Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Shagul är ju om inte rent av överflödig så i vart fall totalt utbytbar.Att upptäcka Trakorien är överordnat Shagul och Den femte konfluxen.
Rabdorana kan verka helt på egen hand antingen för att de vill kontrollera konfuxen, eller för att de har nån annan religös motivation kopplat till det. Eller, såvitt jag minns det, hade de kunnat avlägnsas helt och ersättas av ett flertal olika politiska intressen som vill främja eller hindra konfluxen.
Rollpersonerna skulle lika gärna kunna ge sig ut för att stoppa Arn från att kontrollera konfluxen (han slog mig som en smula deprimerande), eller helt i egen sak för att de själva vill kontrollera konfluxen.
Konfluxen i sig är en utmärkt drivkraft, men även den känns som att den skulle kunna gå att ersätta med flera andra motivationer. Bara att stoppa Marjuras och Cruriernas framfart skulle kunna ha varit det faktiska slutmålet, och kampanjen hade i mångt och mycket kunnat fortlöpa precis som vanligt.
För mig är det här ett typexmepel på hur destinationen bara är en ursäkt för den faktiska resan.