Polisens kompetens i Sverige kan kraftigt ifrågasättas.
Låt mig komma med ett antal exempel:
1. Då Thomas Quick skulle vara med och rekonstruera brottsplatserna på mordplatserna hos de mordoffer som han påstått sig ha mördat, blev han vallad som ett får av polisen och tillsagd då han gjorde något fel, som en regisör instruerar en skådespelare ungefär. Han fick även läsa på i polisrapporter och obduktionsprotokoll före dessa "rekonstruktioner". Då han sedan lyckades visa "korrekt" för polisen hur mördaren hade gått till väga tog de skitkorkade poliserna detta som intäckning för att de hade lyckats fånga den skyldige. Här begick svensk polis två kardinalsmisstag som placerar dem i nivå med Dupontarna i Tintin.
Vem som helst av oss medborgare hade också lyckats visa hur vi mördat dessa offer, förutsatt att vi har en IQ över 50 och kan läsa.
2. Palmemordet. Här kan man komma med massor av påpekanden över polisens inkompetens, te.x. att de satta iväg och letade efter mördaren UTAN att först tillfråga vittnena på mordplatsen om dennes signalement!
Sedan tillsatte man idioten Hans Holmér som hade noll kunskap om mordutredningar som chef för Palmegruppen. Hans efterträdare Hans Ölvebro tillhör de klantar och fjantiga vättar som inte begriper att mördare kan skugga sina tilltänkta offer före gärningen. (Den mannen borde ha avskedats utan avgångsvederlag och skickats mycket långt norrut för att gräva diken för resten av livet.)
3. Anna Lindh. Flera dagar efter mordet (längre än så egentligen) ansåg den korkade polisledningen att det inte kunde uteslutas att gärningsmannen var en professionell hitman. Skrattretande. Man behöver inte ens vara speciellt intelligent eller kunnig i gärningsmannaprofilering för att inse att en professionell hitman inte skulle skaffa sitt mordvapen på platsen, slå till på dagtid inför massvis med vittnen, dröja sig kvar på mordplatsen i onödan och dumpa sina kläder längs sin flyktväg. Jag hade kunnat tala om för dem dag 1 att gärningsmannen var en man mellan 18-25 som bodde hemma hos sin mamma eller pappa (dock troligen mamman), att han periodvis sökt psykiatrisk hjälp / psykologhjälp, att han var drogpåverkad vid gärningstillfället och / eller psykotisk och att han är arbetslös eller har ett lågavlönat, okvalificerat arbete där han inte har kontakt med särskilt många människor. Jag hade också sagt till polisen att gärningsmannen inom två dygn från mordet kommer att försöka förändra sitt utseende och uppsöka en frisör.
Jag berättade allt detta för mina rollspelskamrater några dagar efter Anna Linds död. (Ifall någon undrar).
4. Svensk polis lägger mycket oftare ner utredningar av brott av ytterst allvarlig karaktär som misshandel och mord om brottsoffret är fattig, hemlös eller invandrare. Särslilt prostituerade och hemlösa bryr man sig inte om att utreda, även om brottet är ungefär av samma svårighetsgrad som mordet på Anna Lindh.
5. Obducenten och allmänläkaren. Mordet på Catrin da Costa. Här har man missat återigen genom att endast fokusera utredningen på vad allmänläkarens fru påstår att hon fått vet av deras då treåriga dotter. Ändå finns det massor med ANDRA saker som kraftigt misstänkliggör obducenten, mycket starka indicier finns mot den mannen, men dessa spår följdes aldrig upp. Till exempel begick BEVISLIGEN inte hans fru självmord. Hela denna mordutredning är bland det mest patetiska försök till mordutredning som de flesta insatta har hört talas om och läst om.
6. Då jag personligen mordhotades av en fd yrkesmilitär som är fransk fallskärmsjägare, expert på karate och judo och som dömts för mordet på en fyrabarnsfar för ett bråk om en försäkring på 50 kr sade vakthavande befäl vid Uppsalapolisen att jag får återkomma då han gjort något!
7. Då allvarliga misshandelsfall och inbrott drabbat folk jag känner så har polisen dykt upp på brottsplatsen ett dyg eller flera dygn efter att man ringt dem!
Den svenska polisens måtto tycks vara: "Gör så lite som möjligt!"
Skitstövlarna sätter en ära i att vara lata. Leif GW Person har med rätta sagt att svensk polis är latast i världen, även fast fegisen gjorde en pudel efteråt.
Svensk polis rekryteringssystem är sinnesrubbat och allvarligt intelligensbefriat. Den som bestämt dessa regler borde bli latrintömmare istället för det som den sjuke jäveln nu sysslar med. Fram till början på nittiotalet (alltså 1990-) hade man krav på att en svensk polis måste ha minst 43 i skostorlek! Vad i helvete har detta med polisutredningsarbete att göra!?
Idag kräver man fortfarande att poliser skall klara det som dykare och brandmän har som yrkesuppgift att göra: att rädda folk från att drunkna! Vad i helvete har DET med polisutredningsarbete att göra!? Man skall kunna hämta upp en 75 kg tung dockjävel från botten av en tre meter djup swimmingpool. Det är av sådana sinnesrubbade skäl som svensk polis jagar sin egen svans i de flesta mordutredningar. Det är mycket vältränade grottmänniskor med underutvecklade hjärnor som försöker göra arbetet som det krävs intelligens för att göra!
Jag skulle ha kunnat lösa Anna Lindh mordet på 24 timmar, jag skulle sannolikt även ha kunnat bidra mycket befrämjande till en lösning på Palmemordet, Catrin da Costa och många andra mordutredningar, men jag får inte göra det för jag är för dålig på att simma!
Jag vill ha poliser som kan förhindra, stävja och UTREDA brott - inte Kalle Anka poliser som är skitbra på att simma och slå folk på käften och sitta och pilla sig i naveln i polisbilen / kontoret.
Polisen måste någon gång ta sig i kragen och organisera sig som militären, FBI eller amerikansk storstadspolis. Man måste nisha polisarbetet. Olika människor har olika talanger. En bra polis måste inte vara stor och stark och ha stora fötter och vara en jävel på att plaska omkring i vatten.
En bra polis är för mig en som kan gripa min dotters mördare om hon blir mördad eller gripa våldtäcktsmannen som våldtog min dotter. (Exempel bara). Det finns andra yrkeskårer som sysslar med livräddning. POLISEN skall syssla med BROTTSLIGHET.
Ursäkta mitt patos här, men jag brinner för detta ämne och har velat syssla med att utreda mord sedan 1986. Det kommer jag dock aldrig att få göra för svensk polis vill hellre ha en lat dykare som mordutredare.