Nekromanti Polisens framtoning

Wyldstorm

Swordsman
Dokusåpapopularitet som ger auktoritet...

Du, det där är nära hellvetet.. Och den visionen är inte ens "paved with good intentions"... O_O

ripperdoc

Myrmidon
För att fortsätta att inte ta den här tråden på fullt allvar: detta är en svensk polis:

Så vad klagar vi på? :gremwink:

(Ja, det är en högtidsuniform, men ändå)

Storuggla

Champion
Re: Fler polisuniformer världen över...

Äh, vi borde ha mer trafikpoliser!
<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/_sYR43hSdYw&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/_sYR43hSdYw&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Storuggla, observera den ganska tajta uniformen...

krank

Går ondskans ärenden
Re: Vad som saknas i polisens uniformer

med såna nummer skulle de kunna hållas personlig ansvariga
Problemet är väl vilka man i dagsläget måste gå genom för att kunna hålla någon ansvarig... Som (troberg?) sades tidigare i tråden, om man ska gå till polisen och anmäla när polisen gjort något dumt, så blir det förbannat snett. Vem vaktar väktarna, liksom... Bättre då att man som privatperson kan driva saken själv i rätten, utan att gå omvägen in i den polisiära kårandan, där anmälningar mot poliser rutinmässigt glöms bort och utredningar läggs ner för att man mer tror på Kalle nere i cafeterian än nån random kommunistjäval som försöker bråka.

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Och fanns det flera poliser på plats är det definitivt kört, pga den "fina" kårandan av att hålla varandra bakom ryggen.
Fast den fina kårandan tillhör nog inte bara polisen... till exempel på mitt jobb så har det uppstått problem mellan våran snåla chef och nästan alla arbetare på golvet. I normala fall är det ett jäkla käbbel sinsemellan folket på golvet, men när det nu kommer ett utomstående hot så drar gruppmentaliteten igång och alla försvarar varandra.

krank

Går ondskans ärenden
Fast den fina kårandan tillhör nog inte bara polisen...
Nejdå, det har jag inte sagt. Men den är farligare för gemene man när den finns inom en sådan peka-med-hela-handenkår som polisen. Ett gäng bibliotekarier som håller ihop mot yttre hot är liksom inte samma grej.

Observera att det här är ett exempel på en negativt fungerande grupp - det är inte positiv kamratskap att hålla varandra bakom ryggen, det är inte en produktiv gemenskap. Gruppdynamiskt är gruppen rutten. Jag har inte hört om något bättre sätt att hantera ett sådant vansinnigt gruppbeteende än att dela på gruppen i så små delar som möjligt, forma nya grupper, och sätta in chefer eller ledare eller åtminstone folk i varje grupp som faktiskt kan sin grupp-psykologi.

LutherHex

Veteran
Polisens kompetens i Sverige kan kraftigt ifrågasättas.

Låt mig komma med ett antal exempel:
1. Då Thomas Quick skulle vara med och rekonstruera brottsplatserna på mordplatserna hos de mordoffer som han påstått sig ha mördat, blev han vallad som ett får av polisen och tillsagd då han gjorde något fel, som en regisör instruerar en skådespelare ungefär. Han fick även läsa på i polisrapporter och obduktionsprotokoll före dessa "rekonstruktioner". Då han sedan lyckades visa "korrekt" för polisen hur mördaren hade gått till väga tog de skitkorkade poliserna detta som intäckning för att de hade lyckats fånga den skyldige. Här begick svensk polis två kardinalsmisstag som placerar dem i nivå med Dupontarna i Tintin.

Vem som helst av oss medborgare hade också lyckats visa hur vi mördat dessa offer, förutsatt att vi har en IQ över 50 och kan läsa.

2. Palmemordet. Här kan man komma med massor av påpekanden över polisens inkompetens, te.x. att de satta iväg och letade efter mördaren UTAN att först tillfråga vittnena på mordplatsen om dennes signalement!

Sedan tillsatte man idioten Hans Holmér som hade noll kunskap om mordutredningar som chef för Palmegruppen. Hans efterträdare Hans Ölvebro tillhör de klantar och fjantiga vättar som inte begriper att mördare kan skugga sina tilltänkta offer före gärningen. (Den mannen borde ha avskedats utan avgångsvederlag och skickats mycket långt norrut för att gräva diken för resten av livet.)

3. Anna Lindh. Flera dagar efter mordet (längre än så egentligen) ansåg den korkade polisledningen att det inte kunde uteslutas att gärningsmannen var en professionell hitman. Skrattretande. Man behöver inte ens vara speciellt intelligent eller kunnig i gärningsmannaprofilering för att inse att en professionell hitman inte skulle skaffa sitt mordvapen på platsen, slå till på dagtid inför massvis med vittnen, dröja sig kvar på mordplatsen i onödan och dumpa sina kläder längs sin flyktväg. Jag hade kunnat tala om för dem dag 1 att gärningsmannen var en man mellan 18-25 som bodde hemma hos sin mamma eller pappa (dock troligen mamman), att han periodvis sökt psykiatrisk hjälp / psykologhjälp, att han var drogpåverkad vid gärningstillfället och / eller psykotisk och att han är arbetslös eller har ett lågavlönat, okvalificerat arbete där han inte har kontakt med särskilt många människor. Jag hade också sagt till polisen att gärningsmannen inom två dygn från mordet kommer att försöka förändra sitt utseende och uppsöka en frisör.

Jag berättade allt detta för mina rollspelskamrater några dagar efter Anna Linds död. (Ifall någon undrar).

4. Svensk polis lägger mycket oftare ner utredningar av brott av ytterst allvarlig karaktär som misshandel och mord om brottsoffret är fattig, hemlös eller invandrare. Särslilt prostituerade och hemlösa bryr man sig inte om att utreda, även om brottet är ungefär av samma svårighetsgrad som mordet på Anna Lindh.

5. Obducenten och allmänläkaren. Mordet på Catrin da Costa. Här har man missat återigen genom att endast fokusera utredningen på vad allmänläkarens fru påstår att hon fått vet av deras då treåriga dotter. Ändå finns det massor med ANDRA saker som kraftigt misstänkliggör obducenten, mycket starka indicier finns mot den mannen, men dessa spår följdes aldrig upp. Till exempel begick BEVISLIGEN inte hans fru självmord. Hela denna mordutredning är bland det mest patetiska försök till mordutredning som de flesta insatta har hört talas om och läst om.

6. Då jag personligen mordhotades av en fd yrkesmilitär som är fransk fallskärmsjägare, expert på karate och judo och som dömts för mordet på en fyrabarnsfar för ett bråk om en försäkring på 50 kr sade vakthavande befäl vid Uppsalapolisen att jag får återkomma då han gjort något!

7. Då allvarliga misshandelsfall och inbrott drabbat folk jag känner så har polisen dykt upp på brottsplatsen ett dyg eller flera dygn efter att man ringt dem!

Den svenska polisens måtto tycks vara: "Gör så lite som möjligt!"
Skitstövlarna sätter en ära i att vara lata. Leif GW Person har med rätta sagt att svensk polis är latast i världen, även fast fegisen gjorde en pudel efteråt.

Svensk polis rekryteringssystem är sinnesrubbat och allvarligt intelligensbefriat. Den som bestämt dessa regler borde bli latrintömmare istället för det som den sjuke jäveln nu sysslar med. Fram till början på nittiotalet (alltså 1990-) hade man krav på att en svensk polis måste ha minst 43 i skostorlek! Vad i helvete har detta med polisutredningsarbete att göra!?

Idag kräver man fortfarande att poliser skall klara det som dykare och brandmän har som yrkesuppgift att göra: att rädda folk från att drunkna! Vad i helvete har DET med polisutredningsarbete att göra!? Man skall kunna hämta upp en 75 kg tung dockjävel från botten av en tre meter djup swimmingpool. Det är av sådana sinnesrubbade skäl som svensk polis jagar sin egen svans i de flesta mordutredningar. Det är mycket vältränade grottmänniskor med underutvecklade hjärnor som försöker göra arbetet som det krävs intelligens för att göra!

Jag skulle ha kunnat lösa Anna Lindh mordet på 24 timmar, jag skulle sannolikt även ha kunnat bidra mycket befrämjande till en lösning på Palmemordet, Catrin da Costa och många andra mordutredningar, men jag får inte göra det för jag är för dålig på att simma!

Jag vill ha poliser som kan förhindra, stävja och UTREDA brott - inte Kalle Anka poliser som är skitbra på att simma och slå folk på käften och sitta och pilla sig i naveln i polisbilen / kontoret.

Polisen måste någon gång ta sig i kragen och organisera sig som militären, FBI eller amerikansk storstadspolis. Man måste nisha polisarbetet. Olika människor har olika talanger. En bra polis måste inte vara stor och stark och ha stora fötter och vara en jävel på att plaska omkring i vatten. :gremlaugh: En bra polis är för mig en som kan gripa min dotters mördare om hon blir mördad eller gripa våldtäcktsmannen som våldtog min dotter. (Exempel bara). Det finns andra yrkeskårer som sysslar med livräddning. POLISEN skall syssla med BROTTSLIGHET.

Ursäkta mitt patos här, men jag brinner för detta ämne och har velat syssla med att utreda mord sedan 1986. Det kommer jag dock aldrig att få göra för svensk polis vill hellre ha en lat dykare som mordutredare.

magoo

Hero
Kanadensisk Ridande polis!

Mer rödrockar!

Den otäckaste polisuniformen tycker jag är den gamla bruna sydstats-polisuniformen med Stetsonhatt och pilotbrillor. Den har jag fördomar mot genom alla osympatiska snutfilmer jag har sett där skurksnutarna alltid har den uniformen.

Storuggla

Champion
Re: Kanadensisk Ridande polis!

"Den otäckaste polisuniformen tycker jag är den gamla bruna sydstats-polisuniformen med Stetsonhatt och pilotbrillor. Den har jag fördomar mot genom alla osympatiska snutfilmer jag har sett där skurksnutarna alltid har den uniformen."

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/XfbYpUWMwm4&rel=1"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/XfbYpUWMwm4&rel=1" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Du menar sådant? :gremlaugh:

Storuggla, you sounded taller on the radio

magoo

Hero
Fast... då man läser färdiga fall och utredningar (tex styckmordsutredningen som jag själv har läst) så tar man ju en rätt kraftig genväg. Man slipper börja från noll som polisen måste göra i utredningen.

Dra parallellen till rollspel - du hittar en mördad person och Vad Gör Du? Ja, ibland har man tur och kommer på rätt spår direkt och ibland svänger man vänster istället för höger och missar världens enklaste ledtråd. Speciellt om den mördade är utrikesminister och man har världens största press på sig.

Jag tycker att det är makalöst att brottslingar åker fast. Leif GW har kritiserat Umeåpolisen för att ha missat Hagamannen under flera år men så enkelt var det ju inte. Hans egen fru och hans jobbarkompisar hade ju t ex inte den blekaste aning om att det kunde vara han trots alla ledtrådar...

LutherHex

Veteran
Fast... då man läser färdiga fall och utredningar (tex styckmordsutredningen som jag själv har läst) så tar man ju en rätt kraftig genväg. Man slipper börja från noll som polisen måste göra i utredningen.

Dra parallellen till rollspel - du hittar en mördad person och Vad Gör Du? Ja, ibland har man tur och kommer på rätt spår direkt och ibland svänger man vänster istället för höger och missar världens enklaste ledtråd. Speciellt om den mördade är utrikesminister och man har världens största press på sig.

Jag tycker att det är makalöst att brottslingar åker fast. Leif GW har kritiserat Umeåpolisen för att ha missat Hagamannen under flera år men så enkelt var det ju inte. Hans egen fru och hans jobbarkompisar hade ju t ex inte den blekaste aning om att det kunde vara han trots alla ledtrådar...
1. Jag besitter faktiskt kunskaper som är gedigna i hur man utreder mord. Jag skulle faktiskt föredra att driva en utredning från början istället för att läsa om andras. Jag behärskar gärningsmannaprofilering. Förövrigt misstar du dig ifråga om hur jag läser böcker då jag lägger upp en profil. Jag undviker att läsa om andras teorier och vad de har för misstänkta mm. Jag läser om vad man funnit på brottsplatserna och vad en eventuell rättsläkare har skrivit. Samma sak skulle jag kunna göra i verkligheten, fast med fördelen att se saker med egna ögon, ställa frågor mm. Alltså är det svårare att utgå från en bok enligt min metod än att bedriva utredningen i verkligheten.

2. Om man inte klarar pressen och analyserar saker så otroligt fel bara för att den mördade är politiker har man fel yrke.

3. Leif GW Person har faktiskt kritiserat polisen för mycket, inte bara angående Hagamannen och Umeåpolisen som du påpekar.

ripperdoc

Myrmidon
Man skall kunna hämta upp en 75 kg tung dockjävel från botten av en tre meter djup swimmingpool. Det är av sådana sinnesrubbade skäl som svensk polis jagar sin egen svans i de flesta mordutredningar. Det är mycket vältränade grottmänniskor med underutvecklade hjärnor som försöker göra arbetet som det krävs intelligens för att göra!
Sedan när har fysisk styrka och god kondition något att göra med hur intelligent man är? Jag tycker att det är i högsta grad rimligt att kräva av poliser att de är i gott fysiskt skick och att de kan rädda personer. Poliskåren behöver knappast fler lönnfeta och orkeslösa utredare. På vilka sätt vinner poliskåren av att sänka kraven på sin utbildning som du föreslår?

magoo

Hero
Jag tror inte att poliser gör fel för att de vill eller för att de är lata. De gör fel därför att de hamnat på fel spår. Jag tror att det krävs oerhört lite för att börja söka i fel ände. Det skulle förmodligen du göra emellanåt också som brottsutredare, din erfarenhet och ditt kunnande till trots.

Jag vill jämföra med kritiken som riktas mot läkare vid felbehandling. Visst, det är trist att fel begås men jag förutsätter att ingen läkare vill göra fel med flit. Den felbehandlade eller anhöriga blir självklart hur upprörda som helst men det är inte de som behöver börja undersöka en kropp från noll, de har bara facit att det blev tokigt. Då verkar det ju enkelt att vara läkare, eller polis.

Leif GW är bra på att ta fram exempel där han tänkt bättre än polisen. Jag gissar att han även tänker sämre ibland.

krank

Går ondskans ärenden
På vilka sätt vinner poliskåren av att sänka kraven på sin utbildning som du föreslår?
Man skulle kunna ta in mer specialkompetens - jag tror inte att det är plufsigheten hos cheferna som är problemet, ärligt talat.

Sedan när har fysisk styrka och god kondition något att göra med hur intelligent man är?
Nej, just det. Och polisen lär behöva intelligenta brottsutredare. Ändå sorterar man bort beroende på fysisk styrka och god kondition. Man väljer sålunda säkerligen bort en hel del kompetent och intelligent personal.

Lindenius

Swashbuckler
Alltså, jag tycker du verkar förenkla tillvaron för poliser rätt rejält. Nu är ju inte jag påläst på olika fall som du och du har säkert rätt i att vissa utredare kanske borde ha annat jobb…

… men:

Det låter verkligen, precis som Magoo påpekar, som att du löser fallen i efterhand. Du nämner nämligen aldrig komplikationer som att:

1. Vittnen ljuger, är förvirrade, vägrar snacka, eller helt har missuppfattat situationen eller är för rädda för att träda fram.
2. Medierna ställer till en massa. De lämnar uppgifter och spekulerar vilket stundtals gör att utredningar blir överbelastade. I fallet Hagamannen hade man, om jag minns rätt, hundratals olika olika personer som lämnat in namn på misstänkta och således hundratals personer att ta sig genom. Vid åmselemordet kunde de flyende "mördarna" läsa i tidningarna vilka spår de lämnade efter sig och ändra strategi. etc.
3. Dessutom förutsätter du att du har rätt i dina antagen (till exempel Anna Lind-mordet). Här går du ju själv på den största fällan av alla: att vara så säker på sin sak att OM gärningsmannen nu skulle råka bryta mot "profilen" så skulle du genast ha tappat flera timmars arbete, kanske dagar.

//erik. ont i foten

LutherHex

Veteran
. Vittnen ljuger, är förvirrade, vägrar snacka, eller helt har missuppfattat situationen eller är för rädda för att träda fram.
2. Medierna ställer till en massa. De lämnar uppgifter och spekulerar vilket stundtals gör att utredningar blir överbelastade. I fallet Hagamannen hade man, om jag minns rätt, hundratals olika olika personer som lämnat in namn på misstänkta och således hundratals personer att ta sig genom. Vid åmselemordet kunde de flyende "mördarna" läsa i tidningarna vilka spår de lämnade efter sig och ändra strategi. etc.
3. Dessutom förutsätter du att du har rätt i dina antagen (till exempel Anna Lind-mordet). Här går du ju själv på den största fällan av alla: att vara så säker på sin sak att OM gärningsmannen nu skulle råka bryta mot "profilen" så skulle du genast ha tappat flera timmars arbete, kanske dagar.
1. Jag är väldigt duktig på att tolka kroppsspråk och uppmärksammar hur folk talar. I förhör jag bevittnat i dokumentärer har jag omedelbart kunnat peka ut den skyldige som en klart misstänkt person, i flera fall åratal före polisen. Om du fick tillfälle att bevittna mig i action skulle du nog inte tvivla så mycket på min förmåga. Men visst har du rätt i att man skall vara mycket försiktig med vittnen. Att inte fråga om signalement innan man springer iväg för att på måfå leta efter en mördare måste du väl ändå hålla med om är bra korkat? Sedan ytterligare ett påpekande (ifall det nu behövs, jag vet inte): då man konstruerar en gärningsmannaprofil tar man inte alls med vad vittnen säger, man ignorerar dem helt. En profil måste ta avstamp i fakta.

2. För det första skall en profiler inte ta notis om vad som skrivs i medierna och undvika att påverkas av andra i en viss riktning då en profil görs. För det andra borde polisen ges större befogenheter att förhindra att tidningarna publicerar material om utredningen som kan skada den. För det tredje missar du helt poängen med gärningsmannaprofiler: de är ett spaningsinstrument som är till för att sovra blande de misstänkta och fokusera utredningen. De kommer således bäst till sin rätt då de finns många misstänkta.

3. Du missar tydligen att jag hade rätt i samtliga påståenden. :gremlaugh:
Dessa är inte blott antaganden som du kallar dem, utan kvalificerade gissningar från en person som är mycket väl insatt i psykologin och dynamiken i mord. Det har hänt ytterst sällan att en gärningsman kraftigt bryter mot en GMP jag har gjort. Icke alls så som du antar.

I övrigt har du rätt i att en felaktig profil kan styra en utredning åt fel håll.

Om du sätter dig in i ämnet gärningsmannaprofilering en smula kan du nog inse att hela syftet med en GMP är att fokusera en utredning till att leta efter en viss typ av missdådare. Om du tror att vemsomhelst kan begå ett mord på vilket sätt som helst misstar du dig kraftigt. Då tror du dig bättre veta vad hundratals erfarna mordutredare och FBI agenter i USA kommit fram till genom sin yrkeserfarenhet och forskning. Sedan har det även forskats på detta område av kriminalpsykologer och kriminologer i åratal. Både i USA, England, Sverige och ett stort flertal andra länder. Jag tror du gör bäst i att lita på deras yrkeskompetens.

Beteende speglar personlighet. Saker som vad en person har för utbildning, kompetens, körkort, intelligens, resurser både begränsar eller möjliggör för denne att begå ett brott på ett visst sätt. Där pratar vi om modus operandi. Överskottsbeteende däremot, som kriminalpsykologer talar om - och som FBI undervisar om - speglar djupt rotade psykologiska motiv, preferenser, böjelser, sexualitet etc hos gärningsmannen och sådant går helt enkelt inte att fuska med. Då överskottsbeteende upprepas kallar man det för mördarens signatur, ett uttryck myntat av John E. Douglas, som förövrigt var en av de tre pionjärerna som startade upp metoden med gärningsmannaprofilering som ett spaningspolisiärt verktyg. :gremcool:

Gordeg

Hero
Förtroende och fotpatruller

Något jag tror ytterligare skulle förbättra polisens anseende hos folket är om man ökade fotpatrullerna. Idag verkar det som att polisen är alltför underbemannade och flänger mellan brottsplats och brottsplats i sina bilar.
I en purfärsk opinionsundersökning visade det sig att svenskarnas förtroende för polisen är rekordlågt. 58% uppgav att de har stort förtroende. Samtidigt vill nästan samtliga (94%) se fler poliser på gator och torg. Det betyder att även de som inte har stort förtroende för våra snutar vill se fler av dem ute på stan.

Lite motsägelsefullt, men jag tror att de flesta litar på de enskilda polismännen och poliskvinnorna medan polismyndigheten som organisation som genererar lågt förtroende. Till exempel blev ju rikspolischefen tvingad att avgå nyligen och det skedde inte direkt med flaggan i topp.

Gordeg

LutherHex

Veteran
Sedan när har fysisk styrka och god kondition något att göra med hur intelligent man är? Jag tycker att det är i högsta grad rimligt att kräva av poliser att de är i gott fysiskt skick och att de kan rädda personer. Poliskåren behöver knappast fler lönnfeta och orkeslösa utredare. På vilka sätt vinner poliskåren av att sänka kraven på sin utbildning som du föreslår?
Jag har inte påstått att feta människor är intelligentare än vältränade. Vad jag påstår är att det finns faktiskt otränade människor som är bättre på att analysera olika typer av brott än många av de vältränade. Man tänker inte bättre för att man har muskler liksom. Sedan missade du att jag skrev att man bör nisha (felstavat?) polisen. Olika typer av poliser för olika uppgifter. Så gör militären. Så gör FBI. Vad ser du för fel med det?

Jag menar alltså att man kan ha höga fysiska krav för dem som vill bli SWAT / vara med i nationella insatsstyrkan och rätt höga för ordningspoliser, men att ha höga fysiska krav för mordutredare som faktiskt tänker och arbetar på kontor måste du väl ändå inse är dumt? Eller tycker du att det vore bättre om muskelbyggare försöker göra kriminaltekniskt arbete och göra gärningsmannaprofiler istället för att låta tunnisar med stor kompetens för den typen av analyser göra det? Sedan kan man skicka ut de vältränade poliserna för att göra gripandena och andra fysiska insatser. Givetvis kan det även finnas vältränade personer som är extremt duktiga på att analysera brott, men det bör inte vara ett krav, för dessa individer är extremt ovanliga. Du kan väl ändå inte på allvar mena att du tycker svensk polis sköter mordutredningar bra? Då måste du vara ruggigt dåligt insatt i ämnet.

Du menar väl heller inte att Jeane Claude van Damm (Rättstavat?) är att föredra som mordutredare bara för att han är duktig på att slåss och är vältränad framför en kommisarie Morse / Sherlock Holmes / Hercule Poirot typ av person? Eller varför inte jag? Jag är inte särskilt vältränad, men jag kan garantera att jag har stor talang och mycket kunskap om hur man utreder mord ur ett psykologiskt perspektiv.

Poliskåren skall inte rädda personer. Det har vi brandkåren och andra kårer till. Heder åt dem. Poliser måste få större specialistkompetens och då skadar det möjlogheterna genom att kräva en orimlig bredd av kompetens.

Litet tips: Kolla på CSI. Menar du att du tycker att Grissom är inkompetent för att han är lönnfet? Vill du ha ett muskelberg där istället?