Pom
Swashbuckler
Re: Vad orcherna säger om det hela
Jag håller absolut med om att de flesta beskrivna orchkulturer är rejält i luven på närliggande alviska, dvärgiska och goda mänskliga kulturer.
Men det är just det som är kruxet - vad som gäller för kulturen som helhet gäller inte med nödvändighet på individplanet. När det gäller alignment är reglerna skrivna så att orcher är CE i 40-50% av fallen. Och det är osäkerheten om vad de resterande 50-60% har för alignment som gör att jag inte tycker att paladiner kan döda orcher bara för att de är orcher.
Edit: lade till ett bortfallet "jag"
Jag tog core rules beskrivningen av orcher - den är om jag förstått det rätt tänkt att vara helt kompatibel med den försummade standardvärlden Greyhawk som jag har haft många roliga spelår i.Jag vet inte vilken Campaign setting du spelar i, men om vi tar som exempel 2 av dem mest bekanta världarna Greyhawk och Forgotten Realms, så är orcherna det stora hotet mot de "goda" raserna människor, dvärgar, och alver. Konflikten kan liknas vid ett ständigt krig som pågår
Jag håller absolut med om att de flesta beskrivna orchkulturer är rejält i luven på närliggande alviska, dvärgiska och goda mänskliga kulturer.
Men det är just det som är kruxet - vad som gäller för kulturen som helhet gäller inte med nödvändighet på individplanet. När det gäller alignment är reglerna skrivna så att orcher är CE i 40-50% av fallen. Och det är osäkerheten om vad de resterande 50-60% har för alignment som gör att jag inte tycker att paladiner kan döda orcher bara för att de är orcher.
Edit: lade till ett bortfallet "jag"