Alltså, jag förstår inte ens vad det är som är så orättvist.
Två personer tjafsade vidare efter att röd moderering sagt, i mycket tydliga ordalag, att det inte skulle tjafsas vidare.
Den ena personen tjafsade visare i ett SKITLÅNGT inlägg vars innehåll jag i rädsla för Krilles banhammer inte tänker beröra det problematiska med, och avslutade med en tämligen obscen brandfackla där hen kallar sina meningsmotståndare för pajasar och ber dem "suga hans ollade t6:a".
Den andra personen tjafsade vidare genom att skriva ett kort -- sarkastiskt, utgår jag från -- "You go, girlfriend!" och direkt (5 minuter senare) redigera inlägget för att tydliggöra att hen sett att det var modererat.
Den som inte ser gradskillnaden här behöver lite social träning av något slag, eller kalibrera sina sensorer för civiliserat umgänge. Visst var Vimes' sarkasm onödig, men den var definitivt inte i närheten av lika aktivt elak eller otrevlig som Mutantens tirad. Vimes visade dessutom tecken på viss ånger genom sin redigering.
Och som andra påpekat -- det är helt enkelt lögn att påstå att "vissa har frikort" och annat fånigt. Är man otrevlig får man skit för det. Oavsett om man heter RasmusL, Vimes eller Ond Bråd Död. Det rör sig inte om någon "alltför utbredd PK-ism", om man inte med PK-ism menar en önskan att folk ska sluta bete sig som rövhattar mot andra människor. Sedan har jag förstått att OBD till exempel gärna jämställer andras sarkasm med aktiva obsceniteter och personangrepp och liksom tycker att de är likvärdiga, men den analysen är helt enkelt stollig.
Det är helt enkelt inte så att vissa kommer undan med sådant som andra inte kommer undan med. Jag motbevisas gärna, så kom med exempel.