wilper
Fast i vinkelvolten.
Nja, finner man glädjen i själva konstruerandet snarare än i resultatet är det onödigt. Men det är väl upp till var och en i slutändan.
Mikael Johansson said:-Inget introduktionsäventyr, eller andra äventyr. Istället många spelidéer som man kan kombinera om så önskas.
Mikael Johansson said:-Förslag på drop-in-spelande. Hur en ny spelare hoppar in mitt i ett spelmöte.
-Förslag på hur spelledaren presenterar inhopparen
-Inhopparen kommer kunna göra en rollperson enkelt på egen hand, helt utan slumpslag.
Mikael Johansson said:-Väldigt bred spelvärld där allt från detektivarbete till infångandet av förhistoriska djur som löper amok, eller att rollpersonen möter sig själv kan inträffa.
Mikael Johansson said:Färdighetsslagen är vad jag vet ganska unika. De utgår ifrån att "även en trasig klocka går rätt..." och "även solen har sina fläckar" Om den absolut sämsta rollpersonen försöker göra det absolut omöjligaste kommer han ha ca 3% chans att lyckas. Om den absolut skickligaste personen skall lyckas med det allra enklaste har han ca 99.99% chans att lyckas. Alltså enbart en tiondels promilles chans att misslyckas då. Allt detta enbart med hjälp av T6:or. Detta då jag personligen tycker det är viktigt att en slumfaktor finns möjlig i samtliga sammanhang. Sen är det upp till spelledaren om den skall utnyttjas eller inte.
Mikael Johansson said:En sak är jag dock väldigt villrådig på. Om jag ska ha med olika karaktärsdrag. OM jag skall ha de kommer de vara frivilliga, men man får bonusar om man har dem och följer dem.
Fördelen är ju att det främjar just rollspelande och det ger en tydlig ram HUR man ska rollspela sin person. Nackdelen är att det kan skrämma nybörjare som inte vill/kan/vågar rollspela på den nivån.
Tja, eftersom det ändå är litet så någonstans mellan 75-150:- beroende på kvalitet och så.En fråga till er alla, vad tycker ni ett litet men välgenomarbetat och genomtänkt rollspel bör kosta?
I grunden tycker jag inte att färdighetssystemet som du beskriver det låter speciellt "unikt". Att även den bästa kan misslyckas och den oerfarnaste kan lyckas finns ofta reflekterat i alla trad-spel.(DnD och DoD's T20 system?).Färdighetsslagen är vad jag vet ganska unika. De utgår ifrån att "även en trasig klocka går rätt..." och "även solen har sina fläckar" Om den absolut sämsta rollpersonen försöker göra det absolut omöjligaste kommer han ha ca 3% chans att lyckas. Om den absolut skickligaste personen skall lyckas med det allra enklaste har han ca 99.99% chans att lyckas. Alltså enbart en tiondels promilles chans att misslyckas då. Allt detta enbart med hjälp av T6:or. Detta då jag personligen tycker det är viktigt att en slumfaktor finns möjlig i samtliga sammanhang. Sen är det upp till spelledaren om den skall utnyttjas eller inte.
solvebring said:Tja, eftersom det ändå är litet så någonstans mellan 75-150:- beroende på kvalitet och så.En fråga till er alla, vad tycker ni ett litet men välgenomarbetat och genomtänkt rollspel bör kosta?
Dessutom vet jag fortfarande inte om det är 6% eller 25% moms som gäller. Verkar ju vara lite godtyckligt.
wilper said:En powergamer sätter naturligtvis bara en tärning i grundegenskaperna, det blir ju svårare att lyckas med svåra saker ju fler tärningar man har.
16% chans att lyckas även med det som är omöjligt svårt är ju inte så illa...
Publit verar ju suveränt. Tyvärr verkar man bara kunna få inlaga i färg om boken har max 48 sidor. Eller har jag missat något på deras hemsida?
Hur blir tryckkvaliteten där?
Mikael Johansson said:Publit verar ju suveränt. Tyvärr verkar man bara kunna få inlaga i färg om boken har max 48 sidor. Eller har jag missat något på deras hemsida?
Hur blir tryckkvaliteten där?