David Eddings - Sagan om Belgarion 1: Stenens Väktare
Det här är bitvis en rätt obekväm läsning efter att
gorillotaur påpekat att Eddings var en riktigt usel människa. Antagligen borde paret Eddings vara skurkarna i en bok av Torey Hayden. Den som vill veta mer kan lyssna på relevant avsnitt av Läs Hårt! eller läsa på pikiwedia.
Men i vilket fall. Eddings har anklagats för att vara en klyschig författare som använder varenda trop han kan. Det beror på att han gör det. Men det funkar ändå, bisarrt nog. Det är inte stor litteratur direkt, men det flyter och det är ständigt något mer som lockar i texten. Lite som en slaskdeckare där man bara måste veta vad som händer på nästa sida.
Det positiva
De första kapitlen är helt klockrena. Man får en enorm sympati för Garion där han växer upp i köket på en stor bondgård i Sendarien. Han är föräldralös och uppfostras av sin faster, som kramar honom hårt när han gråter sig till sömns för att hans föräldrar är döda. Han leker med sina vänner och kommer i puberteten. Han blir vän med smeden Durnik och tutas i dygder och moral. Det är en rätt trevlig uppväxtskildring.
När sedan plotten drar igång har läsarna fångats av Garions perspektiv, och det fortsätter genom hela boken. Det är alltid ett mysterium för honom vad som pågår och läsaren får precis så mycket information att man förstår mer än Garion, men inte tillräckligt för att pussla ihop allt. Det stora fattar man direkt om man läst prologen, men detaljerna? Massor att fundera på.
Det greppet är nog det som gjorde att Eddings slog så hårt och att större delen av svenska fantasyläsarna (åtminstone bland sjuttio- och åttiotalisterna) har läst Belgarion. Det andra greppet är karaktärerna. För även om karakärerna är totalt endimensionella karikatyrer när vi träffar dem tar de inte upp en rad mer än de behöver. Så fort det är risk att man ska tröttna på dem får de en ny aspekt. Barak, fantasyviking 1A, visar sig ha en fru som hatar honom och knappt låter honom träffa sina barn, tex. Dessutom är karaktärerna bra när de får umgås, för de är genuint intressanta. Särskilt Silke och Polgara har fångat mig totalt. De kommer säkert bli tråkiga över tid, eftersom de som sagt är rätt platta i grund, men i första boken märks det inte alls.
Det negativa
Sedan har vi resten. Själva plotten är som sagt gömd bakom lite mysteriekänsla, men när man tittar på den är den ohyggligt banal. Huvudpersonerna reser från A till B, upptäcker att de är förföljda, reser lite till, upptäcker att de fortfarande är förföljda, och så vidare. Till slut blir de “kidnappade” av ett gäng militärer som tvingar med dem till ett rådslag mellan flera monarker för att lösa världens problem. Det märks att detta är del ett i en serie om fem, för här händer ytterst lite mer än planteringar och starter. Knappt något når sin kulmen.
Världen är ohyggligt platt och lapptäckesartad. Femtonhundratalsriddare bor ett stenkast från fantasyvikingar, och allt det där. En total brist på närtidshistoria genomsyrar världen så till den grad att inget intressant har hänt det senaste millenniet. Alla har stenkoll på namn, platser och dialog på saker som händer för sjuttonhundra år sedan, eller tretusen år sedan, eller ännu längre. Men aldrig pratas det om vad som hände för en generation sedan. Eller två. Det är som om alla har koll på Olof Skötkonung in i minsta detalj och är ytterst medvetna om hur de formats av hans regenttid, men ingen har koll på Erlander, Palme och Bildt. Det är rätt skumt.
Sedan känns vardagen otroligt felaktig nu när jag har lite koll på livet. Eddings har aldrig haft på sig en ringbrynja, och har antagligen heller aldrig hållit i ett svärd, och huj vad det märks. Samma sak med skildringarna av bondelivet i början av boken. Eller beskrivningarna av byggnader och en hel del absurda exempel (stora slottet i Val Alorn tog tretusen år att bygga, tex) som bara rycker ut en ur världen. Stora inbördeskriget i Arendien höll på i tvåtusen år, alltihop öppen konflikt. Det är nästan dubbelt så lång tid Romarriket fanns. Det funkar inte. Alls.
Sen har vi allt det där obehagliga med rasbiologin också. Folk refererar till varandra som “typisk sendar”, “drasnier ut i fingerspetsarna”, etc. ofta. I kombination med “arendiskt blod”, “finns det någon algar bland dina förfäder”, m.m. gör det att Eddings känns rätt genetiskt deterministisk i sin stil. Är du född i Arendien
är du automatiskt dum i huvudet, är du född sendar
är du automatiskt praktisk och dygdig. Det är obekvämt att läsa.
Dessutom kan vi dra den stora grejen med att ingen har respekt för överheten. I ett feodalt samhälle bör man nog respektera kungar, grevar och baroner, traditioner, seder och bruk. Det går inte att bara storma in och säga “
skippa ceremonierna och snacket, knugen, vi har bråttom”. Kungarna (för det händer fler än en gång) blir mest stötta och lite ledsna. Det är inte medvetenhet om maktstrukturer á la GRRM på långa vägar. Det får mig att rulla ögonen rätt långt in i ögonhålorna.
Avslutningsvis kan vi dra själva skrivandet. Det känns som Eddings först skrivit en kort synopsis, någon sorts mål att skriva mot, och sedan börjat med texten utan att så värst bry sig om att hålla koll på vad han skrivit nyss. Kontinuitet är inte så viktigt, eller att han återanvänder idéer flera gånger samtidigt. Det är driv i texten, som jag sade ovan, men när stövlar blir skor, byxor blir hosor och folk byter vapen utan förklaring känns det rätt slarvigt. Meh.
Totalt?
Boken är absolut inte så bra som jag mindes den från barndomen. Men den lyckas på något jäkla sätt ändå dra in en i världen och storyn, utan att jag riktigt kan sätta fingret på varför.
Jag tror den bästa liknelsen är en sån där gammal westernfilm från sextiotalet med hysteriskt dålig budget. Ni vet, de där där man kan se kulisserna vaja i vinden, de hade råd med typ tre statister och den stora stan består av en general store, en saloon och en kyrka, fast de har befolkat den schablonfyllda storyn med brutalt duktiga skådisar som kan leverera den själlösa dialogen och storyn med så mycket liv att man inte märker alla brister förrän man tar ett steg bak.
Så, tyvärr ingen rekommendation. Men kan vara värd ett återbesök för att fluffa upp barndomsnostalgin igen. Får se hur serien står sig som helhet, för det är verkligen inte en avslutad historia.