Nekromanti Problemet Konvent.

chrull

Stockholm Kartell
Re: Vafals?

Men fortfarande. han hade kunnat göra samma sak vid två pass till och på så sätt fått gratis inträde och mat.

och han fick det på vår bekostnad.

chrull

Ymir

Liten kantbaron
Re: Att vara eller inte vara

Därhemma spelar jag inte med dåliga spelledare. Som spelare på konvent kan jag tvingas göra det, trots att jag har betalat för att spela.

Därhemma spelar jag inte med dåliga spelare. Som spelledare på konvent kan jag tvingas göra det, och är ändå skyldig att försöka erbjuda dem en så trevlig upplevelse som möjligt. I gengäld får jag gratis inträde, godis, t-shirt och mat. Då har spelandet blivit ett arbete, eftersom det finns ett kvalitetskrav på mig och jag kan få en spelgrupp jag verkligen tycker suger stenhårt. Då är det bara att härda ut, och förhoppningsvis blir det också en erfarenhet. Men faktum kvarstår: spelledandet på konvent innebär ett annat ansvar än på hemmaplan, eftersom spelarna har betalat för att spela. Hur du kan förneka det förstår inte riktigt jag.

- Ymir, elitist.

Emil

Hero
Re: Att vara eller inte vara

Därhemma spelar jag inte med dåliga spelare. Som spelledare på konvent kan jag tvingas göra det, och är ändå skyldig att försöka erbjuda dem en så trevlig upplevelse som möjligt. I gengäld får jag gratis inträde, godis, t-shirt och mat. Då har spelandet blivit ett arbete, eftersom det finns ett kvalitetskrav på mig och jag kan få en spelgrupp jag verkligen tycker suger stenhårt. Då är det bara att härda ut, och förhoppningsvis blir det också en erfarenhet. Men faktum kvarstår: spelledandet på konvent innebär ett annat ansvar än på hemmaplan, eftersom spelarna har betalat för att spela. Hur du kan förneka det förstår inte riktigt jag.

Jag förnekar inte att man som spelledare på konvent inte har ett ansvar gentemot sina spelare, men man ska inte överdramatisera situationen. Det är varken möjligt eller målsättningen att spelledaren ska ha en ersättning som är jämförbar med ett riktigt arbete.

Spelledarens får sina utgifter (mat och vissa fall inträde) betalda mot att han inför sina spelpass kommer välförberedd och att han låter spelarna spela det äventyr de betalat för (alltså han ska inte bestämma över deras handlingar i äventyret eller göra icke nödvändiga ändringar i scenariot). Har han uppfyllt dessa punkter och spelleder så gott han kan så är det fel att beskylla honom för att inte ha uppfyllt sina åtaganden.

Sedan finns det en mängd problem som kan uppstå under en spelsession, men som inte ensidigt kan beskyllas spelledaren. Spelarna och spelledaren kan exempelvis ha två skilda spelstilar, varpå spelarna uppfattar spelledaren som dålig. Scenariot kan vara riktigt dåligt, vilket lätt skapar irritationen och frustration.

I de flest fall är dock scenariot relativt bra och spelarna och spelledaren har spelstilar som passar ganska bra ihop. Då kan alla tillsammans hjälpas åt att skapa en trevlig och underhållande spelsession.

/Emil

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Portning

"Spelarna ska ställa krav, på plats om de kan det (vilket många inte kan/vågar, jag ser inte många som skulle kritisera Herr Nils på plats om de tyckte att han var dålig, och det är inte för att Herr Nils är elak, utan för att man helt enkelt inte kritiserar honom på plats, in his face, när man träffar honom första gången. Samma med de flesta av oss andra)."

Ett förslag kan ju vara att man helt enkelt skriver en liten lapp till spelledaren under pågående spel om det nu skulle vara så att man hade några invändningar.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Skit åxå...

"jag visste att jag skulle passa in på någon... "

Samtidigt är väl detta också det som är lättast att åtgärda och sympatisera med. Alla har ju någon gång varit unga och oerfarna. Så länge man bara erkänner detta och accepterar spelarnas eventuella hjälp så tror jag inte att det är någon större fara. Jag har hellre en något osäker men ödmjuk spelledare än en självupptagen typ som är övertygad om att han alltid har rätt.

Troberg

Sinister eater

"Spelarna ska ställa krav, på plats om de kan det (vilket många inte kan/vågar, jag ser inte många som skulle kritisera Herr Nils på plats om de tyckte att han var dålig, och det är inte för att Herr Nils är elak, utan för att man helt enkelt inte kritiserar honom på plats, in his face, när man träffar honom första gången. Samma med de flesta av oss andra)."

Ett förslag kan ju vara att man helt enkelt skriver en liten lapp till spelledaren under pågående spel om det nu skulle vara så att man hade några invändningar.
Hade du sett Herr Nils spelleda med dragen sabel i högsta hugg så skulle du inte varit så kvick att skicka en lapp... :gremshocked:

Skämt åsido, själv tycker jag att det är jäkligt svårt att säga till någon att det är tråkigt eller att man tycker de är dåliga, oavsett sammanhang. Detta speciellt om det är folk man inte känner väl. Det är därför kanske inte så lätt att säga till en dålig spelledare som det verkar.

Så länge som det bara är ett konventsscenario på en handfull timmar så tiger jag och lider så länge som spelledaren åtminstone behåller byxorna på.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Hade du sett Herr Nils spelleda med dragen sabel i högsta hugg så skulle du inte varit så kvick att skicka en lapp..."

Då hade jag snarare skickat ett avhugget huvud. :gremwink:

Jag är väl egentligen inte rädd för att säga till. De flesta spelledare brukar dessutom i viss mån märka när spelarnas intresse avtar. Därmed inte säkert att de gör något åt saken. Jag hyser dock stora förhoppningar om att Lincon ska bli riktigt mysigt.

Mask_UBBT

Hero

Tja det var "osäker"-biten jag kände igen mej i...

/Mask - som har en lätt paranoid personlighetsstörning, vilket i princip innebär att han tror att folk tycker illa om honom så länge de inte visat/visar uttryck för annat... därav uteblev han även från GothCon...

The_Gorger

Hero
engagemang

Jag spelledde nyss på GothCon, fast jag bara SLat tre gånger innan. Det gick skitbra. I det ena äventyret var jag mkt förberedd, hade till och med testspelat det innan. Det andra fick jag kl 03:00 och skulle spelas 10:00 om 7h alltså. Det var dessutom en ordentlig bibba(Project Phoenix). Men det gick bra ändå! Jag satt och läste under natten. Det enda som behövs är att man engagerar sig.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Kom till Lincon så ska vi nog kunna bevisa hur fel du faktiskt har. Hur kan du tro att folk automatiskt ogillar dig?

Mask_UBBT

Hero

"Kom till Lincon så ska vi nog kunna bevisa hur fel du faktiskt har."

Mja, om ni har lite tur kanske ni får se mej på nästa GothCon, eller något...
Tack för inbjudan, dock

"Hur kan du tro att folk automatiskt ogillar dig? "

Paranoid personlighetsstörning.
Det är en såndär grej man utvecklar under jobbiga perioder, i mitt fall mellanstadiet :gremtongue:
Tyvärr inte mycket jag själv kan göra något åt...
Har dock blivit mycket bättre under det senaste halvåret... dock tack vare en flicka som så sent som i tisdags sa åt mej att dra åt helvete, så man får se hur det här går...

/Mask - som är övertygad om att han har snackat med walium om det här vid något tillfälle...

nomardiculdacar

Warrior
Re: lite OT

hur stort ä rollspel i norge, danmark och finland om man jämför med sverge??

Hmm, jag minns en tråd för lääänge sedan, där någon hade kollat upp just detta. Få se om jag minns rätt, det fanns ett(!) rollspel i Danmark, det var något cyberpunk som utspelade sig lite efter 2000, verkade ganska bra.

Norge och Finland minns jag inte, men det fanns inga på Island iaf :gremwink:

Snurgla

Veteran
En spelledares bekännelser

Ursäkta, men jag tycker den här diskussionen missar väldigt många viktiga saker.

Jag har spellett på konvent i någonstans runt tio år. Jag har nog sett det mesta som kan hända. Jag känner mig lugn för att spelleda på konvent, jag utgår ifrån att jag kommer att ha roligt medan jag spelleder, jag får ut mycket av att spelleda tillsammans med människor jag inte känner, men jag anser mig inte vara någon starkt lysande stjärna på spelledarhimlen.

I er diskussion säger ni att man skall börja kontrollera spelledarna mer, för att folk som betalar för att spela inte skall behöva stå ut med en dålig spelledare. Detta är så djupt fel, på så många plan.

För det första, det handlar inte bara om oerfarna spelledare eller oförberedda spelledare. Väldigt många människor i vår hobby har ganska svårt med social kontakt, eller blygsel om man föredrar att kalla det så. De vill spelleda, men känner sig mycket osäkra. Personligen tror jag att det är en av de vanligaste orsakerna till att något går snett. Så de går dit, gör sitt bästa medan de snarast mår illa av nervositet över att bli granskade, och märker på spelgruppen att det inte funkar. En sådan människa gör knappast om det, så er fina teori om enkäter ändrar ingenting.

Ett annat problem kan vara scenariot. Även om det numera är relativt sällsynt, händer det att man får ett entusiastiskt hopplock som a) inte är tydligt förklarat, b) inte är realistiskt tidsmässigt, c) är för hårt styrt, d) saknar något annat, eller e) all of the above. Då kan man som spelledare knappast göra underverk heller, även om jag oftast lyckas ha roligt med spelarna ändå.

Spelgruppen kan vara fel. I alla fall fel för scenariot. Jag spelledde ett alldeles lysande friformscenario, med mycket utrymme för interaktion och filosofi, och helt utan action. Gruppen jag fick bestod av en friformare och tre 'kobolder'. Jag (och friformaren) märkte snabbt att de andra vantrivdes. Hade jag varit lite mer erfaren då hade jag låtit dem hitta en brunn med en monsterspäckad dunga under och låtit dem ha kul. Istället blev alla besvikna.

Sedan är det ett problem med att man ofta får scenariot för sent för att hinna läsa på ordentligt, och att spelledare är oerfarna.

MEN. Tänk en gång till. Jag går till konventet för att ha roligt en helg. För det betalar jag gladeligen inträdet, även om jag inte skulle få ett öre tillbaka. Att jag spelleder handlar mest om personlig smak, även om jag gillar att spela också. Jag hade faktiskt föredragit att alla rollspelsarrangemang var gratis, utan ersättning till spelledare. Tröjan, maten, retur av inträdet, allt det där betyder faktiskt rätt noll för mig. Jag gör det för att det är roligt. Dessutom, om jag skulle göra det för pengarna, skulle folk få betala mig betydligt mer än de där grejerna kostar. Ett överslag blir väl kanske 400-500 spänn. För 20 timmars jobb = cirka 20-25 spänn i timmen. Inte en chans. Jag är inte ensam om att tänka så här heller. Kom ihåg det innan ni kräver er rätt eftersom ni har betalat. Enda anledningen att ta betalt för det hela är att annars anmäler sig folk och sedan kommer folk inte. Konventen skall vara idéella om vi vill ha kvar den form vi har valt för dem. Alternativet är att anordna det kommersiellt, med ett företag som ordnar och dyra spelaravgifter. Om jag minns rätt fanns det ett konvent som hette StockCon som försökte det i Äventyrsspels regi. Det gick i två år. För att säga det enkelt: Sverige är inte stort nog för att ett kommersiellt konvent skall löna sig. Det spelarna betalar är inte i närheten av kommersiella priser: 150-250 kr/timme minimum, plus OB-tillägg för storhelger och sociala avgifter, i runda tal en kostnad på kanske 400-800 kr/timme. Eftersom de knappast gör det, så kan de inte heller kräva kommersiell service.

Till sist: Ökad kontroll/betygssättning av spelledare. Visst, en jättebra idé. Tills du förstår att många spelledare aldrig skulle ställa upp på någon slags bokföring av dem. Det är mycket möjligt att jag skulle klara mig väldigt bra i ett sådant system, men jag skulle ändå inte ställa upp när folk ringde mig och frågade om jag kunde spelleda om de betygssatte mig. 'Fan, jag måste plugga på lite om att spelleda, jag fick inget bra betyg förra året, jag kanske inte får vara med snart.' Kommer aldrig att hända. Jag har tillräckligt många som vill betygssätta mig i vanliga livet ändå. Vill folk inte spela med mig, så slipper de. Jag har andra saker jag kan göra på konventet.

Och i slutändan är det spelarna som inte får spelledare.

Skall man betygssätta spelledare tycker jag i all rimlighets namn att man skall betygssätta spelare också, eller i alla fall kräva tester av deras förmåga att rollspela innan de får ta del av scenariot. Så kan alla vi som duger träffas på nästa års PrettoCon. Låter bra va?

Inse att hobbyn dör om vi inte kan vara stödjande och förlåtande mot varandra. Och nästa gång ni träffar en osäker spelledare, så var snäll mot honom/henne. Annars blir han/hon ingen erfaren konventsspelledare.

nicole

Warrior
Konventet är inte problemet...

Problemet är nu att vi i laget som spelade hade betalt för att i 5 timmar få spela ett västmark scenario som faktiskt underhöll oss. Spelledaren däremot fick betalt för att sno 5 timmar från vårt konvent och våra pengar.
Dessutom så fanns det tydligen möjlighet för oss som spelare att betygsätta scenario+spelledare, något vi inte heller fick göra.
Det känns som om du inte riktigt är med på vad ett idéellt konvent innebär. I korthet innebär det att du som konventsdeltagare är med och finansierar hyra av skola, förbrukningsartiklar och så vidare. GothCon-generaler och arrangörer (som t.ex. spelledare) får ingenting för den tid de lägger ner och det fantastiska jobb de utför. Med andra ord har du inte betalt för att spela, du har lagt lite pengar för att få vara där.

Spelledarens "lön" består i övrigt av lite matkuponger, en tröja och fritt inträde. Tror du att någon människa skulle lägga ner 15 timmars spel och minst lika mycket tid på förberedelse för den lönen?

Rollspel är en liten seglivad hobby tack vare att det finns eldsjälar som arbetar gratis på alla möjliga och omöjliga sätt. Det enskilt största hotet mot hobbyn är att eldsjälarna får en hink kallt gnölröveri över sig i den stil du frambringat i den här tråden.

nicole

Warrior

Men det är ju klart. Nybörjarspelledarna kan ju låsas ute från att spelleda så de aldrig blir bättre och så kan vi fixa ett ElitCon där bara de som är arisk... ehh, eller jag menar bara de som är bra spelledare får komma.
Jaaa!!! och så piskar vi spelledare som inte greppat genren, brännmärker de som är trötta, spottar på de som har en har en ring i ögonbrynet och stenar de som glömt att stänga av mobiltelefonen.

Storuggla

Champion

"Jaaa!!! och så piskar vi spelledare som inte greppat genren, brännmärker de som är trötta, spottar på de som har en har en ring i ögonbrynet och stenar de som glömt att stänga av mobiltelefonen. "

Nu vill jag verkligen inte åka på konvent, det där kan jag ju få av min egen spelgrupp ju :gremwink:

Storuggla, elchocker kanske?

nicole

Warrior

Vi kan väl el-chocka några då, vilka avgörs medelst tärning. Räkningen för strömmen skickas till spelledarens familj.

Storuggla

Champion

"Vi kan väl el-chocka några då, vilka avgörs medelst tärning. Räkningen för strömmen skickas till spelledarens familj."

Hmm, då kan jag väl gå med på det. Man ska spela preussiskt! Sitt rak i ryggen när du slår tärningarna! TUgga ur munnen innan du talar!

Storuggla, okej, det där med att tugga ur munnen kan jag faktiskt förstå...

nicole

Warrior

Helt klart måste vi införa ett straffsystem också för spelarna.

Jag yrkar för dödsstraff på den som är skyldig till flottiga fingeravtryck i mina böcker.