Det var väl för att komma runt att rippa drower, men inte bli anklagade för att rippa drower och samtidigt verka lite orginella.Arfert said:Hur förklarar du Blood Elves, Dark Elves och melnibonianer då? Till exempel. Alla är vita och "snygga".
Undantag finns, men var är "medelvärdet"?Arfert said:Hur förklarar du Blood Elves, Dark Elves och melnibonianer då? Till exempel. Alla är vita och "snygga".
Öh.. nej. Eftersom varken orcher eller dvärgar eller alver är människor. De kunde lika gärna vara aliens (i viss fantasy, som hos Kerr är de aliens dessutom). De är bara snarlika och kan prata. En varg och en hund borde vara betydligt mer lika en en tolkiendvärg och en människa.Måns said:Begreppen art och ras när det gäller djur handlar om helt andra saker och är inte applicerbara i fallet människor. Du kan inte prata om rasism och hänvisa till eller jämföra med djur. Det är ett strikt mänskligt fenomen.Rymdhamster said:Vad är skillnaden mellan en ras och en art? När jag tänker ras tänker jag på hundar där vad som i grund och botten är samma djur kan ha stora skillnader medan hundar och ormar är exempel på två olika arter.
Men hur är det med hundar och vargar? Är det olika arter eller samma art men olika raser? Är det rasistiskt att säga att vargar inte går att dressera på samma sätt som hundar (även fast man kommit fram till att så verkar vara fallet)?
Att kalla orcer för en art eller ras är alltså helt egalt.
Japp, begreppen luckras upp ännu mer när man blandar in fantasy. Där tycks det snarare handla om "olika, men har två ben"=ras, "olika, men annat antal ben än två"=art.Måns said:Begreppen art och ras när det gäller djur handlar om helt andra saker och är inte applicerbara i fallet människor. Du kan inte prata om rasism och hänvisa till eller jämföra med djur. Det är ett strikt mänskligt fenomen.
Att kalla orcer för en art eller ras är alltså helt egalt.
De är lättare att rita än drower.. tror jag. Rippa gör ju alla rollspel mer eller mindre.w176 said:Det var väl för att komma runt att rippa drower, men inte bli anklagade för att rippa drower och samtidigt verka lite orginella.Arfert said:Hur förklarar du Blood Elves, Dark Elves och melnibonianer då? Till exempel. Alla är vita och "snygga".
Den biologiska definitionen av art är oftast något flummig, eftersom de levande organismerna inte riktigt vill delas upp i tydliga fack, utan snarare utgör en enhet med mer eller mindre tydliga övergångar. Hur som helst brukar en art definieras som en grupp organismer som kan få fortplantlingsduglig avkomma, medan andra organismer inte kan få det med gruppen ifråga. Häst och Åsna är exempel på arter, men om du parar dem får du en mula eller en mulåsna, som (nästan) alltid är steril. Det finns gott om gränsfall som försvårar artbegreppet.Vad är skillnaden mellan en ras och en art? När jag tänker ras tänker jag på hundar där vad som i grund och botten är samma djur kan ha stora skillnader medan hundar och ormar är exempel på två olika arter.
Men hur är det med hundar och vargar? Är det olika arter eller samma art men olika raser? Är det rasistiskt att säga att vargar inte går att dressera på samma sätt som hundar (även fast man kommit fram till att så verkar vara fallet)?
Och efter som de är så stark färgande av drower, och kom efter tror jag det är en ganska korrekt analys i det för fallet.Arfert said:De är lättare att rita än drower.. tror jag. Rippa gör ju alla rollspel mer eller mindre.w176 said:Det var väl för att komma runt att rippa drower, men inte bli anklagade för att rippa drower och samtidigt verka lite orginella.Arfert said:Hur förklarar du Blood Elves, Dark Elves och melnibonianer då? Till exempel. Alla är vita och "snygga".
Orcher och alver finns inte på riktigt. De är påhittade av människor. Skaparens och betraktarens (som båda är människor) referensram har betydligt större inverkan på en orchs eventuella likhet med än människa än något fiktivt DNA.Arfert said:Öh.. nej. Eftersom varken orcher eller dvärgar eller alver är människor. De kunde lika gärna vara aliens (i viss fantasy, som hos Kerr är de aliens dessutom). De är bara snarlika och kan prata. En varg och en hund borde vara betydligt mer lika en en tolkiendvärg och en människa.
Beror på bad man lägger i ordet barbariskt. Att det är förfinade håller jag med om men jag tror att om man använder barbarisk som ett ord när de gäller väderingar sp tycker nog det flesta det är barbariskt med slaveri, barnamord, människooffer, tortyr, m.m.Arfert said:Drows är måhända onda och sexiga, men barbariska är de inte. Har alltid uppfattat dem som förfinade.
Jag skulle säga att båda är fel, eftersom inget av begreppen fungerar på sagovarelser.Måns said:Att kalla orcer för en art eller ras är alltså helt egalt.
Hur menar du?Gurgeh said:Jag skulle säga att båda är fel, eftersom inget av begreppen fungerar på sagovarelser.Måns said:Att kalla orcer för en art eller ras är alltså helt egalt.
Ras är förövrigt ett kulturellt begrepp som har väldigt lite att göra med genetik.Måns said:Orcher och alver finns inte på riktigt. De är påhittade av människor. Skaparens och betraktarens (som båda är människor) referensram har betydligt större inverkan på en orchs eventuella likhet med än människa än något fiktivt DNA.Arfert said:Öh.. nej. Eftersom varken orcher eller dvärgar eller alver är människor. De kunde lika gärna vara aliens (i viss fantasy, som hos Kerr är de aliens dessutom). De är bara snarlika och kan prata. En varg och en hund borde vara betydligt mer lika en en tolkiendvärg och en människa.
Jag menar att varken det biologiska artbegreppet eller det biologiska rasbegreppet är användbart på en grupp varelser som inte existerar i verkligheten.Måns said:Hur menar du?Gurgeh said:Jag skulle säga att båda är fel, eftersom inget av begreppen fungerar på sagovarelser.Måns said:Att kalla orcer för en art eller ras är alltså helt egalt.
Ok, har du förslag på annan nomenklatur?Gurgeh said:Jag menar att varken det biologiska artbegreppet eller det biologiska rasbegreppet är användbart på en grupp varelser som inte existerar i verkligheten.