Lloyd Alexander - The Chronicles of Prydain 5: The High King
Jag tror inte jag blivit så här tjock i halsen av ett slut sedan jag såg Sagan om Konungens Återkomst på bio.
Handlingen
Det är vinter, och det magiska svärdet Dyrnwyn är stulet! Arawn, magiker-kungen av Dödsriket Annuvin, har stulit det enda vapnet som är ett hot mot honom. Nu samlar han sina arméer och försöker erövra hela Prydain. Våra vänner måste samla ihop en egen här, kalla på stöd från Prydains alla småriken och bjuda in varenda kotte från de tidigare böckerna för att hjälpa till. Allt mynnar ut i en stor, episk drabbning mitt i självaste Annuvin där de anfalls på alla håll av de vandöda Kittelfödda, aggressiva Jägarna och alla möjliga sorters monster och förrädare.
Kill your darlings
De tidigare böckerna har haft med död, men sparsamt och väl avvägt. Här är det folk som dör nästan på löpande band, men alla som dör får dö på ett sätt som betyder något. Alla från tidigare böcker som stryker med får gott om tid på sig för att vi ska känna igen dem och förstå varför Taran är fäst vid dem innan de går bort. Det griper hårt rakt om hjärteroten. Men sorgligast av allt är när våra vänner håller på att förfrysa mitt i en vinternatt och det enda som finns att skapa en eld av är... [
SPOILER]. Det var mer ryck i mina tårkanaler då än när folk dog, eftersom det var så totalt oväntat, men ändå totalt rimligt.
Det är så här man ska skriva död i fantasy. Läs och ta lärdom.
Slutet
Hur boken slutar är som sagt totalt bitterljuvt. På samma sätt som i Sagan om Konungens Återkomst ska alla de magiska resa över havet till
The Summer Country, det land varifrån de en gång kom. Där ska de leva i evighet, i en evigt vacker sommardag. Jag vet att det låter som om det är knyckt rakt av från farbror JRR, men jag får mer känslan av Avalon i valfri Arthurmyt än av Midgård. För att undvika spåjlrar i högsta möjliga grad ska jag inte prata mer om det, men att Taran får sitt episka tal till folket
här och inte precis innan den stora striden á la Braveheart (och förstås vad han säger i det), är verkligen exakt varför jag gillar den här boksviten så mycket. Till skillnad från så många andra fantasyprotagonister som går från 0 till hjälte har verkligen Taran kvar fötterna på jorden och minnet i myllan. Han är en assisterande grisvakt, trots alla sina äventyr.
Det positiva
Typ allt. Om jag måste välja bland böckerna i serien kommer nog den här först på en tredjeplats, men det är bara för att fyran och tvåan är två, respektive en, hårsmån bättre. Skillnaden på 4.8, 4.9 och 5.0 poäng, så att säga. Tvåan är lite tillgängligare, och fyran är lite mer unik. Men den kulmineringen av fem böckers berättande... Det är svårt att beskriva hur mycket det slog precis rätt.
Det negativa
Tja... Det är ju slut nu. :sad:
Totalt och slutligen
Jag vågar påstå att de här är underskattade klassiker. Hela Prydain-serien är fantastisk, och har en fin blandning mellan vanlig fantasy och att göra sin egen grej. Språket är lättillgängligt och passar samma ålder som Narnia och Harry Potter, men är absolut ingen barriär för vuxna.
Karaktärerna är riktigt väl ihopskruvade och växer över tid, med ett tydligt fokus på huvudpersonen Tarans inre växtprocess i bok fyra. Som rollspelare är jag riktigt förtjust i hur mycket av böckerna verkligen känns som
äventyr också, och våra vänner känns som en eklektiskt sammansatt grupp av RP med vitt skilda koncept. Men allt funkar.
Jordnära och småskalig fantasy, på ett sätt jag verkligen gillar. Jag kommer sticka de här i händerna på mina barn så fort de blir gamla nog. Före Narnia och Den Oändliga Historien till och med.
TLR
Den största positiva överraskningen av allt jag läst hittills i projektet. Alla som gillar fantasy borde läsa de här någon gång i sitt liv.[/spoiler]