zo0ok
Rollspelsamatör
- Joined
- 13 Sep 2020
- Messages
- 2,790
Battles & Skirmish... jag är synnerligen förvirrad (detta är 5.2).
Och jag försöker förstå hur jag ska köra det enkla "Battle of Maercred Creek" som presenteras i GPC s35.
Givet en bakgrund från DoD Gitant och D&D Expert, så är de här fältslagsreglerna väldigt... rollpersons-oriernterade. Och jag gillar det. Men en del saker känns förvirrande.
På sidan 35 GPC... de nämner inte hur många friendly enheter som finns, och de nämner bara att spelarnas unit kommer att möte random saxon units.
Det står inget om batallion leaders (så det borde vara en skirmish), men det står att det kommer vara en First Charge och 5 battle rounds (så det borde vara ett battle). Utgången är redan bestämd.
Den tokigaste tabellen av de alla är kanske Melee Events på 241. Där slår man, helt omodifierat av något alls (hur det gått för rollpersonerna, eller hur deras Followers klarat sig enligt tidigare stridsrunda (240, C, Follower Results, enligt Skirmish Rules)). Så man kan ha kommit fram för den egna enheten "Success", och i nästa stund så slår man Melee events för varje player unit. Och då kan deras (gemensamma) bataljon både vara outnumbered och på väg att vinna samtidigt.
Jag gillar verkligen idén att spelarna/rollfigurerna är i mitten av sitt eget kaos, och att man inte försöker simulera hela striden. Fog of war, liksom.
Har ni använt de här reglerna på riktigt? För det lilla slaget 485?
Jag brukar vara minst normalbegåvad, men just nu känner jag att detta är oöverstigligt komplicerat.
Och jag försöker förstå hur jag ska köra det enkla "Battle of Maercred Creek" som presenteras i GPC s35.
Givet en bakgrund från DoD Gitant och D&D Expert, så är de här fältslagsreglerna väldigt... rollpersons-oriernterade. Och jag gillar det. Men en del saker känns förvirrande.
På sidan 35 GPC... de nämner inte hur många friendly enheter som finns, och de nämner bara att spelarnas unit kommer att möte random saxon units.
Det står inget om batallion leaders (så det borde vara en skirmish), men det står att det kommer vara en First Charge och 5 battle rounds (så det borde vara ett battle). Utgången är redan bestämd.
Den tokigaste tabellen av de alla är kanske Melee Events på 241. Där slår man, helt omodifierat av något alls (hur det gått för rollpersonerna, eller hur deras Followers klarat sig enligt tidigare stridsrunda (240, C, Follower Results, enligt Skirmish Rules)). Så man kan ha kommit fram för den egna enheten "Success", och i nästa stund så slår man Melee events för varje player unit. Och då kan deras (gemensamma) bataljon både vara outnumbered och på väg att vinna samtidigt.
Jag gillar verkligen idén att spelarna/rollfigurerna är i mitten av sitt eget kaos, och att man inte försöker simulera hela striden. Fog of war, liksom.
Har ni använt de här reglerna på riktigt? För det lilla slaget 485?
Jag brukar vara minst normalbegåvad, men just nu känner jag att detta är oöverstigligt komplicerat.