C S Lewis - Kung Caspian och Skeppet Gryningen
"
En pojke hette Eustace Clarence Scrubb, och det var nästan rätt åt honom." Okej, boken. Du har fångat mig redan i första meningen.
För den som inte vet åtföljs Edmund och Lucy på sitt nya äventyr i Narnia av sin kusin Eustace. Han är en avatar för allt Lewis tycker illa om med den moderna världen - och oj oj oj vad det märks. Eustace föräldrar är den där nya, moderna sortens människor. Ni vet, nykterister, icke-rökare, vegetarianer och praktiserar inte barnaga. Undantaget vegetarianismen känner jag mig rätt träffad. Känns lite läskigt att veta att farbror Lewis föredrog motsatsen till sånt jag tycker är rätt viktigt.
Eustace är den enda karaktären som genomgår någon sorts förändring under resans gång, från att vara en riktig snorunge till att bli en rätt sympatisk men menlös person. När Edmund i första boken gick från förrädare till trevlig igen fick han åtminstone en detalj i slutstriden som visade att han förstått någonting, men Eustace går från skitstövel till... meh. När hans förändring är gjord händer liksom inget mer med honom. Trist.
Hur som. Boken handlar om en rätt fet resa över havet, där de seglar på upptäcktsfärd med skeppet
Gryningen långt bortom alla kända kartor och hav. Rätt ball setup för en barnroman. Jag gillar det. Det känns också mer som en struktur man kan knycka till rollspel än de andra, kanske förlagd till
Mekanurgs Skymningshavet. Varje äventyr är kort, koncist, handlar om en ö eller liten ögrupp och är avhandlad på några få kapitel.
Det är också kul att se att Lewis tänkte på en hel del saker som jag trodde han skulle strunta i. I deras första äventyr avskaffar de slaveriet på De Ensliga Öarna, och återupprättar Narnias överhöghet över platsen. Krossa slaveriet är ju bra grejer, men slavar är också ögruppens största export och det nämns i förbifarten att deras största köpare (Calormen) inte kommer bli glada, och antagligen kommer starta krig. Geopolitisk medvetenhet i Narnia? Vem hade kunnat ana det. Det är inte på GoT-nivå, men det är banne mig långt mycket mer än jag förväntade mig.
Övriga äventyr är av varierande grad och längd. De vräker en sjöorm av skeppet, hittar en trollkarls ö full med osynliga fiender och så vidare. Men det jag gillar mest är det som kommer närmast slutet med rent metafysiska idéer. De hittar en pensionerad antropomorf stjärna, som åldras baklänges så han en gång kan bli en vanlig stjärna igen. Ballt. De seglar så långt österut att havsvattnet blir sötvatten. Ballt. De seglar hela vägen till världens ände, och Ripipip paddlar sin kanot över kanten. Ballt.
Sedan kommer allt det där kristna in igen. De träffar Aslan, förklädd till Guds Lamm, och meh. Lika osubtilt som förra gången, men inte lika mycket av det. Eustaces förlåtelse som tar formen av ett dop i mitten av boken är inte heller subtil, men åtminstone inte lika överdrivet. Lite kul att han råkar ut för en förbannelse á la Fafner också - undrar om Tolkien blev grinig på Lewis för att han "inte gjorde klassikerna rättvisa" eller något sånt.
Boken håller, den här också. Rekommenderas, särskilt som inspiration till rollspel.