Nekromanti Prestige på forumet?

Troberg

Sinister eater
Men när det gäller forumsölen och sådana saker som DanCon och forumsträffarna så är det öppna för alla forumiter, inte bara för en liten inre krets. Jag är övertygad om att du och alla andra är lika välkomna oavsett om ni har 20 eller 4000 inlägg.
Bortsett från en åldersgräns på forumsölen antar jag?

Wyldstorm

Swordsman
"Han har ju så mycket prestige över sig att det faktiskt blir en prestige att säga emot honom.."
Du verkar ju fullt & fast hålla med om att prestige på forumet är ett ytterst påtagligt fenomen, så jag är nog rätt nöjd där..

""Men vissa nyanlända's idéer bortses alldeles för reflexivt i min ödmjuka åsikt..." Det beror ju lite på i vilket ljus man sätter det.."
Såklart det gör, diktatur är nog skapligt mycket mer tilltalande för diktatorn än hans slavar.
Skämda skämt åsido, du har din åsikt vilken är rätt skild från min...
Jag ser liten poäng att argumentera tyvärr. :gremwink:

"Jag tycker det är konstigt.. Vissa användare "gnäller"..."
Jag tycker du är lite orättvis faktiskt..
Jag har såvitt jag vet förtydligat att det är rätt mänskligt beteende, rätt bra i förhållande till andra ställen, och ofrånkomligt då "titel" -systemet baseras på antalet inlägg..
Jag sa " se det inte som svidande kritik utan som en observation..." av en anledning.

" Nåja, människan är ju sådan att den hellre hittar fel än lyfter fram det bra.."
Sant. (även om jag inte skulle sätta rasen människa som mål, hellre vår kultur/samhälle.)
Människan är även ett flockdjur, så rangordnande är aspopulärt. -Vilket var min grundmening.
Du kan vända dig hur du vill, du har fortfarande arshlet bak.

""Tja, krille & rising är två jag utan tvivel kan konstatera trivs i rampljuset häromkring." Fast de har höga förväntningar på sig också, glöm inte det.. Om de gör något fel så kommer alla att ihåg det.. Jag orkar inte länka (jag gillar inte heller att peka).. Båda användarna kan nog själva komma på minst en sak som de kan skämmas för (jag kan det för båda och kommer nog inte glömma det heller).."
Sant, men irrelevant som jag ser det..
Visst, "det kostar att ligga på topp", men det förnekar inte folks strävan dit.
ELLER att vissa strävar hårdare.

"/Han som råkade bli lite gnällig i mitten, men som är trött på att få försvara hela tiden"
Jag menade det inte som en "anfall", bara en observation..
Allt jag åsyftade var att ge mitt svar på en fråga.
Vad skrämmande är, genom att försvara något som egentligen inte angripits har du snarare bevisat att "Prestige på forumet?" finns än motsatsen.

anth

Vetefan
Men när det gäller forumsölen och sådana saker som DanCon och forumsträffarna så är det öppna för alla forumiter,
Förutom att vi nya inte ens känner till att det finns "forumsöl" och kan därför inte dyka upp. :gremsmile:

Storuggla

Champion
Forumsöl...

Samkväm a la forum brukar annonseras i detta forum veckor innan kvällen ifråga. Det är bara att läsa och säga att man dyker upp. Svårare än så är det inte.

Storuggla, alla är välkomna, även nykeristerna

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Förutom att vi nya inte ens känner till att det finns "forumsöl" och kan därför inte dyka upp. :gremsmile:"

Fast det kan ni ju inte beskylla stämningen på forumet för. Är man intresserad av vad som händer på forumet så kollar man forum-forumet för det skrivs ju alltid där om det händer något. :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
ÖlCon ...

»Alla ÄR inte ansiktslösa, de högre känner varandra åtminstone bra nog för forumsöl.«

Forumsölarna har bevistats av folk som (just nu) har 109, 148 och 347 inlägg sida vid sida med sådana som har tusen och åter tusen inlägg på sina samveten.

Alla forumsölar har annonserats på wrnu-forumet i mer eller mindre god tid.

Det är alltså inga tillställningar för en begränsad elitklick av forumsbesökare som du tycks antyda. Alla (som har åldern inne) är välkomna! (Givetvis underlättar det om man bor i Stockholmsregionen eftersom de flesta [alla?] forumsöl druckits i Stockholm, men vi har haft långväga skåningar på besök.)

Allt ovanstående gäller även för DanCon, med den skillnaden att det inte finns någon åldersgräns samt att en del av besökarna har postat exakt noll inlägg på wrnu.

anth

Vetefan
Fast det kan ni ju inte beskylla stämningen på forumet för. Är man intresserad av vad som händer på forumet så kollar man forum-forumet för det skrivs ju alltid där om det händer något.
Stämmer. Tyvärr så visste jag inte om detta och började inte frekventera forum-forumet förrän i slutet av september.
Ungefär samtidigt som Dante skrev att hans hår gjorde ont...

(ingen större fara, det går fler tunnelbanor :gremsmile:)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: ÖlCon ...

"Allt ovanstående gäller även för DanCon, med den skillnaden att det inte finns någon åldersgräns samt att en del av besökarna har postat exakt noll inlägg på wrnu."

På senaste DanCon lyckades vi ju skaffa en ny rekryt i form av Dr_Graevling , vilket var mycket trevligt! :gremsmile:

Wyldstorm

Swordsman
"Nja. Deras teorier må vara skumma, men de använde i alla fall korrekt språk när de skrev det."
Korrekt språk kan jag väl gå med på, mestadels iaf.. (med bok i hand)
Att uttrycken inte är (avsiktligt) dunkla håller jag inte med om alls. (hela deras karriärer hängde på att det måste åtminstone låta vist för tusan.)
Men jao, kanske " för korrekt" och därmed dunkelt vore mer rättvisande.

Vetenskap handlar inte bara om att komma på bra idéer, utan även att andra vetenskapare ska kunna tillgodogöra sig idéerna."
Nej, men det har genierna oftast omskrivare till.
Fick jag övermagisk insikt i livets gåta och skribblade ner några halverst oförståeliga kladdpapper medans jag gjorde alldeles naturvidriga ändringar på mig själv så skulle inte de vetenskapsmän som hittade kladdpappren ens ta sig tid att kritisera språket i sin frenesi att vara den förste att förstå hur jag gjorde... (vill du ha mer historiska exempel ta Einstein eller Da vinci.)

Men jag är lite udda, jag vet.
Det jag gör här är att leta efter inspiration/idéer till ett bra rpgsystem, hittar jag något halvt förståeligt som kan vara bra eller välskriven skit så vet jag vad jag väljer iaf...
Men vi äro alla olika tack & lov.

Wyldstorm

Swordsman

Ålrajt, där har man för att man underprioriterar forumforumet..
I stand corrected.

Det var en känsla jag fick, men den var bevisligen fel.

Bunny

Crazy like a fool

"På senaste DanCon lyckades vi ju skaffa en ny rekryt i form av Dr_Graevling , vilket var mycket trevligt!"

Ja, men han varnade ju redan från början att han inte brukar lyckas hålla sig aktiv på några forum speciellt länge, vilket har hänt också. Vi får se om den kära doktorn kommer till nästa års DanCon, jag kommer iaf tjata på'na... :gremsmile:

Bunny

Crazy like a fool
"Ibland undrar jag huruvida man bedöms som intressant att läsa utifrån hur många inlägg man skrivit."

Säger den som jag verkligen uppskattar vad han skriver, och som har ungefär lika lite inlägg som jag... mycket ska man få höra. :gremwink:

Jag kan bara säga att jag inte utgår från hur många inlägg skribenten skrivit. Visst har jag vissa favoritskribenter här på forumet, men att de skulle vara samma som dem som skriver mycket här är inte sant. Man lär känna folk som skriver mycket här, det är sant, men av dessa skriver alla inte lika bra, vissa är mindre favoriter än andra.

Staffan

Myrmidon
Om en genial idé uttrycks i dåligt språk, gör det idén självt mindre värd?
Som jag ser det: Om inte personen i fråga tycker idén är värd det arbete som krävs för att uttrycka sig ordentligt, varför ska jag lägga ner arbete på att försöka läsa och förstå det?

Wyldstorm

Swordsman
"Som jag ser det: Om inte personen i fråga tycker idén är värd det arbete som krävs för att uttrycka sig ordentligt, varför ska jag lägga ner arbete på att försöka läsa och förstå det?"
Därför att den besparar dig tid/lidande eller räddar dig?
Eller kanske den löser ditt problem?
Eller som vanligast, den ger dig en idé i sin tur.

Jag t.ex. hade/har rätt grova problem i studierna där.. Jag kan oftast besvara frågan & ge ett korrekt resultat, men är urkass på att förklara hur jag kom dit.

Eller i rollspelskretsar:
Mr Y kanske hade en idé i förbifarten han ville häva ur sig, men inte tänkte förädla. (hade inte tid/iddes inte)
-Just den idén löser ditt problem i ditt rpg...

Det har hänt mig här iaf..

anth

Vetefan
"Som jag ser det: Om inte personen i fråga tycker idén är värd det arbete som krävs för att uttrycka sig ordentligt, varför ska jag lägga ner arbete på att försöka läsa och förstå det?"
Därför att den besparar dig tid/lidande eller räddar dig?
Eller kanske den löser ditt problem?
Eller som vanligast, den ger dig en idé i sin tur.
Du missar hela poängen.
Det är en sak om en person som inte kan uttrycka sig skriver: "Jag har lösningen på ditt problem, men det är väldigt svårt att förstå vad jag säger". Om jag VET att han har lösningen så kan jag tänka mig att försöka dechiffrera och förstå vad han menar.
Men eftersom han inte kan uttrycka sig så skriver han istället "kjfghdfajg" - hur ska jag nu VETA att han har lösningen på problemet?
Framförallt med tanke på att det finns "uytsfmn" och "ölilrfndfngro" och...

En liknelse:
Säg att vi har Bosse, en fattig folkpensionär. Det enda han äger är ett litet bord, en stol och lite porslin och han har knappt råd med mat för dagen.
Till slut så är hans eländiga liv slut, han dör, hans barn kommer för att se över hans ägodelar - då visar det sig att bordet och stolen är från 1600-talet och att han ätit på äkta Ming-porslin. Det visar sig att de kan sälja hans sista ägodelar för flera 100000kr.
Fråga: var Bosse fattig eller rik?
Enligt ditt sätt att se på saken så var han rik, han hade bara inte tagit reda på det.
Enligt mitt sätt att se på saken så var han det inte eftersom han inte ens visste att han skulle ta reda på det.

En person som har en idé som han inte kan förklara för andra har ingen idé. Det låter grymt, men det är icke desto mindre sant.
Jag vet inte hur många gånger jag har hört talas om uppfinnare med världens smartaste uppfinnigar, som startar företag som går i konkurs för att de inte lyckas sälja sina idéer.

Wyldstorm

Swordsman
Vojne...
Om jag ska vara ärlig så tror jag inte jag missat staffans poäng, jag håller bara inte med om den.

"En person som har en idé som han inte kan förklara för andra har ingen idé. Det låter grymt, men det är icke desto mindre sant."
Bromsa! :gremtongue: Nu gick du över gränsen till filosofi.
"Om ett träd faller i skogen utan att någon är där att höra det, gör det då ett ljud?"
Den diskussionen har hållits av fler kända filosofer än vi har år bakom oss (tillsammans) så den droppar vi tycker jag...

"Jag vet inte hur många gånger jag har hört talas om uppfinnare med världens smartaste uppfinnigar, som startar företag som går i konkurs för att de inte lyckas sälja sina idéer."
Och jag tror (rätt starkt) att det är sådana som du som är enda skälet till att vi fortfarande kör bensinbilar. (t.ex.)
Lärda män & genier är ett svårt folk att förstå, det gör inte frukterna av deras arbeten mindre.

Vi kommer nog aldrig att ändra åsikter eller hålla med varandra på dessa punkter, men bevisningen är omöjlig på båda sidor... :gremcrazy:

Krille

Super Moderator
"Nej, men det har genierna oftast omskrivare till."

Nepp. Omskrivarna har inget att skriva om, om inte vetenskapsmannen uttrycker sig så att omskrivaren förstår. Majoriteten av alla vetenskapliga avhandlingar skrivs faktiskt av vetenskapsmännen själva.

Däremot så finns det populärvetenskapliga omskrivare. Dessa är inte till för att andra vetenskapsmän ska förstå, utan för att vanligt folk ska förstå. De gör sitt jobb huvudsakligen genom att förenkla, trivialisera och skriva om ståryn så den blir mer spännande.

"(vill du ha mer historiska exempel ta Einstein eller Da vinci.)"

Vad gäller Einstein så kan du ju faktiskt läsa själv vad han skrev. "Den allmäna och speciella relativitetsteorien" har faktiskt inte särskilt svårbegripligt språk. Däremot är teorin som han uttrycker med dels korrekt språk (tyska i hans fall) och dels i kristallklar matematik skitsvår att förstå. Hans nötter må vara annorlunda, men nötter är för internt bruk.

Det var inte för att Einsteins tyska var obegriplig (det var den inte) som han inte fick Nobelpriset för relativitetsteorin. Det var för att teorin i sig var för svår att förstå. Så han fick nobelpriset för en avhandling om den fotoelektriska effekten istället. Den teorin var lättare att förstå.

Krille

Super Moderator
"Om ett träd faller i skogen utan att någon är där att höra det, gör det då ett ljud?"

Det är en ointressant diskussion. Det må vara en hur smart idé som helst, men jag har ingen aning om det, ety språket som idén uttrycks över är så sunkigt att jag inte bemödar mig att läsa det. Så det viktiga är helt enkelt att jag inte hör det falla. Huruvida det lät eller inte är ointressant.

Beethovens nia må vara ett av historiens vackraste musikstycken, men likförbannat tänker jag hålla för öronen om det framförs på distad näsflöjt av en tondöv skotte.

anth

Vetefan
Om ett träd faller i skogen utan att någon är där att höra det, gör det då ett ljud?
Ja, men det är inte den frågan jag ställde, utan:
Om ett träd faller i skogen och jag inte hör det och inte vet om att det faller - kommer det då någonsin påverka mitt liv på ett sätt som gör mig medveten om det?

Och jag tror (rätt starkt) att det är sådana som du som är enda skälet till att vi fortfarande kör bensinbilar. (t.ex.)
Ja, och det är t.ex. såna som jag som gjorde att att VHS slog ut betamax - vi kallas för människor...

Lärda män & genier är ett svårt folk att förstå, det gör inte frukterna av deras arbeten mindre.
Deras arbete bär frukt när man börjar ANVÄNDA deras idéer.
Nu talar vi om idéer som aldrig bar frukt.

Vi kommer nog aldrig att ändra åsikter eller hålla med varandra på dessa punkter, men bevisningen är omöjlig på båda sidor...
Är det bara jag som tycker att vi är väldigt OT nu - eller är detta rent utav ett typexempel på "Prestige på forumet"? :gremsmile: