bigtimekiller
Veteran
Re: Snälla, snälla, snälla. Lägg av!
Jag glömde bara säga förlåt för det, FÖRLÅT!!!!!!!!!!!!!
Jag glömde bara säga förlåt för det, FÖRLÅT!!!!!!!!!!!!!
I våran grupp så hängde ALLA på www.rollspel.nu, alla hade EON I samt EON II och minst sju moduler per person (vi hör bland de värre). Vi hade alla utom en praktiserat hos neoGames och fick en del moduler (nytt och andrahandssortering), men jag blev ju också fast och företagslojal (köpte EON deluxe av Marco iår och EON II deluxe förhandsbeställde jag av CJS' kusin. (vi var rätt extrema).De tror jag inte på ett dugg. För att ta ett ex: I vårat spelgäng är vi totalt en 20 st. Tre av oss har Eons grundregler. Endast en (jag) av de tre äger mer än tre moduler. Dessutom är jag den enda som hänger på www.rollspel.nu.
Om Kornellas resonemang stämmer så kunde INGEN spela EON 1996. Bara det att alla moduler inte fanns från början (finns inte nu heller) talar emot det.Nej, det måste man inte. Eons grundregler är det enda som egentligen behövs, där står allt man behöver för att spela. Jag fick Eon i julklapp -96. Då fanns inga moduler eller tillägg (förutom rollformulär). Trots det gick det utmärkt att spela. Däremot så tror jag att t.ex. Mutant är ett bättre nybörjarrollspel.
Oavsett om Sveriges ekonomi ser sämre ut nu än 1986 så finns det en viktig skillnad. SVEROK betalar dina rollspel om du är lagom ung (om det är <20 eller <25 vet jag inte). Du behöver inte ha några pengar alls (bara en lokal) för att spela rollspel. 2000-4000 om året räcker gott och väl.Nja, varför tror du att de som spelar Eon har råd att stödköpa produkter, när man på 80-talet inte ens hade råd att köpa Sinkadus. Många som spelar Eon är ju faktiskt i 12-15 års åldern och med tanke på den ekonomiska situation som Sverige befinner sig i, så har man ju inte direkt mer pengar nu än på det glada 80-talet.
Tycker de är trist, då hon dels är administratör och borde vara halvobjektiv iaf, samt att hon säljer EON (kanske inte huvudsakligt levebröd, men ändå). [OT]Iofs gillade jag inte GT bafatt jag sålde den men ändå... Sa det inte till kunderna iaf.[OT]Men du (Kornella) verkar inte gilla Neogames särskilt mycket (bara en känsla jag fått)..? Varför?
Håller med. Klart neoGames gjort mycket för branschen!Jag tror faktiskt att rollspelsbranchen är på väg uppåt. Det känns så med tanke på de nya succé versionerna av Mutant och Drakar & Demoner och Neogames kanonrollspel Eon och Neotech. För tillfället verkar ju Neogames, Riotminds och Järnringen gå riktigt bra och rollspelen säljer väl bättre en på länge!
Du får ursäkta mig om jag verkar lite elak, men vad du säger ovan är just det jag sade i min postning. Låt oss titta lite närmare på vad jag sade:De tror jag inte på ett dugg. För att ta ett ex: I vårat spelgäng är vi totalt en 20 st. Tre av oss har Eons grundregler. Endast en (jag) av de tre äger mer än tre moduler. Dessutom är jag den enda som hänger på www.rollspel.nu.
Du säger själv att ditt "spelgäng" har hela tre stycken grundregler vilket bevisar min tes. Jag sade som bekant att de flesta (notera dock att jag inte sade alla) spelgrupper har mellan tre till sju regelböcker. Därmed så faller din spelgrupp in i mitt exempel.Man får heller inte glömma att de flesta Eongrupper exempelvis verkar ha 2-4 uppsättningar av Eon1-reglerna och 1-3 stycken av Eon2.
Vad det gäller din bror så äger den spelgruppen alltså mellan 2.5 och 5 exemplar av Eon, vilket även det faller in i mitt uttalande. Därmed förstår jag faktiskt inte riktigt din poäng.Och vi är absolut inte unika! En äldre bror spelar också rollspel, bl.a. Eon. I deras grupp (5-10 pers) äger kanske hälften ett ex av Eon..!
Jag känner/kände också en del som började spela med Chronopia och Eon som sina första spel (inte för att jag kan minnas vilka) och jag har aldrig påstått något annat. Vi ser återigen på vad jag skrev:Jag vet att många började spela rollspel med DoD Chronopia och Eon som första spel. Själv så började jag med DoD3 och DoD expert i slutet på 80-talet, men de flesta av mina kompisar började faktiskt spela på allvar med Eon.
Jag säger alltså att det var folk som började spela rollspel under krisen på 90-talet. Men vad jag främst menade med det (om det inte framgick) var att jag inte tror att tillströmningen till spelhobbyn på långa vägar var lika stor som på 80-talet och bestod främst (men inte enbart) av övervintrare. Numera är dock situationen väldigt annorlunda.Neogames och deras produkter har snarare försett hobbyn med konstgjord andning under krisen på 90-talet. Då kan det inte ha varit många som började spela rollspel, utan snarare många som slutade spela.
Jag är övertygad om att rollspelshobbyn upplever en boom just nu. Dock är den inte så stor som på 80-talet, men ändå väldigt stor om man jämför med 90-talet. Jag tror att Sagan om Ringen- och, Harry Potter-filmerna, liksom den allmänna fantasytrenden är anledningen. Jag tror även att DOD6 har betytt mycket för trenden i Sverige liksom D&D3 utomlands. Det har fullkomligt spottats ut rollspel på senaste tiden, mycket tack vare den moderna teknologin som gör det enklare och billigare att producera proffesionella produkter. Men jag ser också vissa stora orosmål som kan sänka denna positiva rollspelstrend som ett korthus. De tingen tänkte jag dock inte gå in på här, kanske någon annan gång.Jag tror faktiskt att rollspelsbranchen är på väg uppåt. Det känns så med tanke på de nya succé versionerna av Mutant och Drakar & Demoner och Neogames kanonrollspel Eon och Neotech. För tillfället verkar ju Neogames, Riotminds och Järnringen gå riktigt bra och rollspelen säljer väl bättre en på länge!
Uppenbarligen skiljer sig våra erfarenheter och uppfattningar helt från varandra. Jag köpte också Eon-reglerna '96 och var väldigt sugen på att spela. Min uppfattning var dock att spelet inte var spelbart i grundutförandet - avsnittet om Mundana var alldeles för kort och innehöll egentligen ingenting användbart.Nej, det måste man inte. Eons grundregler är det enda som egentligen behövs, där står allt man behöver för att spela. Jag fick Eon i julklapp -96. Då fanns inga moduler eller tillägg (förutom rollformulär). Trots det gick det utmärkt att spela.