wilper
Gubevars en rätt produktiv människa.
Nja, finner man glädjen i själva konstruerandet snarare än i resultatet är det onödigt. Men det är väl upp till var och en i slutändan.
Det här är jättebra, men jättesvårt. I en tråd om något liknande beskriver jag ett begrepp jag kallar "fästytor". Jag har inte teoretiserat färdigt, men jag gillar verkligen idén att fokusera presentationen av spelvärlden på så sätt, att olika delar av den liksom naturligt passar ihop på olika dynamiska sätt för att forma konkreta äventyrsidéer.Mikael Johansson said:-Inget introduktionsäventyr, eller andra äventyr. Istället många spelidéer som man kan kombinera om så önskas.
Inhoppande tycker jag låter fetingbra. Det är nåt som ofta saknas, tycker jag. Sedan tycker jag ju om rollpersonsmakande utan slump också =)Mikael Johansson said:-Förslag på drop-in-spelande. Hur en ny spelare hoppar in mitt i ett spelmöte.
-Förslag på hur spelledaren presenterar inhopparen
-Inhopparen kommer kunna göra en rollperson enkelt på egen hand, helt utan slumpslag.
Ett tips kan vara att inte försöka få in hur mycket som helst i grundboken - på samma sätt som nybörjare gillar tydliga regler, så tror jag att tydliga saker för rollpersonen att hålla på med är en bra grej...Mikael Johansson said:-Väldigt bred spelvärld där allt från detektivarbete till infångandet av förhistoriska djur som löper amok, eller att rollpersonen möter sig själv kan inträffa.
Man kan göra mycket med t6:or, tänk bara på att matte är jobbigt =)Mikael Johansson said:Färdighetsslagen är vad jag vet ganska unika. De utgår ifrån att "även en trasig klocka går rätt..." och "även solen har sina fläckar" Om den absolut sämsta rollpersonen försöker göra det absolut omöjligaste kommer han ha ca 3% chans att lyckas. Om den absolut skickligaste personen skall lyckas med det allra enklaste har han ca 99.99% chans att lyckas. Alltså enbart en tiondels promilles chans att misslyckas då. Allt detta enbart med hjälp av T6:or. Detta då jag personligen tycker det är viktigt att en slumfaktor finns möjlig i samtliga sammanhang. Sen är det upp till spelledaren om den skall utnyttjas eller inte.
Jag tror att det går att utforma personlighetsdrag som fungerar så att de egentligen inte kräver några vidare skådespelartalanger från spelarens sida. Istället för bonus "för gott rollspelande" så kanske rollpersonen får någon form av "ödespoäng" ("hjältepoäng") som kan användas för att t.ex köpa sig omslag eller liknande, när de spelar i linje med sina personlighetsdrag. Det viktiga är då inte att man spelar väl, utan att spelaren uppmuntras att experimentera med sin rollperson och testa på saker... Som hjälp till nybörjare tror jag det kan vara ovärderligt.Mikael Johansson said:En sak är jag dock väldigt villrådig på. Om jag ska ha med olika karaktärsdrag. OM jag skall ha de kommer de vara frivilliga, men man får bonusar om man har dem och följer dem.
Fördelen är ju att det främjar just rollspelande och det ger en tydlig ram HUR man ska rollspela sin person. Nackdelen är att det kan skrämma nybörjare som inte vill/kan/vågar rollspela på den nivån.
Tja, eftersom det ändå är litet så någonstans mellan 75-150:- beroende på kvalitet och så.En fråga till er alla, vad tycker ni ett litet men välgenomarbetat och genomtänkt rollspel bör kosta?
I grunden tycker jag inte att färdighetssystemet som du beskriver det låter speciellt "unikt". Att även den bästa kan misslyckas och den oerfarnaste kan lyckas finns ofta reflekterat i alla trad-spel.(DnD och DoD's T20 system?).Färdighetsslagen är vad jag vet ganska unika. De utgår ifrån att "även en trasig klocka går rätt..." och "även solen har sina fläckar" Om den absolut sämsta rollpersonen försöker göra det absolut omöjligaste kommer han ha ca 3% chans att lyckas. Om den absolut skickligaste personen skall lyckas med det allra enklaste har han ca 99.99% chans att lyckas. Alltså enbart en tiondels promilles chans att misslyckas då. Allt detta enbart med hjälp av T6:or. Detta då jag personligen tycker det är viktigt att en slumfaktor finns möjlig i samtliga sammanhang. Sen är det upp till spelledaren om den skall utnyttjas eller inte.
För ett pris på 75 kronor för en bok i färg skulle jag troligen inte börja gå med vinst fören efter över 1000 sålda exemplar, troligen fler. Rätta mig gärna om jag har fel.solvebring said:Tja, eftersom det ändå är litet så någonstans mellan 75-150:- beroende på kvalitet och så.En fråga till er alla, vad tycker ni ett litet men välgenomarbetat och genomtänkt rollspel bör kosta?
Produkten är väl utan tvekan en bok, och då ska momsen vara därefter. Det är först om du skulle paketera den i en låda och skicka med tärningar som det börjar uppstå tvekan.Dessutom vet jag fortfarande inte om det är 6% eller 25% moms som gäller. Verkar ju vara lite godtyckligt.
Hur tänker du då? Jag tror du har missuppfattat mitt regelsystem. Det är inte kritik mot dig, snarare mot mig som antagligen har varit otydlig i förklaringen.wilper said:En powergamer sätter naturligtvis bara en tärning i grundegenskaperna, det blir ju svårare att lyckas med svåra saker ju fler tärningar man har.
16% chans att lyckas även med det som är omöjligt svårt är ju inte så illa...
Jag kan inte svara på frågan om sidantalet, men om tryckkvalitén -- den blir alldeles utmärkt. Jag har tryckt upp mitt spel där, och det är i färg (och färre än 48 sidor). Jag kan inte demonstrera det över internet, tyvärr, men om du är riktigt nyfiken kan du köpa ett exemplar.Publit verar ju suveränt. Tyvärr verkar man bara kunna få inlaga i färg om boken har max 48 sidor. Eller har jag missat något på deras hemsida?
Hur blir tryckkvaliteten där?
Det går att stoppa in enskilda färgsidor också, men de har inte hunnit uppdatera infon på hemsidan. Mitt spel Evolutionens Barn är på 100 sidor jämnt och jag har flera färgsidor (inte många, 4-5 stycken eller så). Tips kan vara att maila och fråga, Per brukar vara rätt snabb på mail. Hälsa från Mikael Bergström =)Mikael Johansson said:Publit verar ju suveränt. Tyvärr verkar man bara kunna få inlaga i färg om boken har max 48 sidor. Eller har jag missat något på deras hemsida?
Hur blir tryckkvaliteten där?