? Till exempel. Alla är vita och "snygga".
Det var väl för att komma runt att rippa drower, men inte bli anklagade för att rippa drower och samtidigt verka lite orginella.

Troberg

Sinister eater
Arfert said:
Undantag finns, men var är "medelvärdet"?

Arfert

Facit
Måns said:
Rymdhamster said:
Vad är skillnaden mellan en ras och en art? När jag tänker ras tänker jag på hundar där vad som i grund och botten är samma djur kan ha stora skillnader medan hundar och ormar är exempel på två olika arter.

Men hur är det med hundar och vargar? Är det olika arter eller samma art men olika raser? Är det rasistiskt att säga att vargar inte går att dressera på samma sätt som hundar (även fast man kommit fram till att så verkar vara fallet)?
Begreppen art och ras när det gäller djur handlar om helt andra saker och är inte applicerbara i fallet människor. Du kan inte prata om rasism och hänvisa till eller jämföra med djur. Det är ett strikt mänskligt fenomen.

Att kalla orcer för en art eller ras är alltså helt egalt.
Öh.. nej. Eftersom varken orcher eller dvärgar eller alver är människor. De kunde lika gärna vara aliens (i viss fantasy, som hos Kerr är de aliens dessutom). De är bara snarlika och kan prata. En varg och en hund borde vara betydligt mer lika en en tolkiendvärg och en människa.

Troberg

Sinister eater
Måns said:
Begreppen art och ras när det gäller djur handlar om helt andra saker och är inte applicerbara i fallet människor. Du kan inte prata om rasism och hänvisa till eller jämföra med djur. Det är ett strikt mänskligt fenomen.

Japp, begreppen luckras upp ännu mer när man blandar in fantasy. Där tycks det snarare handla om "olika, men har två ben"=ras, "olika, men annat antal ben än två"=art.

Arfert

Facit
w176 said:
Arfert said:
Det var väl för att komma runt att rippa drower, men inte bli anklagade för att rippa drower och samtidigt verka lite orginella.
De är lättare att rita än drower.. tror jag. Rippa gör ju alla rollspel mer eller mindre.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Arter och Raser

Vad är skillnaden mellan en ras och en art? När jag tänker ras tänker jag på hundar där vad som i grund och botten är samma djur kan ha stora skillnader medan hundar och ormar är exempel på två olika arter.

Men hur är det med hundar och vargar? Är det olika arter eller samma art men olika raser? Är det rasistiskt att säga att vargar inte går att dressera på samma sätt som hundar (även fast man kommit fram till att så verkar vara fallet)?
Den biologiska definitionen av art är oftast något flummig, eftersom de levande organismerna inte riktigt vill delas upp i tydliga fack, utan snarare utgör en enhet med mer eller mindre tydliga övergångar. Hur som helst brukar en art definieras som en grupp organismer som kan få fortplantlingsduglig avkomma, medan andra organismer inte kan få det med gruppen ifråga. Häst och Åsna är exempel på arter, men om du parar dem får du en mula eller en mulåsna, som (nästan) alltid är steril. Det finns gott om gränsfall som försvårar artbegreppet.

Ras är mindre tydligt definierat som en undergrupp inom en art som delar vissa karaktärsdrag och gener. Inom mänskligheten finns det inga raser. Vi är för nära släkt genetiskt hela bunten. Däremot finns det olika fenotyper -- utseenden.

Orm är för övrigt inte en ras utan en ordning, eller familj, eller något i den stilen.

Hundar och vargar är samma art. Hund definieras som en underart till varg. Det är alltså inte rasistiskt att säga saker om hundar kontra vargar, däremot eventuellt att säga saker om taxar kontra schäfrar.

/tobias

w176

Förlorad dotter
Arfert said:
w176 said:
Arfert said:
De är lättare att rita än drower.. tror jag. Rippa gör ju alla rollspel mer eller mindre.
Och efter som de är så stark färgande av drower, och kom efter tror jag det är en ganska korrekt analys i det för fallet.

Och drower faller ju definitivt inom ramen "svarta= barbariska och onda", ocen om det här handlar om en barbarisk högkultur. Sen har de ju slänt på massort av sexuaiserad sexism. )För kvinnor som är överst i sängen och har makt har varit onskefulla sen bibliska tider)

Och bilden av svarta kvinnor som sexuellt barbarisk hungrande och lössläppta är ju också en nidbild som existerat länge. Se bara på exemplet med Black Venus.

Så pratar man om intressanta utryck av rasism och sexism i fantasy litteraturen är drower ett intressant exampel att titta på.

Arfert

Facit
Jag tor att det har med att folk tycker de ser läskliga ut helt enkelt. Vi är konstruerade så. Se bilderna på japanska onis tidigare i tråden. Eller diverse demonbilder från hela världen. Scary är scary, oavsett kultur och tidsålder. Och det harmoniska med bra proportioner är inte läskigt. Ljus vs mörker har jag avhandlat tidigare.

Arfert

Facit
Drows är måhända onda och sexiga, men barbariska är de inte. Har alltid uppfattat dem som förfinade.

Mogger

Hipsteranka
Arfert said:
Öh.. nej. Eftersom varken orcher eller dvärgar eller alver är människor. De kunde lika gärna vara aliens (i viss fantasy, som hos Kerr är de aliens dessutom). De är bara snarlika och kan prata. En varg och en hund borde vara betydligt mer lika en en tolkiendvärg och en människa.
Orcher och alver finns inte på riktigt. De är påhittade av människor. Skaparens och betraktarens (som båda är människor) referensram har betydligt större inverkan på en orchs eventuella likhet med än människa än något fiktivt DNA.

w176

Förlorad dotter
Arfert said:
Drows är måhända onda och sexiga, men barbariska är de inte. Har alltid uppfattat dem som förfinade.
Beror på bad man lägger i ordet barbariskt. Att det är förfinade håller jag med om men jag tror att om man använder barbarisk som ett ord när de gäller väderingar sp tycker nog det flesta det är barbariskt med slaveri, barnamord, människooffer, tortyr, m.m.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Måns said:
Jag skulle säga att båda är fel, eftersom inget av begreppen fungerar på sagovarelser.

/tobias

w176

Förlorad dotter
Måns said:
Arfert said:
Orcher och alver finns inte på riktigt. De är påhittade av människor. Skaparens och betraktarens (som båda är människor) referensram har betydligt större inverkan på en orchs eventuella likhet med än människa än något fiktivt DNA.
Ras är förövrigt ett kulturellt begrepp som har väldigt lite att göra med genetik.

INom genetik finns det två begrepp som används. Population, och art. Om jag minns rätt är det såhär:

Population är en klart avgränsad grupp av arten där de flesta parningar sker inom population och där man har lite utbyute med andra populationer. Island till exempel har historisk sätt varit en population. En hundras är en population. Inom populationen kan det finnas genetiska drag com att vissa sjukdommar tex är vanliga

Det hisotiska begreppet ras som avser hudfärg däremot har väldigt like att göra genetik. Svarta, vita, gula, röda osv är sjuuuuuuukt för stora grupper med alldeles för mycket utbyte för att kallas en population.

lijat

Swordsman
Re: Orcher - en rasistisk stereotyp? [lite OT]

En tanke som slog mig är at detta kan ha en grund i att då mäniskor är relativt 'harmoniska' i normala fall och de mäniskor som uppfattas som 'groteska' kan vara de som fått svåra skador ansikte, tänk ärr och avslitna öron.

Skulle detta kunna vara en signal till oss mäniskor att hej ta det försiktigt med den där och den har varit i en massa fighter den kanske vill klippa till mig med och att vi därför finner dem läskiga.

Om det stämmer så har vi en potentiel källa till att förvridna varelser i flera kulturer ses som de otäcka och onda.

/lijat spekulerar

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Måns said:
Gurgeh said:
Måns said:
Jag skulle säga att båda är fel, eftersom inget av begreppen fungerar på sagovarelser.
Hur menar du?
Jag menar att varken det biologiska artbegreppet eller det biologiska rasbegreppet är användbart på en grupp varelser som inte existerar i verkligheten.

/tobias

Leon

Leo carcion
Precis - vare sig man pratar om Rasbiologi eller Midgård så är det ju fantasifoster det rör sig om.

Mogger

Hipsteranka
Gurgeh said:
Jag menar att varken det biologiska artbegreppet eller det biologiska rasbegreppet är användbart på en grupp varelser som inte existerar i verkligheten.
Ok, har du förslag på annan nomenklatur?

Arfert

Facit
Re: Orcher - en rasistisk stereotyp? [lite OT]

Jag har hört evolutionsforskare säga att det beror på att vi (över hela världen) föredrar utseenden som signalerar att det finns få genetiska defekter. Rena proportioner = god hälsa.

Om det är sant vet jag inte. Jag är inte forskare.

Status
Not open for further replies.