Re: Jag hatar Paladiner
Du skriver
Alltså, tyvärr, men jag håller inte med dig.
När det gäller genomonda varelser som orchs, goblins, trolls etc. så ger sig ju Paladinerna ut på "korståg". Det är inget annat än en omskrivning för organiserade mordorgier. Men det är MONSTER som dödas. Inte stackars människor som begått någon enstaka orätt. Det är monster som skövlar, våldtar och mördar. Svartfolken har inget hopp om bättring, så Paladinen sanktioneras av sin Gud för att helt enkelt utrota "ohyran".
Paldinen måste vara LG om det kan vi vara ense, våra olika meningar är nog var gränsen var godhet och ondska går.
Du skriver att svartfolken inte har nått hopp om bättring, detta är ofta sant, men dessa du räknar upp orcher goblins... så kan man på alignment läsa ut att de är goblins Usually Neutral evil.
orcs är often Chaotic evil.
det betyder att de inte alltid har det alignment som sägs. Därför blir det dels fel att döda alla orcs och alla goblins, att döda krigarna som håller på att förbereda en jättevåldtäckt är helt klart ok, att döda kvinnor som anfaller är också ok, men när man ger sig på icke kombatanter så börjar man komma ut på hal is...
För mig handlar det inte bara om monstret man slaktar utan det handlar också om Paladinens egen själ, hans själ tål nämligen inte ondska, och hans krafter kommer sig av att han själv håller sig till ett mycket strikt LG alignment.
Jag påstår inte att gränsdragningen är knivskarp när man är ute och bekämpar goblins, men om man dödar alla goblins så finns risk att man gjort nått som man inte borde som paladin, man kan ha dödat en neutral goblin, man kan ha slaktat någon som försökte fly, kanske är det ok men i hur stor utsträckning.
Alltså, tyvärr, men jag håller inte med dig
du började med detta citat, och jag tänkte bara nämna att det inlägg jag svarat på handlade såvitt jag förstår om spanska inkvisitionen och "Människobyar" alltså inte om
När det gäller genomonda varelser som orchs, goblins, trolls etc. så ger sig ju Paladinerna ut på "korståg". Det är inget annat än en omskrivning för organiserade mordorgier. Men det är MONSTER som dödas. Inte stackars människor som begått någon enstaka orätt.
......Monster
Men jag tycker poängen kvarstår, man kan som paladin inte utan gräns slakta alla goblins och orcher i hela världen utan att riskera sin paladinstatus,
Korstågen inskränkte sig nämligen ingalunda till krigare som anföll korsriddaren, man slaktade civilister i mängder också, nått som blir problematiskt för en paladin.
Men att ha olika uppfattning om hur saker ligger till kan vara uppfriskande, jag tycker det handlar om gränsen var ond "börjar".
Bombu