Nekromanti Presentation och nytt rollspel!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nja, finner man glädjen i själva konstruerandet snarare än i resultatet är det onödigt. Men det är väl upp till var och en i slutändan.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mikael Johansson said:
-Inget introduktionsäventyr, eller andra äventyr. Istället många spelidéer som man kan kombinera om så önskas.
Det här är jättebra, men jättesvårt. I en tråd om något liknande beskriver jag ett begrepp jag kallar "fästytor". Jag har inte teoretiserat färdigt, men jag gillar verkligen idén att fokusera presentationen av spelvärlden på så sätt, att olika delar av den liksom naturligt passar ihop på olika dynamiska sätt för att forma konkreta äventyrsidéer.

Däremot vill jag nog uppmuntra dig att göra ett försök att skriva ett introduktionsäventyr. Om du så måste be någon annan skriva det. Ett introduktionsäventyr är nämligen bra på flera saker:

- Det ger en fingervisning om hur spelet är tänkt att spelas.
- Det ger en fingervisning om vilka rollpersonerna förväntas vara och hur de förväntas agera.
- Det ger en introduktion till världen och reglerna.

Jag tror, att det går att skriva introduktionsäventyr man inte måste plugga in, och som inte är helt linjära - men som ändå håller nybörjaren i handen och leder den genom spelandet/spelledandet det där allra första spelmötet. Jag tror att det är svårt för nybörjare att spontanbygga ihop sitt allra första äventyr.

Alltså, introduktionsäventyr är bra - även när de är linjära, även om de kanske nästan aldrig spelas. Coriolis är ett rätt nytt svenskt spel, och det är absolut inte jättedåligt - men innan det första äventyret kom ut var även mycket erfarna rollspelare tämligen villrådiga vad gäller hur spelet förväntades spela. Nu tycker jag inte att det äventyret var så bra, men plötsligt visste jag hur det var tänkt - och kunde bygga eget.

Mikael Johansson said:
-Förslag på drop-in-spelande. Hur en ny spelare hoppar in mitt i ett spelmöte.
-Förslag på hur spelledaren presenterar inhopparen
-Inhopparen kommer kunna göra en rollperson enkelt på egen hand, helt utan slumpslag.
Inhoppande tycker jag låter fetingbra. Det är nåt som ofta saknas, tycker jag. Sedan tycker jag ju om rollpersonsmakande utan slump också =)

Mikael Johansson said:
-Väldigt bred spelvärld där allt från detektivarbete till infångandet av förhistoriska djur som löper amok, eller att rollpersonen möter sig själv kan inträffa.
Ett tips kan vara att inte försöka få in hur mycket som helst i grundboken - på samma sätt som nybörjare gillar tydliga regler, så tror jag att tydliga saker för rollpersonen att hålla på med är en bra grej...

Mikael Johansson said:
Färdighetsslagen är vad jag vet ganska unika. De utgår ifrån att "även en trasig klocka går rätt..." och "även solen har sina fläckar" Om den absolut sämsta rollpersonen försöker göra det absolut omöjligaste kommer han ha ca 3% chans att lyckas. Om den absolut skickligaste personen skall lyckas med det allra enklaste har han ca 99.99% chans att lyckas. Alltså enbart en tiondels promilles chans att misslyckas då. Allt detta enbart med hjälp av T6:or. Detta då jag personligen tycker det är viktigt att en slumfaktor finns möjlig i samtliga sammanhang. Sen är det upp till spelledaren om den skall utnyttjas eller inte.
Man kan göra mycket med t6:or, tänk bara på att matte är jobbigt =)

Jag brukar utgå från det här:

Lättast är jämförelser; det går snabbt att se om två tärningar visar lika, eller vilken som är högre, eller om en tärning visar högre eller lägre än ett värde.

Sedan kommer addition, men då bör man hålla antalet additioner nere. 3+15 kan de flesta ta i huvudet förhållandevis snabbt, men inte 3+15+8+2+1+3+5+1.

Därefter subtraktion. Det är inte alla som kan ta 15-8 i huvudet...

Och slutligen multiplikation och division, som helst bör undvikas. Möjligen kan man tänka sig fördubblingar eller halveringar, men multiplicera med tre eller dela med fem under spel är inte så kul.

Mikael Johansson said:
En sak är jag dock väldigt villrådig på. Om jag ska ha med olika karaktärsdrag. OM jag skall ha de kommer de vara frivilliga, men man får bonusar om man har dem och följer dem.
Fördelen är ju att det främjar just rollspelande och det ger en tydlig ram HUR man ska rollspela sin person. Nackdelen är att det kan skrämma nybörjare som inte vill/kan/vågar rollspela på den nivån.
Jag tror att det går att utforma personlighetsdrag som fungerar så att de egentligen inte kräver några vidare skådespelartalanger från spelarens sida. Istället för bonus "för gott rollspelande" så kanske rollpersonen får någon form av "ödespoäng" ("hjältepoäng") som kan användas för att t.ex köpa sig omslag eller liknande, när de spelar i linje med sina personlighetsdrag. Det viktiga är då inte att man spelar väl, utan att spelaren uppmuntras att experimentera med sin rollperson och testa på saker... Som hjälp till nybörjare tror jag det kan vara ovärderligt.

solvebring

Superhero
En fråga till er alla, vad tycker ni ett litet men välgenomarbetat och genomtänkt rollspel bör kosta?
Tja, eftersom det ändå är litet så någonstans mellan 75-150:- beroende på kvalitet och så.

Siffner_UBBT

Veteran
Färdighetsslagen är vad jag vet ganska unika. De utgår ifrån att "även en trasig klocka går rätt..." och "även solen har sina fläckar" Om den absolut sämsta rollpersonen försöker göra det absolut omöjligaste kommer han ha ca 3% chans att lyckas. Om den absolut skickligaste personen skall lyckas med det allra enklaste har han ca 99.99% chans att lyckas. Alltså enbart en tiondels promilles chans att misslyckas då. Allt detta enbart med hjälp av T6:or. Detta då jag personligen tycker det är viktigt att en slumfaktor finns möjlig i samtliga sammanhang. Sen är det upp till spelledaren om den skall utnyttjas eller inte.
I grunden tycker jag inte att färdighetssystemet som du beskriver det låter speciellt "unikt". Att även den bästa kan misslyckas och den oerfarnaste kan lyckas finns ofta reflekterat i alla trad-spel.(DnD och DoD's T20 system?).
Att det sedan görs med andra tärningar är inte relevant.
Av egen erfarenhet så det unika "systemet" jag hade gjort och pillat med ett tag visade sig redan blivit tänkt.
Tips: Du kommer tjäna på att lägga upp ditt system så det kan öppnas för kritik så fort som möjligt :gremsmile:

Siffner, som bara säger vad han tycker utan att försöka vara otrevlig.

Telash

Swordsman
solvebring said:
En fråga till er alla, vad tycker ni ett litet men välgenomarbetat och genomtänkt rollspel bör kosta?
Tja, eftersom det ändå är litet så någonstans mellan 75-150:- beroende på kvalitet och så.
För ett pris på 75 kronor för en bok i färg skulle jag troligen inte börja gå med vinst fören efter över 1000 sålda exemplar, troligen fler. Rätta mig gärna om jag har fel.
150kr tycker jag personligen är mer skäligt. Min förhoppning är att sälja för 129kr men det beror på hur schysst pris jag kan få från tryckerier. Dessutom vet jag fortfarande inte om det är 6% eller 25% moms som gäller. Verkar ju vara lite godtyckligt.

krank

Tänker du köra via traditionella tryckerier och hålla dig med lager och så, eller har du kollat på Print-on-demand? Publit har rätt vettiga priser och hög kvalitet överlag. Dessutom kan man då ha färg på bara utvalda sidor (de med bilder)...

Fördelen med print-on-demand är att du aldrig får slut på böcker, s a s. Du behöver inte hålla något lager. Nackdelen är aningen högre tryckkostnad. Brukar hursomhelst vara ett bra ställe att börja som rollspelsmakare.

Telash

Swordsman
Först och främst. Det här är verkligen ett fantastiskt ställe, en guldgruva för tips och råd. Alla är otroligt hjälpsamma. Självklart ska jag dela med mig av mina egna idéer också. Ni får ha lite överséende med en som är mer van vid en sniknare kulturvärld. Jag har fattat att rollspelsmakandet är en helt annan grej. Så här delar jag med mig av mitt tärningssystem. Ska bli intressant att se om det är lättförstått.

Tidigare i reglerna bestämmer man ett värde på de 5 grundegenskaperna och de 16 färdigheterna. Samtliga har de ett värde på 1 till 5.
Det finns en 6:e grundegenskap med underfärdigheter som heter ESP. Dessa har Medium och en världsomfattande sekt vid namn Ljusfolket.

Handlingsslag
Varje gång det ska avgöras om rollpersonen klarar av att utföra en handling som kräver en färdighet gör man ett handlingsslag. Detta delas in i två moment. Nämligen färdighetsslag och motståndsslag.
Färdighetsslag: Färdighetens grundegenskap visar hur många tärningar man skall slå. Färdigheten visar sedan vad man skall slå lika med eller under för att lyckas med slaget. De tärningar som lyckas används sedan i motståndsslaget.

Exempel: Hadar ska lägga ett föband på sin kollega. Hadar har 4 i Minne (sin är grundegenskapen Medicin baseras på och 3 i Medicin. Hadar ska alltså slå fyra tärningar (sitt Minne) och för att lyckas slå 3 eller lägre (sitt värde i Medicin.) Han slår 4+2+5+3. Två tärningar har alltså lyckats.

Motståndsslag: Olika saker har olika lätt att lyckas. Därför bestämmer spelledaren ett motståndsvärde för det man ska utföra. Man slår lika många tärningar som antalet lyckade tärningar i färdighetsslaget. Om minst en tärning blir högre än motståndsvärdet har man lyckats med handligen. Om samtliga tärningar är lika med eller lägre än motståndsvärdet har man mysslyckats, trots att man lyckades på ett eller flera slag i Färdighetsslaget.
För något normalsvårt är ett riktvärde 2 eller 3. För något rutinmässigt värde 0. Värde 0 medför automatisk framgång om man lyckades med minst en tärning på färdighetsslaget.
Motståndsslag slås normalt av spelledaren. Dolt om han så önskar.
I strid räknas försvararens Undvika som motståndsvärde.

Exempel: Hadar lyckades med två tärningar i förra momentet. Spelledaren ska nu slå ett motståndsslag. Han bedömmer att motståndsvärdet är lågt, bara 1 då Hadar har lagt många förband förut. SL slår lika många tärningar som lyckade slag, nämligen 2. Resultatet blir 4+1. Ett motståndsslag misslyckades alltså. Detta räcker och Hadar lyckades lägga ett bra förband.

wilper

En powergamer sätter naturligtvis bara en tärning i grundegenskaperna, det blir ju svårare att lyckas med svåra saker ju fler tärningar man har.

16% chans att lyckas även med det som är omöjligt svårt är ju inte så illa...

Telash

Swordsman
Tack Krank. Jag ska helt klart överväga att ha med ett introduktionsäventyr. Men det är en utrymmesfråga också.

Telash

Swordsman
Det används en särskild poängpott till grundegenskaper, och en annan poängpott till färdigheter. Så power-gamerns idé kommer inte att fungera.

wilper

Re: Introäventyr

Du kan ju iofs släppa intro-äventyret som en PDF om du nu vill hålla grundboken tunn.

Ett introäventyr är väldigt talande för hur ett spel är tänkt att spelas och vad man skall göra av det. Jag avråder från att skippa det helt och hållet.

Förmodligen har du ett äventyr som du spelat om och om igen under speltesterna. Städa upp det och använd som introäventyr.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag svarar bara på prisfrågan i det här inlägget. För ett spel i den storleken helt i färg skulle jag tycka att 200 kr vore ett rimligt pris, men om det verkar intressant skulle jag kunna tänka mig att betala även ett högre pris än så. Formatet låter trevligt under förutsättning att det är mindre än A4, till exempel i samma storlek som regelböckerna i Äventyrsspels boxar.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Moms

Dessutom vet jag fortfarande inte om det är 6% eller 25% moms som gäller. Verkar ju vara lite godtyckligt.
Produkten är väl utan tvekan en bok, och då ska momsen vara därefter. Det är först om du skulle paketera den i en låda och skicka med tärningar som det börjar uppstå tvekan.

/tobias

Telash

Swordsman
Ja, böckerna är tänkt att vara i samma storlek som äventyrsspels regelböcker. Alltså G5. Kanske är jag som är lite gammalmodig, men jag gillar det formatet :gremsmile:

Telash

Swordsman
Re: Introäventyr

Ingen dum idé. Jag funderar faktiskt på att släppa alla eventuella expansioner och äventyr på pdf gratis. Men än så länge ligger inga direkta expansioner i planerna.

Telash

Swordsman
Publit verar ju suveränt. Tyvärr verkar man bara kunna få inlaga i färg om boken har max 48 sidor. Eller har jag missat något på deras hemsida?
Hur blir tryckkvaliteten där?

Telash

Swordsman
wilper said:
En powergamer sätter naturligtvis bara en tärning i grundegenskaperna, det blir ju svårare att lyckas med svåra saker ju fler tärningar man har.

16% chans att lyckas även med det som är omöjligt svårt är ju inte så illa...
Hur tänker du då? Jag tror du har missuppfattat mitt regelsystem. Det är inte kritik mot dig, snarare mot mig som antagligen har varit otydlig i förklaringen.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Tryck

Publit verar ju suveränt. Tyvärr verkar man bara kunna få inlaga i färg om boken har max 48 sidor. Eller har jag missat något på deras hemsida?
Jag kan inte svara på frågan om sidantalet, men om tryckkvalitén -- den blir alldeles utmärkt. Jag har tryckt upp mitt spel där, och det är i färg (och färre än 48 sidor). Jag kan inte demonstrera det över internet, tyvärr, men om du är riktigt nyfiken kan du köpa ett exemplar.

/tobias

krank

Mikael Johansson said:
Det går att stoppa in enskilda färgsidor också, men de har inte hunnit uppdatera infon på hemsidan. Mitt spel Evolutionens Barn är på 100 sidor jämnt och jag har flera färgsidor (inte många, 4-5 stycken eller så). Tips kan vara att maila och fråga, Per brukar vara rätt snabb på mail. Hälsa från Mikael Bergström =)

(Och så kan du köpa ett ex av Evolutionens Barn om du vill ha exempel på hur det kan se ut med tryck; färg och allt. Betala vad du tycker det är värt dock minst tryckkostnad. Mer info finns på hemsidan.)

Telash

Swordsman
Rollspelets handlingsbas bygger på att ett företag som kallas Firman för några år sen gjorde tidsresor, något som ansågs vara omöjligt av andra forskare. När de väl reste var många forskare rädda för en paradox.
Tidresorna genomförs, men ingen kommer tillbaka. Det skapar en kedjereaktion där dimensionerna börjar implodera. Det bygger väldigt löst på strängteorin, att universum har minst 10 dimensioner. Implosionen sker långsamt, vilket gör att gränserna mellan tid och rum börjar suddas ut. Människor och byggnader börjar flyttas i både tid och rum. Man själv kan vara vid flera tidpunkter samtidigt och så vidare.
Tanken är att kunna skapa lite psykadelisk skräck för de äldre och seriösare, möte med en favoritkompositör från 1800-talet kanske, eller varför inte dinosauriejakt för de yngre :gremsmile: