Nekromanti Populäraste forumet?

Sodivra

Champion
Haha

"Förlåt förlåt".. Hehe, vad gulligt. :gremsmile:

Själv så föredrar jag att användarna inte ber om ursäkt genom att ändra och ta bort i sina inlägg, utan skriver en ursäkt i tråden. (Så att andra kan se va som hände egentligen.) Såvida det inte är riktigt grovt. Inte för att anklaga dig, bara tipsa..

Sedan så kunde ju inte Magnus veta att du hade bett om ursäkt, eftersom han skrev detta innan du gjorde det.
Nåja, trevligt att du ber om ursäkt iallafall. På forumets vägnar vill jag önska dig lycka till med en ny chans att göra ett gott intryck.. :gremsmile:

Ezping Orm

Hero
Re: Where do you want to go today?

Man får heller inte glömma att de flesta Eongrupper exempelvis verkar ha 2-4 uppsättningar av Eon1-reglerna och 1-3 stycken av Eon2.

De tror jag inte på ett dugg. För att ta ett ex: I vårat spelgäng är vi totalt en 20 st. Tre av oss har Eons grundregler. Endast en (jag) av de tre äger mer än tre moduler. Dessutom är jag den enda som hänger på www.rollspel.nu.

Och vi är absolut inte unika! En äldre bror spelar också rollspel, bl.a. Eon. I deras grupp (5-10 pers) äger kanske hälften ett ex av Eon..!

Man måste helt enkelt köpa modulerna för att kunna få full användning av spelet.

Nej, det måste man inte. Eons grundregler är det enda som egentligen behövs, där står allt man behöver för att spela. Jag fick Eon i julklapp -96. Då fanns inga moduler eller tillägg (förutom rollformulär). Trots det gick det utmärkt att spela. Däremot så tror jag att t.ex. Mutant är ett bättre nybörjarrollspel.

Sedan verkar Eonspelare också vara väldigt företagslojala och rent av stödköper Neogamesprodukter för att stödja verksamheten. (Jag har faktiskt hört liknande resonemang.)

Nja, varför tror du att de som spelar Eon har råd att stödköpa produkter, när man på 80-talet inte ens hade råd att köpa Sinkadus. Många som spelar Eon är ju faktiskt i 12-15 års åldern och med tanke på den ekonomiska situation som Sverige befinner sig i, så har man ju inte direkt mer pengar nu än på det glada 80-talet.

Alla spelgrupper köper inte moduler eller spel heller, en del nöjer sig med grundreglerna (i alla fall förr).

Tro det eller ej, men detsamma gäller även för Eonspelare.

Neogames och deras produkter har snarare försett hobbyn med konstgjord andning under krisen på 90-talet. Då kan det inte ha varit många som började spela rollspel, utan snarare många som slutade spela.

Jag vet att många började spela rollspel med DoD Chronopia och Eon som första spel. Själv så började jag med DoD3 och DoD expert i slutet på 80-talet, men de flesta av mina kompisar började faktiskt spela på allvar med Eon.

Personligen så tycker jag att rollspelsbranchen har Neogames att tacka för mycket och jag tror att DoD6 och Mutant:UA skulle sålt sämre om det inte vore för dem.

Men du (Kornella) verkar inte gilla Neogames särskilt mycket (bara en känsla jag fått)..? Varför? :gremconfused:

.........................................................................................

Jag tror faktiskt att rollspelsbranchen är på väg uppåt. Det känns så med tanke på de nya succé versionerna av Mutant och Drakar & Demoner och Neogames kanonrollspel Eon och Neotech. För tillfället verkar ju Neogames, Riotminds och Järnringen gå riktigt bra och rollspelen säljer väl bättre en på länge! :gremlaugh:

Helmgast
Bra talat! (innehåller dock kritik)

De tror jag inte på ett dugg. För att ta ett ex: I vårat spelgäng är vi totalt en 20 st. Tre av oss har Eons grundregler. Endast en (jag) av de tre äger mer än tre moduler. Dessutom är jag den enda som hänger på www.rollspel.nu.
I våran grupp så hängde ALLA på www.rollspel.nu, alla hade EON I samt EON II och minst sju moduler per person (vi hör bland de värre). Vi hade alla utom en praktiserat hos neoGames och fick en del moduler (nytt och andrahandssortering), men jag blev ju också fast och företagslojal (köpte EON deluxe av Marco iår och EON II deluxe förhandsbeställde jag av CJS' kusin. (vi var rätt extrema).

Nej, det måste man inte. Eons grundregler är det enda som egentligen behövs, där står allt man behöver för att spela. Jag fick Eon i julklapp -96. Då fanns inga moduler eller tillägg (förutom rollformulär). Trots det gick det utmärkt att spela. Däremot så tror jag att t.ex. Mutant är ett bättre nybörjarrollspel.
Om Kornellas resonemang stämmer så kunde INGEN spela EON 1996. Bara det att alla moduler inte fanns från början (finns inte nu heller) talar emot det.

Nja, varför tror du att de som spelar Eon har råd att stödköpa produkter, när man på 80-talet inte ens hade råd att köpa Sinkadus. Många som spelar Eon är ju faktiskt i 12-15 års åldern och med tanke på den ekonomiska situation som Sverige befinner sig i, så har man ju inte direkt mer pengar nu än på det glada 80-talet.
Oavsett om Sveriges ekonomi ser sämre ut nu än 1986 så finns det en viktig skillnad. SVEROK betalar dina rollspel om du är lagom ung (om det är <20 eller <25 vet jag inte). Du behöver inte ha några pengar alls (bara en lokal) för att spela rollspel. 2000-4000 om året räcker gott och väl.
Dock så finns det en del neokultister (kolla EON-forumet), bara det att man släppt limited edition-upplagor (EON I box, EON I deluxe, EON II deluxe) talar ju för att man har fans.

Men du (Kornella) verkar inte gilla Neogames särskilt mycket (bara en känsla jag fått)..? Varför?
Tycker de är trist, då hon dels är administratör och borde vara halvobjektiv iaf, samt att hon säljer EON (kanske inte huvudsakligt levebröd, men ändå). [OT]Iofs gillade jag inte GT bafatt jag sålde den men ändå... Sa det inte till kunderna iaf.[OT]

Jag tror faktiskt att rollspelsbranchen är på väg uppåt. Det känns så med tanke på de nya succé versionerna av Mutant och Drakar & Demoner och Neogames kanonrollspel Eon och Neotech. För tillfället verkar ju Neogames, Riotminds och Järnringen gå riktigt bra och rollspelen säljer väl bättre en på länge!
Håller med. Klart neoGames gjort mycket för branschen!

Vindhand

Myrmidon

Och vi är absolut inte unika! En äldre bror spelar också rollspel, bl.a. Eon. I deras grupp (5-10 pers) äger kanske hälften ett ex av Eon..![/b]

Å andra sidan så är de som faktiskt har väldigt många regelböcker inte heller unika. Det är väldigt mycket vanligare med en samlarattityd hos eonspelare känns det som.

Om såna som du (med få moduler) är vanligare än sådana som samlartomtarna (med massor av moduler) är en svår fråga. I brist på en ordentlig marknadsundersökning kan vi bara slå våra gissningar mot varandra :gremsmile:

Nej, det måste man inte. Eons grundregler är det enda som egentligen behövs, där står allt man behöver för att spela. Jag fick Eon i julklapp -96. Då fanns inga moduler eller tillägg (förutom rollformulär). Trots det gick det utmärkt att spela.

Ett blankt papper går också utmärkt att spela. Det gjorde jag förra månaden och det visade sig bli prisjägaraction i Imperiets tjänst i Star Wars. :gremwink:

Om man ser det så här: Eon till sin ambition är en detaljerad, sammanhängande värld med detaljerade regler för varje upptänkligt område. Om det är vad man vill ha så behöver man fler moduler än om man t.ex. börjar spela med Ghostbusters (som till sin ambition är ett välavgränsat, regellätt spel med lättviktig värld).
Ghostbusters är därför ett komplett spel från första boken. Eon är fortfarnde fyllt med hål. Naturligtvis kan man arbeta runt hålen (t.ex. inte använda odöda tills modulen kommer ut 7 år senare) men det kan man alltid.
Att Eon är (för marknaden) ovanligt fyllt av framåtrefereser till produkter som inte finns ännu gör det hela värre.

Nja, varför tror du att de som spelar Eon har råd att stödköpa produkter, när man på 80-talet inte ens hade råd att köpa Sinkadus.

Anekdotiskt kan jag ju betrakta att jag träffat på flera Eonspelare som pratat om olika stödköp men att jag aldrig träffade en Target-kund som pratade om något sådant. Det bevisar inget men det känns som attityden till spelföretagen ändrats sedan 80-talet (kanske eftersom spelföretagen varit tvugna att ändras :gremsmile:
Frågan är därför inte så mycket om råd som om vilja.

Många som spelar Eon är ju faktiskt i 12-15 års åldern

...Och många är äldre.

Vindhand

Myrmidon
Re: Förstår inte riktigt??

På vilket sätt är de gamla DoD-grundreglerna kompletta, medans Eons-grundregler inte är det (kompletta alltså)?

DoD sade: här är reglerna, monstren och grunkorna. Bygg din värld och börja spela.

Eon sade: här är en del av reglerna (mer om X kommer i modul Y, mer om Z kommer i modul T, utlovat område U verkar inte synas till alls, normalt existerande område W är också frånvarande), här är litet översiktligt om världen (mer om den kommer i ... o.s.v).
Massor av moduler sedan dess har följt mönstret, antingen genom att splittras till två moduler (en som ges ut och behandlar en del av det utlovade området och en eller flera andra som skjuts upp till senare) eller genom att hänvisa till andra moduler som ännu inte finns.

Grovt förenklat, men det illusterar skillnaden...

Vindhand

Myrmidon
Re: Bra talat! (innehåller dock kritik)

Håller med. Klart neoGames gjort mycket för branschen!

Mer specifikt: vad?

(inte menat som kritik, se det som en chans att berömma NG för deras insats.)

Vindhand

Myrmidon
Är du seriös, eller var det ett skämt? Om du är seriös så får du gärna förklara för mig vad du menar, för jag hänger inte med

Jag tycker inte det var något kontroversiellt med det där? Det är väl inget nytt att fans för ett spel ger sig in och bråkar i ett annat spels forum? Det händer i Eonforumet också ibland... för att inte tala om D&D-forumet (nog det hårdast drabbade...

Det har blivit bättre (tycker jag) på alla forum vad gäller den här typen av problem men nog kan jag förstå om det skrämt bort en och annan deltagare...

Kornella

Warrior

Du får ursäkta mig om jag verkar lite elak, men vad du säger ovan är just det jag sade i min postning. Låt oss titta lite närmare på vad jag sade:

Man får heller inte glömma att de flesta Eongrupper exempelvis verkar ha 2-4 uppsättningar av Eon1-reglerna och 1-3 stycken av Eon2.
Du säger själv att ditt "spelgäng" har hela tre stycken grundregler vilket bevisar min tes. Jag sade som bekant att de flesta (notera dock att jag inte sade alla) spelgrupper har mellan tre till sju regelböcker. Därmed så faller din spelgrupp in i mitt exempel.

Och vi är absolut inte unika! En äldre bror spelar också rollspel, bl.a. Eon. I deras grupp (5-10 pers) äger kanske hälften ett ex av Eon..!
Vad det gäller din bror så äger den spelgruppen alltså mellan 2.5 och 5 exemplar av Eon, vilket även det faller in i mitt uttalande. Därmed förstår jag faktiskt inte riktigt din poäng.

Dock vill jag väldigt gärna påpeka att jag använde orden "de flesta (...) verkar", och därmed sade jag inte att alla har det. Självklart finns det alltid undantag som inte passar in i min relativt tydliga uppskattning. Det lär säkert finnas Eon-spelgrupper där ute som bara äger ett ex liksom grupper som äger till och med fler ex än vad jag sade. Dock har jag aldrig hört talas om en Eon-grupp som endast äger ett enda ex av grundreglerna.

Jag vet att många började spela rollspel med DoD Chronopia och Eon som första spel. Själv så började jag med DoD3 och DoD expert i slutet på 80-talet, men de flesta av mina kompisar började faktiskt spela på allvar med Eon.
Jag känner/kände också en del som började spela med Chronopia och Eon som sina första spel (inte för att jag kan minnas vilka) och jag har aldrig påstått något annat. Vi ser återigen på vad jag skrev:

Neogames och deras produkter har snarare försett hobbyn med konstgjord andning under krisen på 90-talet. Då kan det inte ha varit många som började spela rollspel, utan snarare många som slutade spela.
Jag säger alltså att det var folk som började spela rollspel under krisen på 90-talet. Men vad jag främst menade med det (om det inte framgick) var att jag inte tror att tillströmningen till spelhobbyn på långa vägar var lika stor som på 80-talet och bestod främst (men inte enbart) av övervintrare. Numera är dock situationen väldigt annorlunda.

Jag tror faktiskt att rollspelsbranchen är på väg uppåt. Det känns så med tanke på de nya succé versionerna av Mutant och Drakar & Demoner och Neogames kanonrollspel Eon och Neotech. För tillfället verkar ju Neogames, Riotminds och Järnringen gå riktigt bra och rollspelen säljer väl bättre en på länge!
Jag är övertygad om att rollspelshobbyn upplever en boom just nu. Dock är den inte så stor som på 80-talet, men ändå väldigt stor om man jämför med 90-talet. Jag tror att Sagan om Ringen- och, Harry Potter-filmerna, liksom den allmänna fantasytrenden är anledningen. Jag tror även att DOD6 har betytt mycket för trenden i Sverige liksom D&D3 utomlands. Det har fullkomligt spottats ut rollspel på senaste tiden, mycket tack vare den moderna teknologin som gör det enklare och billigare att producera proffesionella produkter. Men jag ser också vissa stora orosmål som kan sänka denna positiva rollspelstrend som ett korthus. De tingen tänkte jag dock inte gå in på här, kanske någon annan gång.

Vad gäller huruvida Eon är ett ofärdigt rollspel eller ej låter jag min sambo (Baldyr) ta hand om, han känner bättre än jag till spelet.

Nella

Baldyr

Hero
Eons inkompletthet

Eftersom det är jag som är Eon-spelare här hemma tänkte jag besvara frågan, trots att den egentligen ställdes till min sambo Kornella. (Hon hänvisade nämligen egentligen till min erfarenhet i den aktuella frågan.)

Nej, det måste man inte. Eons grundregler är det enda som egentligen behövs, där står allt man behöver för att spela. Jag fick Eon i julklapp -96. Då fanns inga moduler eller tillägg (förutom rollformulär). Trots det gick det utmärkt att spela.
Uppenbarligen skiljer sig våra erfarenheter och uppfattningar helt från varandra. Jag köpte också Eon-reglerna '96 och var väldigt sugen på att spela. Min uppfattning var dock att spelet inte var spelbart i grundutförandet - avsnittet om Mundana var alldeles för kort och innehöll egentligen ingenting användbart.

Det kan ju hända att jag var bortskämd i egenskap av tidigare DoD-spelare, men jag tror snarare att det hade att göra med att regelboken kändes Mundana-specifik, varför jag hellre inväntade världsmodulen innan jag påbörjade min kampanj. Därför speltestade jag spelet i Trakorien/Ereb Altor istället.

Det visade sig dock att det i praktiken varken gick att göra en trollkarl eller en präst som rollfigur - det fanns alldeles för få vettiga besvärjelser/ceremonier i grundboken. De besvärjelser som fanns var dels uppdelade i så många olika aspekter att de inte räckte till när man faktiskt skulle konstruera en magiker-rollfigur. Och dels var många besvärjelser oanvändbara då de hänvisade till olika magiska varelser som skulle beskrivas i Mystik & magi (men som mig veterligen fortfarande inte har beskrivits någonstans). Vad gäller präst-rollfigur så fanns endast en religion beskriven, men utan några religions-specifika ceremonier.

Jag fick till slut tag på lite material genom Neogames hemsida, liksom jag köpte Mundana-modulen när den utkom. Innan dess hade jag dock redan upptäckt att djur av olika slag inte heller beskrevs i grundboken. Jag visst alltså inte bara vad de kunte tänkas ha för spelvärden, men inte heller inte hur mycket skada de kunde tänkas orsaka eller tåla. Men det löste jag efter mycket huvudkliande genom egna spelvärden och tämligen avancerade djurformulär. (Föga visste jag att Monster & varelser skulle innehålla ett förenklat skadesystem för djur.)

När Monster & varelser slutligen utkom så var alla mina ansträngningar givetvis förgäves, men det gjorde inte så mycket i sig då jag redan bytt spel (till Västmark). Därför köpte jag inga fler Eon-moduler efter Alver-modulen (som däremot inte kan anses som helt nödvändig).

Faktum är att jag i egenskap av spelhandlare har följt Eon-produktlinjen under en ganska lång tid, och tycker nog att spelet först i fjol blev fullt spelbart. (Med Legender & hemligheter, som avslöjade allt det som Neogames vägrat avslöja om spelvärlden tidigare.) Fast för min egen del känns spelet fortfarande inte helt användbart, eftersom jag gillar skräck-äventyr och mer eller mindre behöver modulen Vandöda & nekromanti... Sedan skulle jag antagligen även invänta Sjöfarare & pirater innan jag skulle påbörja min Eon-kampanj. (Jag gillar båtar och äventyr till havs.)

Min slutsats om Eon är helt enkelt att det dels är ett väldigt detaljerat rollspel - på gott och ont - och dels har tillverkaren - medvetet eller omedvetet - utelämnat viktig information i grundreglerna.

Den höga detaljnivån gör att det blir både svårt och otacksamt att göra egna regler för att täcka de stora hålen i grundreglerna. (Man väntar hellre tills den officiella modulen kommer.) Samma sak gäller i hög grad världen - om man exempelvis gör sin egen beskrivning av Jargien så blir ens eget material "värdelöst" när den officiella versionen väl utkommer. Alternativet vore att inte använda den officiella modulen, men så tror jag att få resonerar. (Det gör inte jag i alla fall.)

Vad gäller luckorna i reglerna och alla hänvisningar till kommande moduler så verkar det faktiskt vara en genomtänkt försäljnings-strategi. Och vad jag har förstått så fungerar det i alla fall...

/Baldyr, som i korthet anser att Eon är synnerligen ospelbart i grundutförandet (om inte annat så finns det andra och mer kompletta spel att tillgå)

Kornella

Warrior
Re: Bra talat! (innehåller dock kritik)

Först och främst vill jag berömma dig för att du gav en objektiv bild om det hela, med dina egna erfarenheter som grund.

"Tycker de är trist, då hon dels är administratör och borde vara halvobjektiv iaf, samt att hon säljer EON (kanske inte huvudsakligt levebröd, men ändå). [OT]Iofs gillade jag inte GT bafatt jag sålde den men ändå... Sa det inte till kunderna iaf.[OT]"

Anledningen till att jag har administratorstatus är att jag tidigare var med i redaktionen och den har helt enkelt hängt med mig sedan dess under några år. Det var dock intressant att veta att min oro var berättigad, det vill säga att allt jag säger kommer färga av sig på redaktionen, vilket vore väldigt trist om så skulle vara fallet. Jag vill alltså påpeka att det jag säger är inget annat än mina egna privata åsikter och på inget vis sammankopplade med wrnus redaktion. Jag deltar på forumet för att säga vad jag själv tycker om saker och ting och prata med likasinnade rollspelsintresserade personer. Jag är alltså inte intresserad av att sätta en munkavle på mig själv, och därför tänker jag ta kontakt med Gardener och be honom ta bort min administratorstatus, då jag absolut inte vill att redaktionen skall riskera lida för något jag säger (oavsett vad det är).

Vad gäller att jag säljer Eon så anser jag inte heller att mina personliga åsikter har med den saken att göra. Tvärtom: om jag säger något negativt om något jag säljer borde väl snarare ses som att jag är trovärdig, då jag faktiskt kan förlora pengar på att säga vissa saker om en viss produkt.

Jag hoppas att jag inte gjort någon ledsen på grund av att jag råkat ha administratorstatus eller på grund av att jag säljer vissa spel som jag samtidigt kan var kritisk mot.

Efter att jag skrivit detta så inser jag väl att det ser lite överdramatiskt ut eller nåt;) Men se det inte som någon sorts dramatiskt försvarstal eller så:).

Nella

Ezping Orm

Hero
För att gå tillbaka till det Kornella skrev:

Sedan finns det faktiskt Neokultister som hoppar in på DoD-forumet och uppför sig illa.

För mig låter det som att Kornella menar att det är just Eon och Neotech spelare som hoppar in på DoD-forumet och beter sig illa. Eller menas något annat??? Det är väl minst lika många DoD-spelare som härjar bland Neoforumen och beter sig illa (visserligen tycker jag inte att det är särskilt farligt i något av forumen)??

Det var ju t.ex. någon DoD-spelare så sent som idag (eller igår blir det väl) som skrev riktigt idiotiska inlägg på Eonforumet. :gremmad:

Ezping Orm

Hero
Re: Eons inkompletthet

Min uppfattning var dock att spelet inte var spelbart i grundutförandet - avsnittet om Mundana var alldeles för kort och innehöll egentligen ingenting användbart.

Men varför kan man inte hitta på en egen värld till Eon, när man kan göra det till DoD? Och sen att grundboken känns Mundana specifik. Vad gör det? Då får man skapa sitt eget Mundana. Varför är ingen information bättre än lite information? Det är väl inte särskilt svårt att stryka det man inte gillar med Mundana, för att ersätta det med egna idéer.

Det visade sig dock att det i praktiken varken gick att göra en trollkarl eller en präst som rollfigur - det fanns alldeles för få vettiga besvärjelser/ceremonier i grundboken.

Trollkarlar går alldeles utmärkt att göra som rollpersoner, men präster blir lite svårare. Där håller jag med dig, Baldyr. Men å andra sidan finns präst överhuvudtaget inte med som yrke i de flesta DoD versioner från 1-4 (jag vet att de finns i DoD6).

Och dels var många besvärjelser oanvändbara då de hänvisade till olika magiska varelser som skulle beskrivas i Mystik & magi (men som mig veterligen fortfarande inte har beskrivits någonstans).

De beskrevs faktiskt i Mystik & Magi! :gremtongue:

Den höga detaljnivån gör att det blir både svårt och otacksamt att göra egna regler för att täcka de stora hålen i grundreglerna. (Man väntar hellre tills den officiella modulen kommer.) Samma sak gäller i hög grad världen - om man exempelvis gör sin egen beskrivning av Jargien så blir ens eget material "värdelöst" när den officiella versionen väl utkommer. Alternativet vore att inte använda den officiella modulen, men så tror jag att få resonerar. (Det gör inte jag i alla fall.)

När det gäller världen så diskuterades det nyss på Eon-forumet. Läs gärna den tråden om ni har tid! (Jag kan tyvärr inte länka :gremconfused:)

Faktum är att jag i egenskap av spelhandlare har följt Eon-produktlinjen under en ganska lång tid, och tycker nog att spelet först i fjol blev fullt spelbart. (Med Legender & hemligheter, som avslöjade allt det som Neogames vägrat avslöja om spelvärlden tidigare.) Fast för min egen del känns spelet fortfarande inte helt användbart, eftersom jag gillar skräck-äventyr och mer eller mindre behöver modulen Vandöda & nekromanti... Sedan skulle jag antagligen även invänta Sjöfarare & pirater innan jag skulle påbörja min Eon-kampanj. (Jag gillar båtar och äventyr till havs.)

Och i vilket rollspel inkluderas allt det här i Grundreglerna? Det som Eon's grundregler saknar är några monster & varelser, men utöver det så tycker jag att det är mer komplett än de flesta andra svenska rollspel. Så det så :gremwink:

Sen så är det mesta här inte riktat till Baldyr, utan till den/de som tycker att gamla grundreglerna till DoD (version 1-3) är mer komplett än vad Eons grundregler är...

Ezping Orm

Hero

Jag missuppfattade dig nog. Det jag ville berätta var att 1 av 7 i våran spelgrupp äger ett exemplar Eon. Jag uppfattade det (felaktigt) som att du menade en spelgrupp på 4-5 personer. Vilket skulle betyda att så gott som alla i gruppen ägde ett paket Eon.

Så jag tolkade det fel.

Men jag tycker att ett (1) rollspel på sju (7) personer är ganska lite. Och det var det jag ville få fram!

Vindhand

Myrmidon
Det är väl minst lika många DoD-spelare som härjar bland Neoforumen och beter sig illa (visserligen tycker jag inte att det är särskilt farligt i något av forumen)??

Jag har inte räknat... Min subjektiva åsikt är att forumet är Eonvänligare än vad det är DoD-vänligt. Det kan bero på mycket (t.ex. är NGs närvaro ganska stark i jämförelse mot t.ex. Riotminds (eller Targets ;))

Det var ju t.ex. någon DoD-spelare så sent som idag (eller igår blir det väl) som skrev riktigt idiotiska inlägg på Eonforumet.

Vad får dig att tro att han var DoD-spelare?

Ezping Orm

Hero

Om såna som du (med få moduler) är vanligare än sådana som samlartomtarna (med massor av moduler) är en svår fråga. I brist på en ordentlig marknadsundersökning kan vi bara slå våra gissningar mot varandra

Jag har aldrig skrivit att jag äger få moduler. :gremshocked: Herre min skapare, jag har ju allt som utkommit till Eon, förutom Eon II boxen och Eon II Deluxe (visserligen har jag nästan allt till alla versioner av DoD också!).

Jag gissar att samlarna inte är specifikt för Neogames rollspel, utan att de är lika vanliga bland andra svenska rollspel. Se bara hur eftertraktade gamla DoD-prylar är.

Anekdotiskt kan jag ju betrakta att jag träffat på flera Eonspelare som pratat om olika stödköp men att jag aldrig träffade en Target-kund som pratade om något sådant.

Det är väl bara possitivt för Neogames. Att spelarna gillar rollspelen så mycket, att de t.o.m. stödköper produkter. Fast jag tycker nog att "stödköpa" klingar lite negativt i mina öron.. Neogames klarar sig nog även utan dessa s.k. "stödköp".

Vindhand

Myrmidon
Re: Eons inkompletthet

Trollkarlar går alldeles utmärkt att göra som rollpersoner, men präster blir lite svårare. Där håller jag med dig, Baldyr. Men å andra sidan finns präst överhuvudtaget inte med som yrke i de flesta DoD versioner från 1-4 (jag vet att de finns i DoD6).

...och din poäng är?

Jag har "munk" i min version f.ö...

Sen så är det mesta här inte riktat till Baldyr, utan till den/de som tycker att gamla grundreglerna till DoD (version 1-3) är mer komplett än vad Eons grundregler är...

{elak}
Tja... (tittar på v3) det hänvisar inte till någon "kommande" modul. Det _har_ regler för gifter, odöda, drakar, demoner o.s.v. Det tar inte upp yrken som det saknar delar till. De varelser som kan frammanas beskrivs också i magikapitlet i samma bok. Det har vikter (belastningsmätare i.a.f.) i sina utrustningslistor. Det har ett skadesystem som fungerar även för djur.
{/elak}

Visst är många områden avsevärt mycket mindre detaljerade, men de behandlas ju. Den som ville ha med en drake kunde få det direkt... man behövde inte vänta i 5-10 år på att rätt modul skulle komma ut :gremsmile:

Vindhand

Myrmidon

Det är väl bara possitivt för Neogames.

Självklart, ju fler som köper desto bättre går affärerna... Men det innebär ju i så fall att folk faktiskt stödköper produkterna vilket var vad du vände dig emot.

Neogames klarar sig nog även utan dessa s.k. "stödköp".

Svårt att uttala sig om... jag vet inte ens hur bra de säljer.

Ezping Orm

Hero
Vad får dig att tro att han var DoD-spelare?

Han/Hon skrev att han tyckte att D&D var mycket bättre, och personen i fråga menade Drakar & Demoner. Vilket fick mig att tro att personen var en DoD-spelare.

Strunt samma! Det spelar faktiskt ingen roll. Det jag vill få fram är att det är larvigt att säga att Neokultisterna kommer och skrämmer iväg folk från DoD forumet.