Nekromanti Prestige på forumet?

Basenanji

Postd20modernist
Ibland undrar jag huruvida man bedöms som intressant att läsa utifrån hur många inlägg man skrivit.
Rising varnade för att man kanske skrämmer bort nya forumiter genom att vara onödigt introvert. Isåfall känns det tungt att man inte blir tagen på allvar för att man skrivit få inlägg.
Är det verkligen så att ju fler inlägg, desto populärare skribent?

Vad tycker ni?

/Basenanji

Ta bort den här tråden om den är för ointressant...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag tycker inte att det är så, men jag tillhör de med många inlägg också. Jag läser hursomhelst alla inägg som verkar intressanta oavsett vem som skrivit dem.

Men... Har inte den här diskussionen varit uppe lite väl många gånger den senaste tiden? Blir den kanske aldrig färdigdiskuterad?

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Är det verkligen så att ju fler inlägg, desto populärare skribent?"

Det är väl inte jag som har skrämt upp dig? :gremwink:

Jag tycker inte att fler inlägg ger mer respekt, däremot har man genom långvarig närvaro på forumet ofta byggt upp ett mer personligt förhållande till andra forumiter. Jag tycker inte att dina inlägg på något sätt varit dåliga eller ointressanta, även om jag inte alltid håller med. Vad jag vill minnas så har du också fått bra respons på det mesta som du skriver.

Troberg

Sinister eater
Jag tror inte det. Min erfarenhet är i alla fall att de flesta ignorerar de vettiga inlägg jag skriver för att i stället nappa på de flummiga inläggen. Jag har därför börjat tillämpa en stealh-inläggsmetod, vilken går ut på att jag skriver seriösa inlägg med en eller ett par rader flum.

Ackerfors

Alas, your rapids!
" Min erfarenhet är i alla fall att de flesta ignorerar de vettiga inlägg"

Vi har lärt av den bäste på det området... :gremsmile:

"Jag tror inte det. Min erfarenhet är i alla fall att de flesta ignorerar de vettiga inlägg jag skriver för att i stället nappa på de flummiga inläggen. Jag har därför börjat tillämpa en stealh-inläggsmetod, vilken går ut på att jag skriver seriösa inlägg med en eller ett par rader flum. "

Fast jag tycker nog att du får rätt god respons på dina vettiga inlägg också. Jag däremot..... :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Fast jag tycker nog att du får rätt god respons på dina vettiga inlägg också.
Njä, jag är fortfarande lite putt för de uteblivna kommentarerna på det här inlägget, vilket jag lade ner mycket möda på att påta ihop och där jag skrev en hel del viktiga saker (bortsett från de inledande självklarheterna).

Jag däremot.....
Du får väl rätt bra respons? Du får väl flumma mer?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Lite synd att det hittills bara är användare med mer än 3000 inlägg som svarat på tråden. Kanske inte så konstigt att inte vi känner oss utanför eller har svårt att hävda oss.

Troberg

Sinister eater
Lite synd att det hittills bara är användare med mer än 3000 inlägg som svarat på tråden.
Det är bara vi som är så konstant påloggade att vi kan nappa så fort...

Johan K

Gammal & dryg
Det är väll inte frågan om hur många inlägg egentligen man skriver, utan VAD man skriver & HUR man skriver.. Även om man vet mer kanske vad en som har fler inlägg kanske skriver än en som inte skirver så mycket gör. En fråga om att "känna igen" personen som skriver, helt enkelt...
Populariteten kans ju åxå bero på vilken ton man använder när man skirver åxå...

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Njä, jag är fortfarande lite putt för de uteblivna kommentarerna på det här inlägget, vilket jag lade ner mycket möda på att påta ihop och där jag skrev en hel del viktiga saker (bortsett från de inledande självklarheterna)."

Ett av 6200 inlägg är väl inte så farligt? :gremwink:

"Du får väl rätt bra respons?"

Jodå, jag får rätt okej respons även om jag ibland känner att de få vettiga saker jag skriver lätt ignoreras.

"Du får väl flumma mer?"

Haha, vi får se... Jag är rätt nöjd ändå och lite flummar jag trots allt. :gremlaugh:

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Det är väll inte frågan om hur många inlägg egentligen man skriver, utan VAD man skriver & HUR man skriver.."

Jag tror faktiskt att vem man är och vad man skriver spelar minst roll. Däremot så är hur man skriver otroligt viktigt, iaf när jag svarar på inlägg.

neowyn

Swordsman
Jag tror att det inbland är så. Om det är någon av "de gamla rävarna" så vet man att lite mer om den personen och om det är intressant som denna person ofta skriver. Detta leder i sin tur till att jag oftare läser deras trådar. Sedan är det ju välldigt viktigt tycker jag vad det står i överskriften då jag stundtals sållar där också.
Sedan kan det ju vara så att de som skriver ofta också är mer vana rollspelare och kanske har mer att komma med, detta är min högst subjektiva uppfattning, men jag har ju inte varit här så länge med nick.

Balderk

Swashbuckler
Jag är osäker på det där. Man ska nog inte avvisa det helt. Jag kan ju bara utgå ifrån mig själv och jag tycker mycket här är ointressant just nu. Det blir nog då kanske så att jag läser inlägg av forumiter som jag känner igen och har pratat mer med. Jag tror inte det är kopplat till inlägg förutom på så sätt att en användare med många inlägg syns mer än en med få. Samtidigt finns det också forumiter med massvis av inlägg som jag inte är särskilt intresserad av att läsa vad de skriver. Så man syns mer med många inlägg på gott och ont. Om man är helt dum i huvet och skriver massvis med inlägg så skiner det igenom mer än om man skriver få och är helt dum i huvet (inte för att jag sagt att någon är det, förståss).

Förut tyckte jag dock att det var väldigt kul att få fler inlägg och öka i status (från grisodlare och uppåt) och stiga på användarlistan. Jag vet inte om jag tyckte att det var prestige dock, jag vet inte riktigt vad det var. Men nu slysslar jag inte med sådant längre, vilket kanske speglas i att jag skriver färre inlägg (Nu försöker jag bara skriva när jag verkligen har något att säga/fråga/något viktigt att svara på). Förra året vid den här tiden var jag som mest aktiv och då hade jag också en speciell känsla när jag var på forumet. Den känslan känner jag inte längre utan jag har bara ett minne som spökar för mig ibland, det är synd för det var verkliugen en härlig känsla som jag nu har tappat och det kan ockås ha att göra med att jag nu skriver mindre. Min poäng: Det var inte bara för att få fler inlägg jag skrev förut.

Jag tror faktiskt att den viktigaste faktorn när jag jag bestämmer vilka inlägg som ska läsas och inte läsas är ämnet, är det ett ämne som inte intresserar mig eller är intetsägande är det stor risk att jag inte läser det, och det gäller inlägg av alla användare.

MVH
Balderk

Johan K

Gammal & dryg
Jag tror faktiskt att vem man är och vad man skriver spelar minst roll. Däremot så är hur man skriver otroligt viktigt, iaf när jag svarar på inlägg.
Självklart !! Det säger jag inte emot !
Men man kan ju kanske gissa sig mer till vad nån som skrivit ett X antal inllägg än en nybörjare som precis hittat hit... Eller är jag helt fel ute där ??

Wyldstorm

Swordsman
Tjaaa...

Rangordnande & klapa-varann-på-ryggen -system är väl rätt mänskligt..
Och forumet är väl bara en massa människor tyvärr.

Jag tycker personligen att rätt många strävar att kliva upp på riiiiiktigt höga hästar...
Men det är roande att beskåda, så jag har inga problem med det.

Feuflux

omjonasson.se

Jag tycker personligen att rätt många strävar att kliva upp på riiiiiktigt höga hästar...
Men det är roande att beskåda, så jag har inga problem med det.

Sånt där är ju inget kul om du inte lämnar ut namn. :gremwink:

Antal inlägg spelar ingen som helst roll för mig, igenkänningsfaktor gör det dock, men det har vi redan snackat om nånstans. Jag reagerar helt enkelt olika på om bekanta forumiten A säger en sak och "newbien" B skulle säga detsamma (intalar jag mig). Om sedan B har dåligt språk så blir skillnaden ännu större. I'm a bastard.

Eksem

Champion
"Jag tycker personligen att rätt många strävar att kliva upp på riiiiiktigt höga hästar... "

Eh, äh, jag är så dålig på såna där ordstäv/uttryck/whatever. Hur menar du exakt? Och, om du vågar, har du nåt bra exempel på det?

Sodivra

Champion
Brace yourselves, flumm ahead.

Tänkte faktiskt skriva ett inlägg i den där tråden, men det låste sig och en massa text försvann.. Jag får väl se om jag kan bidra med några av de tankarna nu istället.

Först hade jag tänkt svara på hans inlägg med invändningar och egna tankar, men jag insåg att jag höll ungefär helt med ändå, och nu kommer han nog hinna skriva ett svar som säger samma saker som jag här.. :gremsmile:

Intressant det där med prestige, det var ett riktigt modeord här på forumet förr. Jag, och sedan Morgoth, höll på och slog vakt om det jämt, att man skulle hålla distans till sig själv i diskussioner ungefär, diskutera för utveckling och inte för att vinna.

Varför slår jag in på det här spåret? Kanske är det lite prestige det också, att bli noterad för den man är, få vara först, bli bekräftad.. Profilerad.

Eller så kanske vi bara såg det annorlunda när vi hade färre poster? (Även om jag hade hängt på forumet ett rätt långt tag även då) Kanske de flesta inbillar sig att människor inte ser dem, förrän de är riktig säkra? Eleas blev ju uppiggad av att få veta att folk kände till honom och tog honom på allvar. Att folk läste hans inlägg och brydde sig även om de inte svarade med "Håller med [NT]". Den försäkran, en bekräftan, gjorde en tydligen en del. Jag själv blev lite förvånad över att han kände igen min stil, ("Harmonisk") för jag vet inte att folk känner mig förrän de påpekar det på forumet. På till exempel IRC är det annorlunda, där umgås man snarare än diskuterar.

Halva vår identitet kommer av andra, hur de uppfattar oss. Att bekräfta någon är rätt grundläggande.
Intressant, det här påminner om rälsningsdiskussionen, jag kom att tänka på behovet av fokus - Det behövs frihet och fantasi för att diskutera, men samtidigt en fast punkt, iallafall om det är abstrakta saker man pratar om, så att man kan cirkla runt den istället för att glida runt - Ifall det inte finns en punkt att navigera resonemang runt, är de då värda något? Man kan till och med säga att allting utgår från fokus och sammanbindande. Hey, massa rollspelsinspiration..

Eller för att svara på din fråga på riktigt, istället för att flumma runt utan fokus:
Nej, jag tror inte att man bedöms som intressant efter hur många inlägg man har, men nästan. Man bedöms som profil. De som skriver välskrivet, intressant och speciellt bedöms som intressanta från första dagen. De som skriver länge har antingen varit sådana engagerade människor som stannat kvar, eller folk som har arbetat upp sin profil genom att skriva mycket.

Och där fick plötsligt flummet om utgångspunkt en mening: Vi vill ha utgångspunkter, fokus, något att jämföra med. Med tydliga och intressanta profiler blir det lättare. Eller för att se det på ett annat sätt: Vi vill ha människor till utgångspunkter, och antingen så är det profilerade nog att vi kan placera de omedelbart, eller så lär vi känna dem allteftersom de skriver många inlägg, och kan placera dem och jämföra med dem.

För precis som de flesta sagt (Om inte här så på annat håll) så känner man forumiter bättre ju fler inlägg de har, och det är lättare att ha förståelse för dem, ifall de skriver OT så vet man om de kommer fortsätta eller behöver tillsägelse, osv.

Du själv omnämndes en gång som en "ny favoritforumit" av någon, kommer inte ihåg vem. Tomas HV Mörkrid har också fått en "profil" på kort tid.
Jag känner själv igen de flesta "små" användare, utom dem som skriver väldigt sällan snarare än är nya, och de som skriver på forum jag inte hänger på. Jag kan ju inte vara säker, förstås - De användare jag inte känner igen känner jag ju inte till, typ.. :gremcrazy:

Så, oroa dig inte för att inte bli tagen på allvar eller för att det är direkt kopplat till antal inlägg. Men visst finns det där. En del syns bättre än andra.

Det kan mycket väl vara sant att vår kamratkänsla får andra att känna sig osäkra på om de kan komma in. En del har säkert inga problem med det, medans andra kanske aldrig skulle kunna "komma in" på eget iniativ. Jag tror inte att "kamratkänsla" är enbart utfrysande dock, ifall man ser att det är en vänlig stämning (?) på forumet så känner man sig nog mindre nervös som ny användare.

Jag vet inte. Kanske jag slutade (?) med att lägga mig i för att forumet blev trevligare, kanske för att jag förändrades, kanske för att jag växte upp till en erfarnare användare utan samma perspektiv. Isåfall behövs det fortfarande.

Så länge så vet jag inte något annat sätt än att försöka vara välkommnande. Kanske jag kan utveckla det här senare i tråden, eller kanske "de små användarna" kan "tala ut" - Som walium påpekat så är det mest storpostare i tråden.

Eller så kanske inte "små användare" bryr sig så mycket om forumforumet, och det här är bara något vi stora användare oroar oss för.
Och kanske så skulle jag försökt svara på din fråga ordentligt. :gremwink: Ja, det blev en massa flummanalys av det hela, snarare än ordentliga svar, men å andra sidan så kan analys ge extra perspektiv, och kanske insikt, i problemet.

Sedan fick jag ju göra snygga kopplingar hit och dit, och jag fick mer konkret inspiration till det existensialistiska scenariot Norrlandsäventyret II. Yeah.

Rising

Vila i frid
Inläggskunskap viktigt.

"Ibland undrar jag huruvida man bedöms som intressant att läsa utifrån hur många inlägg man skrivit."

Det tar ett tag innan man blir igenkänd och då man har fått en "stil" som gör det lättare för folk att läsa och förstå ens inlägg. Jag hade svårt att fatta vad Ghoulz menade med det han skrev på skräckforumet först, men nu har jag förstått hans "stil" och därför blir det lättare för mig att ta till mig hans inlägg. Du är en annan sådan där som vuxit upp snabbt på forumet. Förvisso bara en "soldat" i nuläget, men jag räknar dig redan till en av de där som man kan förvänta sig intressanta synpunkter ifrån.

Men om man vill ha svar (många svar) så handlar det först och främst om inläggskunskap, att veta hur man ska göra för att få folk att läsa ens inlägg och för att engagera dem tillräckligt för att de skall svara. Man måste liksom "kittla" dem för att få något vettigt ur dem. Jag var grym på det förut, men har blivit drastiskt sämre på det ju mer öppen och neutral jag har blivit. Jag brukar visserligen fortfarande ha en bra känsla varje gång jag skriver ett humorinlägg för att veta vad jag behöver lägga till/ta bort för att få svar. Jag har lite sämre känsla när det gäller debattinlägg, men vet att det handlar om två saker; antingen renodlar man det man vill säga till några få slagkraftiga slagord och försöker vara medvetet "ofullständig", eller så drar man till med en stenhård, provocerande rubrik.

/Riz
tror att "Kill Bill" kommer suga.

Rickard

Urverk speldesign
"Rising varnade för att man kanske skrämmer bort nya forumiter genom att vara onödigt introvert."
Med det menade han antagligen att vi "erfarna" kan vara för interna, genom att mellan raderna hänvisa till gamla inlägg.. Ålfiskning, matinérollspelare, gelémässigt, chrull och allt vad det heter..

När jag var ny på forumet så läste jag allt.. Jag svarade på allt som jag tyckte var vettigt.. Jag försökte ge min synpunkt på allt.. Numera så orkar jag inte det (mestadels för att jag inte har tid).. Ibland orkar jag inte gå in i en tråd eller i ett forum, men ser jag vem som är siste skribent och jag vet om jag brukar gilla dennes idéer och tankar så kan jag gå in och bara läsa dennes inlägg.. Däremot så kan jag lika ofta helt förkasta dennes inlägg då jag läst argumenten som står skrivna där såå många gånger förut..

Ju fler inlägg, desto populärare? Näe, men man har lättare, precis som Arvidos skriver, att utgöra sig som en profil.. Det är inte bara till godo.. trobergs numera OTande har satt käppar i hjulen för honom och jag tror att Storuggla fortfarande får dras med sin OT-märkning, trots att han gör tankeväckande och annorlunda inlägg idag..

Man ska inte tjura för att ens inlägg ignoreras eller om någon hakar upp sig på vad man skriver.. Det sker hela tiden på forumet.. Är man inte övertydlig och inte täcker för alla hål så missförstås man.. Har man däremot genomtänkta inlägg som inte är en trådstart så ignoreras man.. Jag tycker DoD-forumet är skitroligt, men det är bara för att jag postar många nya trådstarter där och får därmed svar.. Fast det har hänt även där att jag inte fått något svar, precis som Rising inte fått svar på sina trådstarter på skräckforumet..

Så stå på dig och skriv inlägg.. Får du svar? BRA! Då märks du.. Får du inte svar men har långa inlägg som säger något, så ska du veta att folk ändå får en åsikt om dig..

[Kommentarer vid korrekturläsningen]
Profiler, btw.. Kolla bara på vilka jag tagit som exempel i mitt inlägg.. De är ju alla forumsprofiler..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som även håller fåinläggsanvändare högt (kolla bara i min hyllningstråd)