Nekromanti Populäraste forumet?

Netfeed

Swashbuckler
Re: *fniss*

jag hänger inte riktigt med slutade ala pga Chronopia(som jag förövrigt tycker är ball)?
eller ?

annars så tror jag inte på din teroi jag menar det finn ju även folk som växt i från det hela eller hur? sedan kan det ha kommit till nya grupper som köper mer right?

Baldyr

Hero
www.rollspel.nu:s dagis (fånigt)

I Risings frånvaro (?) tänkte jag bidra med en liten iakttagelse.

Vindhand: Ha, träff! Det där måste ha gjort ont...
Krille: Nähä, det gjorde inte aaalls ont!
Vindhand: Ja, träff igen!
Krille: Nä! Du missade, juh!

Lekledaren (Kornella): Nejdu Krille, lek ordentligt nu...

/Baldyr, som drar slutsatsen att Kornella är född till lekledare, f'låt spelledare, och att Krille egentligen är en dålig rollspelare :gremwink:

Vindhand

Myrmidon
Faktiskt inte. Eonforumet har varit det största forumet konstant under hela forumhistorien.

Vad har det med avatarex betraktan (som rör de senaste dagarnas obalans) att göra?

Vindhand

Myrmidon

Och min teori är att det är den biten som Sinkadus-prenumeranterna, av just den anledningen, är en bättre måttstock på DoDs popularitet.

Jo, och om du inte sitter och tjuvhåller på något bra argument för denna teori är jag rädd att jag är tvungen att bortse från den. Allt talar som sagt emot det och inga egentliga argument _för_ har ju dykt upp så...

Sorry. Jag är fortfarande rätt hel.

*viftar lite*

Näpp, jag har inte rasat ihop än. Jag tror mer på att hugget var så kraftlöst och eggen så slö att jag inte märkte det av den anledningen.

Åh, men det är teorin som har kollapsat... du matade den inte med något egentlig stöd ju. :gremlaugh:

Vindhand

Myrmidon

Är vitsighet någon form av vaccin mot att ha fel?

nej, nej. det (vaccinet) kallas "argument". Vitsighet gör bara upplevelsen trevligare. Argument biter inte alltid oavsett hur bra de är, men ett skämt kan de flesta uppskatta :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon

Då har du inte förstått vad jag ville ha sagt med Sinkadus-teorin.

Sinkadus-teorin säger ungefär följande: 1985-1990 fanns det två sorters spelare: de som var engagerade och de som inte var det. Summan av dessa båda kan mätas i DoDs försäljningssiffror. De som var engagerade kan nog bättre mätas i Sinkadus försäljningssiffror. Nu har läget ändrats. På grund av otillgängligheten, framförallt i form av försäljningsställen, så finns det nästan bara engagerade spelare.

Det låter litet rimligare, mycket för att det är en helt annan teori än den första sinkadusteorin du framförde i denna tråd. citerar:
<blockquote>
Nja, vad jag ville belysa med Sinkadus-teorin är att kärnan med "riktiga rollspelare" (termen används här för att skilja de som aktivt spelar rollspel från julklappsinnehavare, då och då-spelare och testade en gång-spelare) är ungefär konstant.
</blockquote>

vilket hänger ganska bra ihop med det inlägg där teorin lanserades av dig borta i rollspelsforumet där du t.ex. säger:
<blockquote>
Äventyrsspel sålde mitt under åttiotalet i snuskigt höga upplagor. Jag tror inte att det berodde på att det fanns fler spelare, utan att det var inne att köpa spel.
</blockquote>
och:
<blockquote>
Jag tror faktiskt inte att särskilt många av de där ungarna som fick Drakar&Demoner i julklapp någonsin spelade det. De flesta öppnade nog boxen, upptäckte att det saknades spelplan, började läsa regelboken, och gav sedan upp. Sedan fick boxen samla damm. Säljsiffrorna var helt enkelt överhypade och orealistiska och regelboxarna fick förr eller senare följa med pappersinsamlingen.
</blockquote>

M.a.o: du har gått från att påstå att sinkadus mäter folk som spelar rollspel till att påstå att det mäter hur många som är riktigt engagerade rollspelare.
Med tanke på att det huvudsakliga motargumentet mot "sinkadusteorin version 1" var att sinkadusköpare snarast mäter _riktigt engagerade_ och rika spelare snarare än spelare över huvud taget så är det ju kul att "sinkadusteorin version 2" anpassat sig efter detta.

...
Jag sade ju att du inte märkte att klingan fallit. :gremcool:

---
Det är fortfarande en riktigt skakig teori, men efter att du justerat den är den mycket närmare rimlighetshorisonten.

Jag kan nämna några problem med den nya sinkadusteorin som är kvar trots justeringen. I grund och botten är premissen att engagerade spelare köper mycket extramaterial trasig. Det är så nu men behöver inte varit det då. (och jag klipper och klistrar från mig själv eftersom jag är lat):
[color:"blue"]
Lägg därtill att dagens spel är mycket mer beroende av moduler (eftersom detaljerade världar & metaplots och splats har blivit poppis) så är det ganska förståeligt.

Lägg därtill att hobbyns medelålder (och därför också genomsnittliga disponibla inkomst) ökat sedan åttiotalet så är det ännu mer förståeligt.

Lägg dessutom till att minst en av de stora rollspelsproducenterna i sverige aktivt uppmuntrar en "samlarmentalitet" så är det ännu mer förståeligt.

Lägg dessutom till att dåtidens moduler än oftare var äventyr, en modultyp du själv brukar såga som olönsam jämfört med regel/världs-expansioner så är det rent ut sagt ganska självklart.
</font>

Nej, nu är jag trött. Jag tänker gå och lägga mig bakom det skydd som bevisbördan innebär... Gonatt... :gremsmile:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Riotminds har eget forum

Och där hänger en massa DoD-spelare som aldrig hängt på rollspel.nu (och några som hänger här också). Aktiviteten där är enorm jämfört med vad de nånsin varit på rollspel.nu:s DoD-forum, vilket jag tycker är lite förvånande.

Tydligen finns det en massa spelare som inte vill hänga här, utan hellre hänger på Riotminds eget forum. Undrar varför?

Nån som har några idéer kring det?

M.

Helmgast
Ja, det hade ju varit mer märkligt om DoD hade haft sju gånger fler postningar än EON.

Re: Riotminds har eget forum

Eftersom det är tillåtet att posta en massa onödiga meddelanden där, är det lättare hänt att folk som njuter av att fråga saker som "Var bor ni?", "Hur gamla är ni?" och "Vilka saker äger ni till DoD6?".
Nästan 50% av inläggen på DoD6-forumet består av högst två meningar.

Det finns dock ljusglimtar bland all skit. Man måste vaska...länge. :gremsmirk:

Storuggla

Champion
Re: Riotminds har eget forum

Nån som har några idéer kring det?

Måntro de trivs bättre där? Ett eget forum för DoDiter utan några störande diskussioner om "Vilket e de bästa spelet?" eller om ålfiske?

Storuggla, tycker att Riotminds hemsida suger på en Mac med netscape

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För att inte tala om...

...hur hårt det suger med MacOSX och Chimera! Som visserligen är 0.6.0, så vad kan man vänta sig egentligen?

M,

Vindhand

Myrmidon
OT: mac

...hur hårt det suger med MacOSX och Chimera! Som visserligen är 0.6.0, så vad kan man vänta sig egentligen?

Tja, med tanke på hur stor andel av resten av nätet som funkar utmärkt med samma system så ligger nog en del av problemet hos designern snarare än browserlösningen :gremsmile:

www.rollspel.nu funkar t.ex alldeles utmärkt med de flesta browsers. T.o.m lynx funkade sist jag kollade...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo (OT)

Tyvärr verkar Chimera ha lite problem med vissa lösningar som har en massa specialkod. Men det ordnar sig nog till slut.

Magnus

Ezping Orm

Hero
Re: Påtal om Riotminds forum..

Jag har inte kunnat komma in på Riotminds forum på en vecka, varken här hemma eller från jobbet..? Är det någon som har en förklaring?

:gremconfused:

Johan K

Gammal & dryg
Re: Påtal om Riotminds forum..

Försöke åxå...
Men det står bara att sidan inte kan visas...
Kanske åxå har samma serverproblem som rollspel.nu har ibland..

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Snälla, snälla, snälla. Lägg av!

Låt bli sånt där onödigt tjafsande. Ditt tidigare inlägg i samma stil på Eon-forumet är raderat.

Så ett kort tips innan nån blir förbannad: lägg av!

Magnus

Ezping Orm

Hero
Re: Förstår inte riktigt??

Även om den därefter bör fördubblas eftersom alla spelgrupper köper inte extratillbehör till ett såpass komplett rollspel som DoD-grundreglerna trots allt var.

På vilket sätt är de gamla DoD-grundreglerna kompletta, medans Eons-grundregler inte är det (kompletta alltså)?

Ezping Orm

Hero
Sedan finns det faktiskt Neokultister som hoppar in på DoD-forumet och uppför sig illa.

Är du seriös, eller var det ett skämt? Om du är seriös så får du gärna förklara för mig vad du menar, för jag hänger inte med :gremconfused: